AABack2ARN
Medlem
Spekulera i att SAS skulle ändra intjäningsmodell så att det är att start- och slutpunkt på en bokning som avgör hur många poäng man tjänar oavsett resrutt.
Till exempel skulle ARN-CDG ge lika mycket poäng som ARN-CPH-CDG eller ARN-OSL-CPH-CDG skulle ni då i mesta mån undvika "onödiga" anslutningar eller helt gå på tidtabell/pris? (Bygger givetvis på att segmentbaserad status försvinner eller att man får ett (1) segment oavsett antal mellanlandningar.)
För länge (?) sedan var ju Eurobonus uppbyggt så att man fick något i stil med 600 poäng mellan ARN-CPH och 1800 poäng mellan CPH-CDG medan direktflyge ARN-CDG gav 2400 poäng. Något som inte uppmuntrade till resor via CPH (men väl via OSL) eller att danskarna glatt åkte via Stockholm eller Oslo för att tjäna fler poäng.
Jag antar att det revenuebaserade system som United och Delta infört i princip borde medföra färre "onödiga" segment eftersom de ger betydligt färre extra poäng jämfört med tidigare?
Till exempel skulle ARN-CDG ge lika mycket poäng som ARN-CPH-CDG eller ARN-OSL-CPH-CDG skulle ni då i mesta mån undvika "onödiga" anslutningar eller helt gå på tidtabell/pris? (Bygger givetvis på att segmentbaserad status försvinner eller att man får ett (1) segment oavsett antal mellanlandningar.)
För länge (?) sedan var ju Eurobonus uppbyggt så att man fick något i stil med 600 poäng mellan ARN-CPH och 1800 poäng mellan CPH-CDG medan direktflyge ARN-CDG gav 2400 poäng. Något som inte uppmuntrade till resor via CPH (men väl via OSL) eller att danskarna glatt åkte via Stockholm eller Oslo för att tjäna fler poäng.
Jag antar att det revenuebaserade system som United och Delta infört i princip borde medföra färre "onödiga" segment eftersom de ger betydligt färre extra poäng jämfört med tidigare?