Senaste nytt

Inställt tåg - Kan SJ skylla på Banverket ?

Valley

Medlem
Då sitter man, dessvärre som väntat, med ett svar från SJ där man inte anser man själva har något med det inställda tåget till Stockholm/Sundsvall att göra, och därför inte anser att det föreligger någon ersättningsskyldighet för SJ.

För säkerhets skull tog jag och tittade på deras resevillkor och kan inte finna någonting som reglerar att man som utfärdare av biljetten har rätt att skylla på Banverket.

Någon här som har kontroll ?

Tänkte denna gång, in absurdum, dra detta ärende så långt det går för att få fram vad som verkligen gäller
 

Palazzi

Medlem
De kan man inte. Nya EU-regler har stärkt konsumenträtten sedan 1:a Maj i år, o det statueras på SJ's egna hemsida. Saxar:

"
Har du blivit försenad på din tågresa kan du ansöka om restidsersättning. SJ tillämpar EUs regelverk vid förseningar.

För resor som genomförs från 1 maj 2015 gäller samma nivåer för ersättning oavsett vem som orsakat förseningen. Ersättningen betalas ut kontant, på det sätt som resan är betald. Är resan betald med SJ Prio-poäng ersätts den med SJ Prio-poäng."
 

Agö

Medlem
Ja, och dessa ändringar har gjort ersättningen bedrövlig för oss som pendlar med SJ men som inte har årskort.
 

Palazzi

Medlem
Ja, och dessa ändringar har gjort ersättningen bedrövlig för oss som pendlar med SJ men som inte har årskort.

Refererar du till det lägre belopp man ersätts med?

Tycker också att 25% verkar orimligt för månadsbiljetter o enkelbiljetter, om man ersätter med 139kr om man har årskort. Sällan en biljett kostar 560kr, så ser inte motivet till varför man gör denna skillnad.
 

Valley

Medlem
De kan man inte. Nya EU-regler har stärkt konsumenträtten sedan 1:a Maj i år, o det statueras på SJ's egna hemsida. Saxar:

"
Har du blivit försenad på din tågresa kan du ansöka om restidsersättning. SJ tillämpar EUs regelverk vid förseningar.

För resor som genomförs från 1 maj 2015 gäller samma nivåer för ersättning oavsett vem som orsakat förseningen. Ersättningen betalas ut kontant, på det sätt som resan är betald. Är resan betald med SJ Prio-poäng ersätts den med SJ Prio-poäng."


:) Tack. Nu har jag det jag behöver för att gå vidare
 

Agö

Medlem
Refererar du till det lägre belopp man ersätts med?
Ja, exakt samt att förseningen måste vara mer längre för oss som saknar kort.

Ersättning för resor som genomförs från 1 maj
  • Vid 60 minuters försening eller mer ersätter vi 25 % av biljettpriset
  • Vid 120 minuters försening eller mer ersätter vi 50 % av biljettpriset
Ersättning när SJ orsakat förseningen (före 1 maj)
Har förseningen orsakats av SJ får du en högre ersättning om du väljer att ersättas med värdebevis.
  • 30 minuters försening eller mer ger 50 % ersättning, vid resa med dagtåg
  • 60 minuters försening eller mer ger 100 % ersättning, vid resa med dagtåg
  • 60 minuters försening eller mer ger 50 % ersättning, vid resa med nattåg
  • 120 minuters försening eller mer ger 100 % ersättning, vid resa med nattåg
Ersättning om SJ inte orsakat förseningen eller om du vill ha kontant ersättning
Har förseningen inte orsakats av SJ eller om du önskar att ersättas med kontanter gäller följande:

  • 60 minuters försening eller mer ger 25 % ersättning, vid resa med dag- och nattåg
  • 120 minuters försening eller mer ger 50 % ersättning, vid resa med dag- och nattåg
 

hallgren

Medlem
Notera att man vid sidan av resgarantiersättning även kan reklamera resan och få alla pengar tillbaka om tåget inte gått alls och man valt andra färdsätt.
 

Agö

Medlem
Notera att man vid sidan av resgarantiersättning även kan reklamera resan och få alla pengar tillbaka om tåget inte gått alls och man valt andra färdsätt.
Nåja, så lätt är det inte. Exakt ett sådant case har jag mot SJ nu där jag är på väg in till Allmänna Reklamationsnämnden. SJ:s kundservice vägrar återbetala 75 kronor och ger mig bara hälften enligt ovan. Jag stödjer mig på "onyttig resa". Jag vill också ha ersättning för den biljett jag tvingades köpa med Öresundståg för att komma till jobbet i tid.
 

Valley

Medlem
Nåja, så lätt är det inte. Exakt ett sådant case har jag mot SJ nu där jag är på väg in till Allmänna Reklamationsnämnden. SJ:s kundservice vägrar återbetala 75 kronor och ger mig bara hälften enligt ovan. Jag stödjer mig på "onyttig resa". Jag vill också ha ersättning för den biljett jag tvingades köpa med Öresundståg för att komma till jobbet i tid.

Är precis detta jag ger mig på SJ om.
Men jag tänkte inte gå via ARN utan skicka en faktura till SJ och därifrån driva ärendet via domstol(ar) om så behövs
 

Agö

Medlem
Är precis detta jag ger mig på SJ om.
Men jag tänkte inte gå via ARN utan skicka en faktura till SJ och därifrån driva ärendet via domstol(ar) om så behövs
Mmm. I mitt ärende är det så uppenbart. SJ väljer att inte köra tåget från Köpenhamn utan istället från Malmö. Svårt att ta sig över bron med SJ således. Kundtjänst är en No-Go, det är en samling osannolikt inkompetenta medarbetare som uppenbarligen följer ersättningsmallen slaviskt utan att kunna tänka.
 
Toppen