Senaste nytt

När är det bra tid att åka till Shanghai?

agehall

Medlem
Börjar bli dags att boka nästa resa med en 2-4-1 voucher. Troligen vill vi åka till Asien den här gången och det är troligen PVG som är mest intressant. Jag har själv spenderat väldigt lite tid i asien, så jag har relativt dålig koll på destinationer där borta.

Vi funderar på att ta en långhelg för lite shopping och RnR, men inget är helt spikat. Den första frågan som dyker upp i mitt huvud är dock "vilken tid på året är bäst att åka?". Jag vill helst undvika bastu-väder, dvs hög temperatur i kombination med hög luftfuktighet.

Så, vad säger expertisen? (Och återigen, vi borde ha en forum sektion för "Destinationer" med stickies för större städer..)
 

henrik l

Medlem
Om det är som Hong Kong så är april och oktober riktigt bra. Kortärmad t-shirt funkar dygnet runt, ligger m a o runt 18-25 och inte alltför klibbigt. Regn lite nu och då, men inte så det stör. Men misstänker att det kan vara viss fasförskjutning jämfört med HKG. Men du sliper bastun i December i Shanghai i alla fall:) När jag var där i dec kröp det mot nollan vi något tillfälle.
 

henrik l

Medlem
I slutet av September och viss del av Oktober kan tyfon förekomma.

När jag var i HK i höstas, eller om det var hösten dessförinnan var det hot om att den värsta tyfonen på 30 år skulle dra in, men den vek norrut och blåste bort delar av Taiwan. Hamnade i en i Macau en sommar för 2,5 år sedan, det var en 3:a, HK var det en 7:a och lite längre norrut på Mainland China var det en 9:a. Efter att ha upplevt en "mild" tyfon kan jag väl säga att dom har jäkligt bra koll på dem och kan förutsäga nästan på timmen när, när den kommer och när den försvinner. Oflytet är väl om man har ankomst eller avgång då tyfonen kommer. Men under mina höstar i HK så har tyfonerna dragit norrut...

Övriga tyfonkännare får fylla på:)
 

Jonas C

Medlem
Men du sliper bastun i December i Shanghai i alla fall:) När jag var där i dec kröp det mot nollan vi något tillfälle.

Jag var där över nyår, och måste säga att vädret faktiskt var väldigt behagligt. Omkring 5-12 +grader, ganska fuktig luft vissa dagar fast dock väldigt friskt. Men jag antar att det bara är en smaksak. Skulle inte vilja besöka staden under sommaren.
 

xtrem

Medlem
Undvik sommaren i Shanghai.

mars-april-maj är nog bästa tiden. I år regnade det i princip hela januari och februari.
 

A380*G

Medlem
Med bas i Shanghai vågar jag påstå att våren är här idag! 20 grader och solsken! :)
Undvik juli/aug - varmt och fuktigt. Juni brukar vara OK, bra värme men inte så fuktigt.
 
Jag lyckades pricka in slutet av juli när jag bokade min bonusresa för 20k poäng. Misstänker att jag kommer svettas halvt ihjäl under mina 3 dagar där :)
 

011430121

Medlem
Var i Shanghai över en helg i mitten av januari i år, var riktigt skitväder 1-6 plusgrader på dagarna och blåsigt och regn, enda stället som var varmt, var på hotellet
Vid restaurang besöken satt man med dunjackan på!
Var där för ett par år sedan i april, då var det mycket behagligt runt 20-25 grader och låg luftfuktighet.
 
Toppen