Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Jacob

Medlem
I september lanserar SAS ett helt nytt biljettkoncept inom Europa. SAS väljer att följa trenden inom flygindustrin och bolag som British Airways, Finnair och Lufthansa och introducerar nu SAS Go Light, ett priskoncept med för resenärer med enbart handbagage.
 

dino_81

Medlem
Positivt att EBS och uppåt ändå får ta med incheckat bagage utan kostnad. Frågan är om detta nya biljettkoncept kommer att leda till mindre incheckat bagage? Jag tror att en relativt stor del ändå reser utan incheckat bagage.

Om det är så att GO light kommer att bli 120:- billigare än nuvarande GO välkomnar jag detta men blir tyvärr inte förvånad om SAS istället väljer att höja priserna på GO. Det lär tiden utvisa.

Kommer GO light att prissättas som en egen "bokningsklass" med ett begränsat antal biljetter/flyg eller kommer hela flyget kunna köpa biljetter i GO light?

Tänker också på intjäningen till EuroBonus/andra FFP. Kommer denna att förändras? Bör vara samma eftersom prissänkningen på 120:- bör motsvara kostnaden för SAS bagagehanteringen?
 

ARNBER

Medlem
Undrar också om hur priserna i SAS Go kommer påverkas av den nya biljetten. Har gjort en liten lista av destination i de 6 länder så att vi kan jämföra priserna i några månaden (FYI jag vet att prissättning är flexible och påverkas av efterfrågan så jämförelsen kommer inte visa hela sanningen. Men jag har försökt att hitta en bra blandning)

Stockholm - Helsingfors SK702 27 oktober 499 SEK , Helsingfors - Stockholm SK717 31 oktober, 485 SEK (om man boka t/r)
Stockholm - Paris SK577 28 november 749 SEK (bara 5 biljetter kvar redan nu), Paris - Stockholm SK578 5 december, 892 SEK (om man boka t/r)
Stockholm - Aten SK1833 11 januari 799 SEK, Aten - Stockholm SK1834 17 januari 952 SEK (om man boka t/r)
Stockholm - Dublin SK535 18 januari, 1199 SEK (enväg)
Amsterdam - Stockholm (via Köpenhamn) SK550, SK1418 9 februari, 913 SEK (enväg)
Umeå - Malaga (via Stockholm) SK027, SK1583 12 mars, 3440 SEK, Malaga - Umeå (via Stockholm) SK1584, SK2030 17 mars, 2279 SEK (om man boka t/r)
 
Toppen