Senaste nytt

Optimal användning av eurobonus för long haul

joel smedberg

Ny medlem
Nu har jag äntligen börjat få ihop lite omsättning på mina eurobonus poäng och funderar på bästa sättet att använda dem på. Jag har egentligen mest behovet av att flyga business eller first på long hauls.
- Är det bättre att köpa en resa i economy och sen uppgradera sätet med poäng? Det verkar ju inte alltid gå igenom, hur är eran erfarenhet av det? Gissar att det varierar mellan flygbolagen.

- Att köpa economy biljetter med poäng tenderar ju vara tokigt mkt dyrare och ganska ovärt, vad är eran tanke? Gäller samma princip för business biljetter

Påväg till kapstaden och sydney relativt snart, dock ingenting bokat än. Sorry om den här frågan kommit upp tidigare.
 

fcx

Medlem
Rent generellt kan man säga att det är bara de dyraste ekonomiklassbiljetterna som går att uppgradera, och de biljetterna är dyrare än de billigaste businessbiljetterna, så att försöka uppgradera är i regel ett dåligt val.

Du får bäst värde för poäng, i mitt tycke, på att åka business eller First till Amerikanska västkusten.
 

agehall

Medlem
Nu har jag äntligen börjat få ihop lite omsättning på mina eurobonus poäng och funderar på bästa sättet att använda dem på. Jag har egentligen mest behovet av att flyga business eller first på long hauls.

Välkommen till Businessclass!

- Är det bättre att köpa en resa i economy och sen uppgradera sätet med poäng? Det verkar ju inte alltid gå igenom, hur är eran erfarenhet av det? Gissar att det varierar mellan flygbolagen.

Nej, det är den absolut sämsta användningen av EB-poäng ifall du inte har någon annan som betalar grundbiljetten åt dig. Biljetter som går att uppgradera kostar ofta mer en en rabatterad businessbiljett.

- Att köpa economy biljetter med poäng tenderar ju vara tokigt mkt dyrare och ganska ovärt, vad är eran tanke? Gäller samma princip för business biljetter

Nej och nej. Att köpa ekonomibiljetter med poäng är inte billigt, men det är inte dyrare än en motsvarande ekonomiklassbiljett. (Däremot finns det ofta billigare biljetter!). Det är dock i business och first som man verkligen börjar få valuta för poängen.

Påväg till kapstaden och sydney relativt snart, dock ingenting bokat än. Sorry om den här frågan kommit upp tidigare.

Det är i princip det här som 50% av diskussionerna här handlar om. Fortsätt läsa lite så kommer du nog att förstå. :) Grundregeln är att aldrig använda poäng i lägre klasser än business.
 
Toppen