Senaste nytt

Oslo - mina favoriter

KrisBrander

Medlem
En av de saker som jag uppskattar mest med att resa är att få pröva olika restauranger och mat dit man kommer. Speciellt om man har möjligheten att så lite små tips av de som faktiskt bor där. Som boende i Oslo, och tycker om att pröva massa olika restauranger, så är mina favoriter (just nu).

Bäst Value for Money

Trattoria Populare / http://popolare.no/

Billig italiensk restaurang med färsk pasta till mycket bra pris. Dagens lunch ligger på 119.- och under sommaren är det väldigt populärt att sitta ute. På vintern så har de två våningar där undervåningen är för drop-in kunder och övervåningen är mer stilren och passar sig bättre om man önskar sig flera rätter. Mycket bra vin och vänlig personal.

Nedre Foss Gård / http://www.nedrefossgaard.no/

Är samma ägare som Populare och öppnade nu 13 Maj.


Om du däremot önskar dig en fantastisk matupplevelse så rekommenderar jag starkt

Bon Lio / http://www.bonlio.no/

Fantastisk mat som kommer att ge mersmak. Just nu har jag ett litet hatförhållande till dem då de har en så fantastisk pata negra att jag knappt vill äta det någon annanstans. Ta en ”full pupp” för 695.- och ni kommer knappast att bli besvikna.


Om man har några timmar att slå ihjäl så är ett besök på mathallen även att rekommendera.
Hjem - Mathallen Oslo
Sedan har man även på tågstationen renoverat och uppdaterat sig
Østbanehallen | Helårs møteplass og inkluderende storstue

Så hoppas att ni som besökare inte bara rör er runt Aker Brygga utan även rör er utanför de vanliga turist områdena
 

Palazzi

Medlem
Då drar jag till med Restaurant Schrøder, då jag gillar att äta husmanskost från de länder jag besöker. På en bakgata, med klassisk norsk mat, sedan minst 50år. Ruffig o rökig cafékänsla...

På Waldemar Thranes Gate 8. Går att gå, men troligen lättast med buss 21 från Aker Brygge till St. Hanshaugen (på Ullevålsveien)

Harry Holes kvartersrestaurang i böckerna av Jo Nesbø .

Ex. på rätter:
STEKT FLESK OG DUPPE
KJØTTKAKER
PØLSE
FISKEPUDDING
REINSDYRKARBONADER
etc.

99-149NOK på Lunchen, vilket får anses mycket billigt i Oslo.

Var beredd på att det inte handlar om några smaksensationer, men det är inte det norsk mat handlar om (för den som inte är norsk).

Länk: Velkommen til oss
 

Ozz

Medlem
Tackar för detta, perfekt tajming att se detta nu eftersom ett par dagar skall spenderas i Oslo i Juli i samband med konsert (AC/DC igen)
Blir att titta närmare på inlägget och rekommendationerna igen när vi närmar oss avfärd.
 

nilsson

Medlem
På de 10 år som jag frekventat Oslo så har det skett en stor förbättring av maten, och jag kan lista massa bra ställen med Michelin-recommended i fönstret. Jag vill i stället slå ett slag för Jewel of India som under alla år varit konstant prisvärt och bästa Indiska maten jag fått i Skandinavien.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Valley

Medlem
Kanon. Nu har jag lite mer att prova, med början om några veckor. Och så ett nytt norskt projekt under hösten
 
Toppen