Senaste nytt

Bästa sättet att ta sig mellan Narita och Haneda

Dr. Miles

Expert
Har också kikat på sätt att ta sig mellan HND och NRT. Ankommer kl 21.05 (tror jag) med Cathay, och flyget hem med Japan Airlines går dagen därpå kl 11.30.

Antar att det smartaste är att ta ett direkttåg till Asakusa och spendera natten där på ett capsule hotel, för att sedan ta Kei'sei till Narita på morgonen.

Hinner man annat fall ta direkttåg till Narita från Haneda trots att mitt flyg ankommer sent? Hotellet blir i sådana fall Mercure som ligger nära tågstationen i staden Narita.

Sista tåget mot Keisei Narita avgår 21:41 och sista tåget mot Asakusa avgår 23:20 så det är säkrast att boka ett hotell i Asakusa område.
 

Jonas C

Medlem
Sista tåget mot Keisei Narita avgår 21:41 och sista tåget mot Asakusa avgår 23:20 så det är säkrast att boka ett hotell i Asakusa område.

Då får det bli så istället. Förvisso även ett tillfälle att bo på capsule hotel för första gången. Kan man för övrigt hitta på något i Asakusa på en fredagkväll, eller är stället i stort sett dött under den tiden på dygnet?
 

Andrew

Medlem
Hur går man tillväga när man landar på Haneda och sedan lyfter från Narita?

Har letat runt en del och sett att man tydligen får lösa, och betala för, egen transport (Airport Limousine Bus verkar vara att föredra) och att man dessutom måste hämta ut allt sitt bagage i HND och sedan själv transportera det till NRT (alltså att det inte går att skicka det till slutdestination vid flygplatsbyte HND <> NRT).

Gäller detta även om man flyger ANA J eller F?

Vad skulle hända om man missade sin connection p.g.a. köer eller försenade/försvunna väskor?
 

palmen

Moderator
Det finns lite hjälp i tidigare trådar om just detta
Bästa sättet att ta sig mellan Narita och Haneda | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
[Tips] Till dem som vill byta mellan Tokyo Narita och Tokyo Haneda med övernattning | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag ska göra exakt detta byte nu i höst och som jag tolkar det så är jag ansvarig för att ta bagage från Haneda till Narita. Limousine Bus verkar vara smidigast enligt Dr Miles, ska även gå att ta tåget (Kesuku line eller vad det heter).
Om man nu skulle missa sin connection pga saker man inte kan påverka så tror jag det löser sig på något vis, framförallt om man reser i F :)
 

Andrew

Medlem

Det finns lite hjälp i tidigare trådar om just detta
Bästa sättet att ta sig mellan Narita och Haneda | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
[Tips] Till dem som vill byta mellan Tokyo Narita och Tokyo Haneda med övernattning | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag ska göra exakt detta byte nu i höst och som jag tolkar det så är jag ansvarig för att ta bagage från Haneda till Narita. Limousine Bus verkar vara smidigast enligt Dr Miles, ska även gå att ta tåget (Kesuku line eller vad det heter).
Om man nu skulle missa sin connection pga saker man inte kan påverka så tror jag det löser sig på något vis, framförallt om man reser i F :)

Tack till er båda! Ska kika på länkarna.

Verkar inte ha hänt så mycket på just den här fronten så jag antar att det fortfarande är (och kommer vara) så att man får sköta detta byte helt på egen hand.
 

Dr. Miles

Expert
Verkar inte ha hänt så mycket på just den här fronten så jag antar att det fortfarande är (och kommer vara) så att man får sköta detta byte helt på egen hand.
Jag tror inte att någon anslutning, som inblandar flygplatsbyte, sköter incheckat bagaget mellan två flygplatserna automatiskt. Alla sådana byte behöver man att hämta bagaget och ta med det till andra flygplatsen, sedan checka det in igen.

T ex
mellan Stockholm Bromma och Stockholm Arlanda
mellan London Heathrown och London Gatwick
mellan Paris Charles de Gaulle och Paris Orly
mellan Moskva Sheremtyevo, Moskva Vnukovo och Moskva Domodedovo
mellan New York JFK, New York La Guardia och Newark
mellan Osaka Kansai och Osaka Itami
mellan Seoul Incheon och Seoul Gimpo
mellan Shanghai Hongqiao och Shanghai Pudong
 

Andrew

Medlem
Jag tror inte att någon anslutning, som inblandar flygplatsbyte, sköter incheckat bagaget mellan två flygplatserna automatiskt. Alla sådana byte behöver man att hämta bagaget och ta med det till andra flygplatsen, sedan checka det in igen.

T ex
mellan Stockholm Bromma och Stockholm Arlanda
mellan London Heathrown och London Gatwick
mellan Paris Charles de Gaulle och Paris Orly
mellan Moskva Sheremtyevo, Moskva Vnukovo och Moskva Domodedovo
mellan New York JFK, New York La Guardia och Newark
mellan Osaka Kansai och Osaka Itami
mellan Seoul Incheon och Seoul Gimpo
mellan Shanghai Hongqiao och Shanghai Pudong
Tack! Det var väldigt bra att känna till. Har inte gjort denna typ av byte tidigare, annat än med ett antal dagars stopover.
 

Dr. Miles

Expert
Ett tips för er som byter till ANA eller JAL inrikesflyg.

Båda flygbolagen tillåter att byta till tidigare flight (på samma rutt) på samma dag utan extra kostnad om det finns ledig plats i samma kabinklass.
Detta gäller (i alla fall gällde för mig) även för en flight i bonusresabokning.


Om ni flyger till Osaka Kansai (KIX), behöver ni inte att vara orolig för dina väskor.
De har aldrig tappat bort någon incheckad väska under 21 års period sedan flygplatsen öppnades i 1994.

Kansai International Airport hasn't lost a piece of passenger luggage in 21 YEARS | Daily Mail Online
Ditt bagage är säkrast på Kansai International Airport — JAPANBLOGGEN
 
Last edited:

Patrick

Medlem
Då jag snart ska ta mig mellan Narita International och Haneda International mailade jag ANA och frågade vad de rekommenderar. Jag landar ca kl 21 på Narita och har nästa flyg från Haneda ca 4.5 timmar senare. Landar i C flyger vidare i F.

ANA SKY WEB Customer Service skrev:
Dear Patrick san,

Thank you for your email dated 01st December 2015.

Unfortunately we do not propose a service transfer between Narita to Haneda howwever, there are different means to travel from Narita airport
to Haneda airport.
http://www.narita-airport.jp/en/access/haneda/index.html
Airport Access Information : To & From Haneda Airport | NARITA INTERNATIONAL AIRPORT OFFICIAL WEBSITE



By limousine bus
Direct, 90 minutes, 3100 yen, 2-4 connections per hour
Limousine buses between Haneda Airport Haneda Airport (HND) and Narita Airport
Narita Airport (NRT) operate every 15 to 30 minutes. The one way journey takes about 90 minutes and costs 3100 yen. The last bus is at 21h30, and since you should pick up your luggage and purchase your bus ticket, this option is not possible.


By direct Keisei/Keikyu train
Direct, 90 minutes, 1760 yen, 1-2 connections per hour
Direct limited express trains connect Tokyo's two airports approximately every 40 minutes except in the late afternoons and evenings. The one way journey takes around 90 minutes and costs 1760 yen. The direct trains are known as "Access Express" or "Airport Kaitoku".
Timetable/Route Map | KEISEI Electric Railway
Timetable/Route Map | KEISEI Electric Railway



By Keisei and Keikyu Railways with a transfer
1 transfer, 110 minutes, 1570 yen, 3 connections per hour
Take a regular Keisei limited express train from Narita Airport Narita Airport (NRT) to Aoto Station (60 minutes) and transfer to a train bound for Haneda Airport Haneda Airport (HND) (70 minutes). The one way trip takes about two hours and costs 1570 yen. There are three connections per hour.
By JR Narita Express and Keikyu Railways
1 transfer, 95 minutes, around 3600 yen, 1-2 connections per hour
Take the JR Narita Express from Narita Airport Narita Airport (NRT) to Shinagawa Station (70 minutes, around 3200 yen) and transfer to a Keikyu train for Haneda Airport Haneda Airport (HND) (20 minutes, 410 yen). There are one to two connections per hour.
Taxi
About 20,000 yen, 60-90 minutes to central Tokyo
Because Narita Airport is located about 60 km outside of Tokyo, a taxi Japanese taxis ride into central Tokyo is very expensive and not recommended to common travelers Transfer by trains from Narita to Haneda require to change trains at least one time.

We hope this information will help you.

Should you require further assistance, please do not hesitate to contact us again. In the meantime, we look forward to welcoming you on board ANA flight soon.

Edit så läser jag på lite mer och Access Express som såg ut att bli mitt val, där sista tåget går 22:34, verkar inte gå hela vägen till Haneda...

Utan det blir nog JR Narita Express Narita Airport Narita Airport (NRT) to Shinagawa Station and transfer to a Keikyu train for Haneda... men ser nu att sista tåget går kl 21:44... det blir halvspringa genom flygplatsen känns det som...

Tur att jag kollar på detta idag.

:)
 
Last edited:
Toppen