Senaste nytt

Märkligt försök till resebedrägeri?!?

FF#1

Medlem
Här om dagen så råkade frugan ut för nått märkligt.
Först kom det ett mail med en bekräftelse från ticket.se på en biljettbokning GOT-HEL-AGP T&R med Finnair med byte över natten i HEL i augusti.

Efter någon timme så kom ett mail att bokningen hade annullerats pga. att den inte hade betalats

Till saken hör att hon aldrig har bokat något med Ticket.se förut...

Biljetten var bokad i ett utländskt klingande namn....

Hennes e-postadress hade används till att skapa Ticket kontot

adressen var delvis rätt, fiktiv gata som börjar med samma bokstav som där vi bor, samma postnummer och ort.

Vi har varit i kontakt med ticket och de förstår ingenting, det är ju svårt att se finessen i detta?

Inga skumma aktiviteter på kreditkort hittills.

Någon som har någon aning om vad detta kan vara frågan om ?
 

rvarttinen

Medlem
Ni har väl gjort det enda riktiga; kontaktat Ticket.se och uppmärksanmat detta. Att det sedan inte verka leda till någoting är väl egentligen bra - den/dem som förskt sig på något tycks ha misslyckats i sitt uppsåt. Men, jag skulle nog vara uppmärksam över vad som sker inom den närmaste framtiden. Kan vara värt att kolla upp hur den/dem kan ha kommit över hennes e-postaddress. Polisanmälan?

Vidare, kanske kolla med era utfärdare av kreditkort och göra även dem uppmärksamma på det inträffade? Då är de i alla fall varnade om något märkligt skulle inträffa.

OT: AMEX har ringt mig "mitt i natten" när jag varit på resande fot i USA. Detta har skett under första natten, då de set att det dragits ett belopp på kortet av hotellet. Trots det, ofta, bryska uppvaknandet tre fyra på morgonen så uppskattar jag nog ändå att de har koll och gör en kontroll att allt är ok ... :)
 

FF#1

Medlem
Vi har polisanmält det för säkerhets skull, e-postadressen är förnamn.efternamn så den är inte så svår att komma över. Det intressanta är att det bara finns en som heter så i hela världen(!)

håller med om att Amex är bra på att ringa. Händer titt som tätt när jag ändrar mönster i mitt ryckiga liv.
 

FF#1

Medlem
Det är därför man ska köpa flygbiljetterna med sitt AmEx... Då slipper man oftast bli väckt mitt i natten eftersom de ser att man har en biljett till tex USA.

OT: självklart köper man alla biljetter på Amex, man tänker ju på "spenden"... i alla fall i 150 kSEk intervall.. :)

Sen är ju fortfarande frågan vad sjutton var meningen med det som hände?
 

Johanna

Medlem
håller med om att Amex är bra på att ringa. Händer titt som tätt när jag ändrar mönster i mitt ryckiga liv.
Har också gjort det när jag på relativt kort tid kommer resa mellan olika destinationer men mest för att de inte ska spärra kortet. Aldrig varit med om att de ringt. Bra service.
 

rvarttinen

Medlem
Det är därför man ska köpa flygbiljetterna med sitt AmEx... Då slipper man oftast bli väckt mitt i natten eftersom de ser att man har en biljett till tex USA.
Biljetterna är alltid betalda, och ofta bokade genom, AMEX. Om de ser detta...?. kanske inte alltid som det verkar. Men, 'spend' + försäkring!
 

agehall

Medlem
AmEx borde se vad du bokat för biljetter och därmed kunna koppla ihop det med ditt resmönster. Det fungerar väldigt bra för mig iaf. Jag har inte haft några falsklarm sedan jag bokade enkelbiljetter i mellanöstern innan jag bokade anslutningarna 2011. Då ringde AmEx rätt fort...
 

gdaily

Medlem
AmEx borde se vad du bokat för biljetter och därmed kunna koppla ihop det med ditt resmönster. Det fungerar väldigt bra för mig iaf. Jag har inte haft några falsklarm sedan jag bokade enkelbiljetter i mellanöstern innan jag bokade anslutningarna 2011. Då ringde AmEx rätt fort...
Amex brukar ringa mig c:a en gång i kvartalet, när jag går loss på resebokningar för våra kunder. Det är så trevligt så att få ett samtal. Men så har jag nog en av forumets konstigaste inköpsmönster också (ex höjde ekonomiavdelningen inom "svensk försvarsindustri" lite på ögonbrynen när jag claimade utläggsersättning på kondomer för 2000 kr och 50 hockeypuckar i juni)...
 
Amex brukar ringa mig c:a en gång i kvartalet, när jag går loss på resebokningar för våra kunder. Det är så trevligt så att få ett samtal. Men så har jag nog en av forumets konstigaste inköpsmönster också (ex höjde ekonomiavdelningen inom "svensk försvarsindustri" lite på ögonbrynen när jag claimade utläggsersättning på kondomer för 2000 kr och 50 hockeypuckar i juni)...
Hahaha, nu blev jag ju nyfiken på vad ni skulle ha det till! Vågar du avslöja, eller är det försvarshemligheter? :)
 
Toppen