Senaste nytt

Ont om tid - hinner jag?

gustafsg

Medlem
Afternoon,

En fråga som jag antar experterna här kan hjälpa mig att besvara:

Har i augusti en resa ARN-FRA-JFK med SK första leg till Tyskland, och sedan vidare med LH longhaul. SK-flighten lämnar ARN 09:10 och här kommer frågan:

Eftersom jag är boende i Malmö har jag funderat på att ta SAS-gryningstransport (blergh) 06:30 till ARN från MMX som landar vid 07:40 i Stockholm. Hinner jag hämta ut baggage och ta mig bort till andra terminalen och checka in med personen jag reser med, eller tror ni det blir tight med tid med tanke på att det är en longhaul-resa som alla säger man ska vara i god tid till, trots allt?

Bör jag flyga upp kvällen innan?
Är för övrigt EBG vilket antagligen sparar lite tid vid incheckning.
 
Last edited:

flum

Medlem
Afternoon,

En fråga som jag antar experterna här kan hjälpa mig att besvara:

Har i augusti en resa ARN-FRA-JFK med SK första leg till Tyskland, och sedan vidare med LH longhaul. SK-flighten lämnar ARN 09:10 och här kommer frågan:

Eftersom jag är boende i Malmö har jag funderat på att ta gryningstransporten (blergh) 06:30 till ARN från MMX som landar vid 07:40 i Stockholm. Hinner jag hämta ut baggage och ta mig bort till andra terminalen och checka in med personen jag reser med, eller tror ni det blir tight med tid med tanke på att det är en longhaul-resa som alla säger man ska vara i god tid till, trots allt?

Bör jag flyga upp kvällen innan?
Är för övrigt EBG vilket antagligen sparar lite tid vid incheckning.
Välkommen til BC!

Jag skulle åka upp dagen innan, men bara du ska bestämma om du vågar chansa. Det är väl egentligen inte tiden på ARN som oroar. Jag antar att det är olika biljetter i detta fall och skulle ditt första plan bli försenat ryker ju din resa.
 

Carl

Medlem
Instämmer med flum. Om du landar på tid är det inga problem men om du landar 25-30 min sen då börjar det bli väldigt kritiskt. Tänk på att det kan ta närmare 10 min att gå mellan terminalerna oxå
 

Flying P

Medlem
Jag skulle boka om och flyga CPH-FRA-JFK och möta din vän i FRA. Alternativ två skulle vara att åka upp kvällen innan till ARN. Alternativ tre skulle vara att boka om och åka MMX-ARN-FRA-JFK på samma biljett. Det fjärde och sista alternativet som jag aldrig skulle göra i praktiken är att åka MMX-ARN på egen biljett. :)
 

Lonelyflyer

Medlem
Ja åker alltid dagen innan när det är tidig avgång från Arlanda, de räcker som sagt att det är nåt teknikstrul på morgonkärran så är du rökt.
 

gustafsg

Medlem
Tack för svar!

Bokat genom resebyrå, så dessvärre blir det nog svårt att boka om utan att behöva betala extra miljonkostnader..
 

nota bene

Medlem
Du får nog åka upp dagen innan - inte värt att chansa på separata biljetter.

Men visst, under normala förutsättningar hinner du med god marginal, även om du måste checka om väskan [kan lämnas till 30 min före avgång på T5 som EBG], vilket inte skall behövas då det går att interline:a bagaget.
 
Toppen