Senaste nytt

Poängintjäning vid cancellering long-haul

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.

Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.

Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att

"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."

Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.

Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.

(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)
 
Hej,

Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.

Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.

Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att

"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."

Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.

Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.

(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)


Har SAS supporten sagt att du ska få poängen för plus hela vägen så tycker jag att du ska fortsätta ligga på, tror dock att det kan bli svårt att få rätt.

Vilken klass fick du när du blev ombokad till Aeroflot?
 

agehall

Medlem
Om man krediterar till EB och blir omroutad av SAS är väl det normala att man kan begära att få poäng för orginal-rutten. Jag har inte hört att det inte skulle gälla vid väderproblem.

Frågan är, vart var det dåligt väder igår? Om Aeroflot kunde flyga så antar jag att det inte var i PVG eller på ARN utan att det måste ha varit i CPH. Det tycker jag låter lurt...
 

Voyageur

Medlem
Hej,

Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.

Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.

Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att

"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."

Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.

Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.

(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)

Jag hamnade i exakt samma situation som du för ett tag sedan. Var också extremt skeptiskt till att ta det hela genom ebretro, som är någon form av utlandsbaserad EB filial.

Ett väldigt beklagande och detaljerat brev ledde till en månads väntan samt en påminnelse med samma brev, varpå veckan efter var poängintjäningen rättad utan problematik till SAS original.

Som vanligt får du räkna med sas 5 veckors marginal men poängen har de all möjlighet i världen att gå in och kreditera rätt efteråt.
 

DHXSTHLM

Medlem
@Andreas Palmgren jag blev reroutad i Economy class
@agehall det var i PVG som det var dåligt väder. och över 200 inställda flyg. ett plan lyfte, o det var Aeroflot. "russian planes, good quality" fick jag höra vid incheckningen (jag tror jag skrev detta i en annan tråd också, tyckte att det var lustigt).

Så jag ska alltså ligga på tycker ni?
 

DHXSTHLM

Medlem
Jag hamnade i exakt samma situation som du för ett tag sedan. Var också extremt skeptiskt till att ta det hela genom ebretro, som är någon form av utlandsbaserad EB filial.

Ett väldigt beklagande och detaljerat brev ledde till en månads väntan samt en påminnelse med samma brev, varpå veckan efter var poängintjäningen rättad utan problematik till SAS original.

Som vanligt får du räkna med sas 5 veckors marginal men poängen har de all möjlighet i världen att gå in och kreditera rätt efteråt.


Jag gör som så att jag ligger på och ska även trolla fram en god portion tålamod och skippa EBRETRO (som jag också tycker är ett skämt).
 

Carl

Medlem
Inte nog med att du blev reroutad du blev ju dessutom nedgraderad. Hoppas det löser sig på bästa sätt
 
Toppen