Senaste nytt

Eurobonus award - routing till Brisbane

elis

Medlem
Hej,

För några dagar sedan ringde jag EB medlemsservice för att boka om en awardresa för 2 personer i C till Australien.

Jag ville ändra min hemresa som jag urprungligen hade bokat enligt följande routing:
Brisbane-Bangkok (Thai)
Bangkok-Zurich (Thai)
Zurich-Arlanda (SAS)

Då jag på BC.se läst goda omdömen om Air New Zealand (+ borttagen bränsletillägg på NZ) och Swiss i C ville jag boka om enligt följande routing:
Brisbane-Auckland (Air New Zealand)
Auckland-Shanghai (Air New Zealand)
Shanghai-Zurich (Swiss)
Zurich-Arlanda (Swiss)

Jag hade givetvis kollat platstillgången på ANA Tool i förväg och det visade sig också mycket riktigt finnas 2 platser i C på samtliga segment.

När EB medlemsservice försöker boka om biljetten får hon dock upp det dubbla antalet EB-poäng, dvs. 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Hon ber om att få undersöka och sedan återkomma.

Jag tänkte att det sannolikt var något fel i systemet (SAS IT) som gjorde att det blev så. Men nej, när hon undersökt saken och återkommer får jag höra att jag "passerar samma tidsgräns 2 gånger, vilket gör att systemet räknar det som en jorden-runt resa istället för en t/r till Pacificregionen". Det hade alltså inte med antalet segment att göra. Kan också nämnas att det var en open jaw med ditresa bokad till Melbourne och hemresa från Brisbane. Slutsatsen var alltså att det var rätt att resan skulle kosta 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Jag avböjde såklart och lät den ursprungliga bokningen ligga kvar.

Är det någon här som vet vad detta kan röra sig om?
Jag trodde inte ens att EB hade jorden-runt biljetter?
Det står inget om att passera några tidsgränser någonstans?
(Hon skulle skicka info om det per mail, men det har såklart uteblivit)

Tack!

/Elis
 

Dr. Miles

Expert
Hej elis
Jag har slagit ihop din tråd till befinntlig tråd med samma ämne.

Hoppas du har överseende med detta.
 

Magino

Medlem
När EB medlemsservice försöker boka om biljetten får hon dock upp det dubbla antalet EB-poäng, dvs. 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Hon ber om att få undersöka och sedan återkomma.

Rätta mig nu om jag har fel, men kan man verkligen boka open-jaw biljetter med partners genom poäng på SAS? Kan vara så att hon tagit det som två enkel resor och därmed kom fram till siffran 720 000 poäng.
 

Elsson

Medlem
Rätta mig nu om jag har fel, men kan man verkligen boka open-jaw biljetter med partners genom poäng på SAS? Kan vara så att hon tagit det som två enkel resor och därmed kom fram till siffran 720 000 poäng.

Ja det går bra, jag bokade och flög ARN-FRA-ZRH-PVG-ICN // NRT-MUC-ARN och ICN-NRT-BKK-SIN-MNL-SIN-BKK-NRT i somras.
 

elis

Medlem
Open jaw inom samma zon är inga problem, jag har en open jaw nu till 360.000 poäng.. har bokat det tidigare också. Medarbetaren på EB Medlemsservice var ganska tydlig med att det handlade om att jag passerade en viss tidsgräns 2 gånger, men hon kunde inte förklara det mer utförligt än så..
 

elis

Medlem
På den rutten har jag inte lyckats hitta några awardplatser i C alls. Det är ju NZ senaste produkt i C så det verkar inte vara det lättaste att boka. Men jag frågade EB om den routingen skulle fungera, och svaret var nej. "Då skulle det vara en jordenrunt biljett, vilket skulle kosta 360.000 poäng" fick jag veta. Men när jag påpekade att det inte fanns någon info om rtw-biljett i Star Alliance poängtabellen sa hon att den fanns men kanske inte stod där..
 

Elsson

Medlem
En enkel lösning kan ju vara att köpa en billig enkel biljett till AKL och åka hem därifrån, som bonus kan ni ju stanna några dagar i NZ.

En annan variant om du har extra poäng att bränna kan ju vara att lägga till en open jaw till RAR eller PPT, BNE-AKL-RAR/PPT-AKL, 40 000 poäng i business / person.
 

elis

Medlem
Jag bad EB att prova ta bort BNE-AKL men det hjälpte inte heller. Det var samma sak med att jag "passerar tidsgränsen två gånger". Då frågade jag om man överhuvudtaget kunde boka en biljett t/r till Auckland och då svarade hon "Nej, det går ju inte pga tidsgränsen som man passerar". Mycket märkligt eftersom Nya Zeeland ingår i Pacific-regionen där det kostar 180 k poäng i C. Man skulle ju kunna tro att personen jag talade med inte visste vad hon talade om, men eftersom hon tog sig tid att kolla upp allt så förstår jag inte..
 
Toppen