Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är du säker på att det är bokningsklass C?
Har använt mig av OT några gånger och alltid blivit uppgraderad till A. Vad jag förstått av skriverierna på forumet är jag inte ensam.

Jag är absolut ingen expert, men jag har uppfattat det som C är kabinklass och A är bokningsklassen.
Plus intra-EU har alltid genererat 1500 EB till mitt konto. Aldrig fått 2000 poäng vilket motsvarar C.
Jag har fått bokningsklass Z vilket gett 2,000 EB/resa på mina tre OT-bokningar:
ARN-LHR
ARN-BCN
BCN-ARN
 

palmen

Moderator
Ska inte heller säga att jag är expert men det har tydligt angetts C som bokningsklass och jag har fått 2500 poäng (har EBD) per segment intra-EU. Har senaste året utnyttjat minst vid tjugo tillfällen och har varit så varje gång för mig. Kan ju dock vara så att jag haft tur men med tanke på hur många gånger det varit och att jag fick svar från OT kundtjänst att det skulle vara i C så hoppas jag att det alltid är så.
Inte hört om att folk fått bokningsklass C, däremot verkar flera ha rapporterat att de fått bokningsklass Z (som ger lika mycket poäng som C) på flyg inom Europa. Om du tittar på ett boardingkort står det då Cc eller Cz om du tittar på Class?
 

palmen

Moderator
Tack PetrelliDk! Kommer köra via points detta år då jag har precis sålt en bostad via bjurfors och får in 30,000 poäng samt tänkte skaffa ett nytt kreditkort som Elite, så då är det typ klart ;)

Tänkte köra HKG/PVG i vinter hur stor är sannolikheten att få en uppgradering på dem rutterna? Kanske en omöjlig fråga...
Det ryktas ju om att försäljningen går lite trögt på Hong Kong rutten, det är dock inget som b etyder att det är lättare att få uppgradering med Optiontown, inte alltid de fyller upp premiumkabinen även fast folk anmält sig för Optiontown.
Omöjligt att svara på i förväg, jag har bara 2 erfarenheter av optiontown till PVG och båda gick igenom både på utresan och hemresan, säger kanske inte så mycket heller.
 

johannesa

Medlem
Aha, det är där skon klämmer. Men man betalar alltså bara den skatten vid avgång och inte vid ankomst?
Ja, det är höga skatter och avgifter från London.
Alla som flyger från UK oavsett destination, avstånd och kabin betalar en avgift - passenger service fee. Tror den är olika för olika flygplatser men för Heathrow är den på drygt £30. Dessutom betalar man alltså en skatt. För alla andra klasser än economy så är det nu £26 för flyg kortare än 2000 miles och £142(!) för flygningar över 2000 miles. (Det är lite mer komplicerat, man räknar avstånd till huvudstäder o destinationslandet etc. men i princip så). För ekonomi är skatten hälften av ovan. MEN man slipper skatten som transferpassagerare, då betalar man "bara" passenger service fee. Och för ankommande passagerare är det ingen avgift eller skatt alls.
 

LarsM

Medlem
Alla OT till plus jag har gjort inom Sverige eller ute i Europa har blivit bokningsklass Z och rätt poängintjäning som Plus. Cz på boardingkortet mao.
 

MBA

Medlem
Nekad uppgradering igen, den här gången på SK904 på söndag. 4/4 nekade uppgraderingar på mina senaste resor till EWR
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen