Senaste nytt

Sova i ekonomiklass 2015

RickardG

Medlem
Det finns flera trådar om detta ämne, men en del är stängda och andra har några år på nacken eller är tablettfokuserade - jag startar en ny!

Jag har EXTREMT svårt att somna och att sova om jag inte kan hitta en bra sovposition (aovsett transportmedel), vilket hittills i princip varit likställt med så nära horisontell position som möjligt samt köra med öronproppar och ögonmask. Nu är det snart dags för en longhaul i ekonomi och jag tänkte sondera lite kring hur de bästa tipsen ser ut för att kunna vila ut.

Hur gör ni för att somna/sova i ekonomiklass? Låt oss förenkla diskussionen lite genom att exkludera alla sorters tabletter och alkohol. Även specialsituationen då man åker två bredvid varandra och inte är främmande för kroppskontakt är intressant :)

Vad finns det för tekniska hjälpmedel nu för tiden? Har vi kommit längre i utvecklingen när det gäller olika typer av nackkuddar, uppblåsbara fotstöd etc?

En vän till mig hävdar att det bästa är att ta med sig en stor och bra dunkudde och en ihoprullad tunn bäddmadrass samt välja fönsterplats och åka i mysbyxor. Någon som testat?
 

chazzie

Medlem
Det finns nog inga bra sätt att sova i ekonomiklass, tyvärr. Att resa i bekväma kläder är för mig en självklarhet, men det hjälper inte jättemycket med sovandet.

Det stämmer helt och hållet att det inte finns några bra sätt att sova i ekonomiklass, om man nu inte får en hel rad på 3-4 säten för sig själv, men det är trots allt rätt ovanligt.

Jag har lyckligtvis lätt att sova på diverse transportmedel, nästan för lätt och jag somnar frekvent på en 50-minuters flygning om jag inte pratar med någon. Det som möjligen kan hjälpa är "ögonmask" och en medhavd kudde som är lite större, så den med fördel kan placeras mot väggen (och isolerar mot den kyla som kan kännas kring fönstren). Bose-hörlurarna hjälper enormt med lugn och ro för att sova också.

Lyckas man sova länge (jag sov mellan Houston och London i den milda grad att jag somnade efter käket och vaknade över Irland) så kan viss stelhet infinna sig i kroppen dock =} Hitta en lounge med vilorum och kör lite uppmjukningsövningar :D
 

fcx

Medlem
* Bekväma kläder: träningsbyxor, tunn kortärmad tröja med knäppning i halsen, tröja att ta på om det blir varmt, ombytesstrumpor, tofflor (gärna från första klass).
* Kudde, antingen nackkudde eller vanlig kudde. Den lilla man får ombord räcker inte.
* Öronproppar. Borde säga sig självt, men lägg lite tid på att stoppa in dem ordentligt så att det blir tyst ("apgreppet").
* Ögonmask om man är ljuskänslig. Jag tycker dock mest bara att den skaver i ansiktet och gör mer skada än nytta.
* Ät mat som du vet att du mår bra av. Gäller även måltiderna innan flygningen.
* Att se en film innan läggdags kan göra det svårare att somna.
* Välj plats på exit row eller plats med mer utrymme, även om det kostar extra.
* Välj fönsterplats eller gångplats baserat på dina toalettvanor.
 
Last edited:

Insomnia

Medlem
Jag kan sova rätt bra i ekonomiklass, bara om jag får en fönsterplats. Därför väljer jag alltid fönsterplats ifall jag ska resa långt.
Ett tips -> håll för ena näsborren och andas via den andra näsborren, och sedan byter du näsborre. Den sida av näsborren där du andas lättare, är den sidan du skall sova på. Jag sover alltså mkt bättre på höger sida än vänster, därav högersidig fönsterplats när jag reser + musik i mina öron.

Annars är ett tips att fälla ner stolsätet men det är inte alltid så populärt ifall du har någon som sitter bakom dig. Du kan hålla dig vaken natten innan eller sova minimalt för att sedan däcka av trötthet på flyget. I värsta fall ta en sömntablett.
 
Toppen