Senaste nytt

Söker: Köpenhamn - Bangkok i november

Ormen

Medlem
För första gången på 4 år har jag och sambon lyckats få mer än en veckas sammanhängande semester. Närmare bestämt 8 arbetsdagar. I november.
Vi vill åka dit det är varmt, ta det lugnt, äta god mat och jag tänkte ta dykcert. I november tycks möjligheterna begränsade så vi planerar att åka till öarna i östra Thailand. Närmare bestämt några dagar på Koh Chang och några på Koh Kood.

Jag har letat efter biljetter ett tag, tyvärr hade jag inte fått klart med ledighet när super-businessdealsen var aktuella och nu lutar det mesta åt att det blir ekonomi. För jag antar att man inte kan förvänta sig Qatar/Turkish deals kring SEK 11000 igen?
Viktigast för oss är restid i kombination med EB-poäng, då dessa behövs för att förnya EBG. Thai har direktflyg för drygt SEK 9000/person från CPH, men jag tycker det ligger på gränsen för vad jag är villig att betala för ekonomi, varför jag nu ber er om hjälp för att hitta bra alternativ som ger 100% intjäning till EB. Nedan följer detaljer.

Varifrån vill du börja din resa?

- Köpenhamn (om bra deal kan jag tänka mig positionering)
Var är din destination?
- Bangkok eller närliggande flygplats
När vill/behöver du resa ut?
- 18/11
När vill/behöver du komma hem?
- Jag behöver vara i Lund strax innan 08 30/11. Hem 29/11 känns alltså rimligast.
Hur länge vill du vara borta?
- Så länge som möjligt.
Hur många personer som skall resa?
- 2
I vilken kabinklass?
- Ekonomi alt. business beroende på pris
Med vilka flygbolag vill du flyga med?
- Star Alliance
Vad är din budget? (per person)
- Kring 8000-9000 för ekonomi, kanske 11000-12000 för business
Vad är det viktigaste för dig?
1. Restid
2. Eurobonus poäng
3. Pris
(Förutsätter att comforten är ungefär den samma i ekonomi)
Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej.

Övrigt?
En liten sidofråga - Ska man till öarna som nämns ovan, är det bäst att flyga med Bangkok Airways eller färdas landvägen? Om flyg, hur lång tid behöver man på BKK?

Tack på förhand!
 

Ormen

Medlem
Tack alla för tipsen. Uttryckte mig kanske lite otydligt.
@Flying P , ja det finns Thai inom budgeten, frågade här i hopp om att någon skulle hitta något bättre alternativ som ger 100% till EB.
@Jonas C , tack. Ja, det är tyvärr lite i överkant, särskilt om jag frågar sambon ;)

För att förtydliga: Jag kan tänka mig att betala 9000 med Thai från Kastrup om jag måste, men hittar gärna bättre alternativ. Vill gärna ha 100% till EB på båda riktningar.
Någon som testat LH premium economy?
Man kan flyga Thai från ARN betydligt billigare än från CPH (connection från MMX inräknat) - Flyget från ARN går 13.30, det borde väl vara lugnt att ta någon av morgonflighterna? Även om något skulle strula finns det ju gott om alternativ.
 
Övrigt?
En liten sidofråga - Ska man till öarna som nämns ovan, är det bäst att flyga med Bangkok Airways eller färdas landvägen? Om flyg, hur lång tid behöver man på BKK?

Bodde ett tag i BKK så ska se om jag kan hjälpa till.

Om du ska åka till land så är det nog minibuss som gäller. Brukar vara fruktansvärt billigt och borde ta runt 5 timmar till piren där du tar båt.

Men jag skulle nog ändå rekommendera att du flyger. Och då är det Trat Airport du ska till (för båda öarna du nämnde). Inrikesflyg är relativt billigt. Jag har aldrig flugit inrikes från Suvarnabhumi men det är en stor flygplats så jag antar att du har några km du får gå. Sen kan passkontrollen ibland ta väldigt lång tid (tror vi stod där 2 timmar en gång) om du råkar komma vid fel tidpunkt (kan också ta 10 min..). Så jag hade räknat in en del marginal.
 

Per N

Medlem
Har du kollat vad det kostar med Q-klass på Thai? Den brukar vara drygt 1000 kr dyrare än W? Då får du 100% till Eurobonus.

Flyger du Thai till Bangkok och landar tidigt så tjänar man inte jättemycket tid på att flyga till Trat. Det tar ca 4.5 tim landvägen men fördelen är att man kan stanna när man blir törstig :)
 
Toppen