Senaste nytt

Air Baltic - Hur costumer care skall fungera

För 2 veckor sen gjorde jag ett kurirjobb till Riga med utresa klockan 19:50 med Air Baltic från Arlanda. Biljetten bokades business och jag såg fram emot att få pröva deras produkt för första gången.

Servicen ombord fungerade till punkt och pricka. Jag var ensam i business som va på 3 rader alla med seatblock och riktigt skynke som skiljde kabinerna. Predepature drink erbjöds och jag fick menyn och samtidigt meddelade man att dom tyvärr inte hade några varma alternativ till middag. Detta berodde på att min biljett bokades 1,5 timme innan avgång så hade ingen mat lastats när planet lyfte från Riga.

Som plåster på såren, då jag skulle köra bil och inte heller kunde dricka champagne stoppade crew ner 2 monopole blue top flaskor tillsammans med 2 vattenflaskor i en påse som jag fick ta med mig av.

Nu till det som avslutade den här resan väldigt bra! Jag gjorde ett inlägg på instagram och prisade deras service ombord varpå airbaltics officiella instagram svarade och tackade. Skickade även iväg ett till kommentar efter detta om att de dock var tråkigt att det inte fanns några varma alternativ ombord planet, allt detta gjordes på instagram som ni kan se nedan.
Screenshot_2015-08-30-15-19-20  Instagram inlägg.png

Nu till det som gör detta ännu bättre. Jag skrev enbart vad jag tyckte och detta var den enda kommunikationen jag hade med bolaget, alltså inga mail eller liknande med info om min bokning eller liknande.

3 dagar sen ramlade det in ett mail i inkorgen från Air Baltics costomer relations som gjorde mig riktigt förvånad. Dom har tagit reda på min bokning och på det även erbjuder mig ersättning för den uteblivna maten, detta är bra service med tanke på att det enbart va 2 kommentarer på min instagram.
Mail airbaltic.png

Kan verkligen rekommendera er att flyga med Air Baltic om ni får chansen i deras business class. Vänlig och bra service direkt när du kommer ombord tills du lämnar planet. Servicen på den här flighten slår faktiskt några av mina flighter jag gjort i Lufthansa business i Europa!

Menyn från flighten som enbart har en flygtid på 50 min.
received_10153365199957013.jpeg
 
Last edited:
"Costumer care" - är det de som hjälper en att klä på sig? ;)

Det här är väl annars lite av motsatsen till vad vi hört om Air Baltics kundtjänst tidigare.
Jo dom står alltid till min tjänst, speciellt när man jobbat sen 07:00 idag på morgonen och är lite trött :D

Ne jag blev väldigt förvånad över att dom faktiskt tog de så långt och erbjöd mig ersättning, som jag iof inte vet hur jag skall använda närmsta 6 månaderna..
 
Maten på AirBaltic, som man kan förbeställa i economy, är jättefin och god. Nu avgörs ju tyvärr framtida val av att man inte kommer få några EB från Stockholm.
 

niklaswik

Medlem
För 2 veckor sen gjorde jag ett kurirjobb till Riga med utresa klockan 19:50 med Air Baltic från Arlanda. Biljetten bokades business och jag såg fram emot att få pröva deras produkt för första gången.

Ursäkta en off topic-fråga, men hur får man ett sånt jobb egentligen?! Låter skoj! Är det nåt extrajobb eller åker du runt på kuriruppdrag på heltid?
 
Ursäkta en off topic-fråga, men hur får man ett sånt jobb egentligen?! Låter skoj! Är det nåt extrajobb eller åker du runt på kuriruppdrag på heltid?
Helt lugnt, du är inte den första som frågar. Jag har de som extrajobb och åker då jag får tiden och möjligheten. Det sker lite då och då men med mitt heltidsjobb jag har är jag väldigt flexibel så de blir lite då och då.... men har missat några riktigt lååånga turer senaste 2 veckorna.
 
A

Aurora

Guest
Jeg tipper Air Baltic er i en desperat situasjon etter å forbedre sitt image. Siden deres tidligere ansatte til og med har anket (!) dommen mot særs høy promille mens de var i aktiv duty, samt at Air Baltic er den eneste aktøren i star alliance som driver med pay to fly (dvs at pilotene betaler for å fly, de får ikke lønn og jobber ikke en gang gratis - de betaler air baltic for å jobbe hos air baltic) -- så er 50EUR en uhyre smal pris å betale for å gi en high paying customer et litt bedre bilde.

Spørsmålet er om man skal la seg selge for 2 flasker champis og en 6mnds kupong på 50EUR, eller om man skal si ifra til Air Baltic at man krever en endring i driftsmåten deres... :) Jeg hadde heller flydd Ryanair: de lønner sine ansatte, tross alt, og har ikke hatt flere fylla-incidents. Absurd nok, mer rent mel i posen...
 

agehall

Medlem
Ursäkta en off topic-fråga, men hur får man ett sånt jobb egentligen?! Låter skoj! Är det nåt extrajobb eller åker du runt på kuriruppdrag på heltid?

Vi har folk här på forumet som jobbar med detta. För ett par år sedan efterlystes folk som kunde ställa upp. Det var väl ett 50-tal som anmälde sig men jag tror det var typ 1 eller 2 som faktiskt lyckades göra det.

Man måste vara grymt flexibel för att kunna hålla på med detta. I princip ska man vara beredd att åka till flygplatsen NU om det ska funka.
 
Toppen