Senaste nytt

Air Asia X siktar på att öppna Kuala Lumpur-Osaka-Honolulu från nov 2015

Dr. Miles

Expert
Air Asia X (D7) kör idag Kuala Lumpur-Osaka Kansai med Airbus A30-300 (12 Premium Flat bed stolar, 365 Economy class stolar).
Deras plan är att förlänga denna linje till Honolulu och utnyttja Fifth freedom right.

Malaysia och Japan har OpenSky avtal sedan 2011 (exkl. Tokyo Narita och Tokyo Haneda) och därför Air Asia X som har bas i Malaysia kan öppna en ny linje mellan Japan och ett tredje land förutsatt att myndigheter i tredje land godkänner linjen.
Air Asia X skickade ansökan att öppna Osaka-Honolulu till US DoT i april och nu siktar Air Asia X på att öppna Kuala Lumpur-Osaka-Honolulu från nov 2015.

CAPA skrev:
AirAsia X seeks to serve Honolulu from Nov-2015

The Malaysia-listed AirAsia X Group submitted an application with the US DoT on 6-Apr-2015 to operate four weekly flights from Kuala Lumpur to Honolulu via Osaka Kansai starting 1-Nov-2015. The group will use fifth freedom traffic rights available to Malaysian carriers between Japan and the US. Malaysia Airlines (MAS) used some of these rights until Apr-2014, when it dropped its four times weekly service to Los Angeles via Tokyo Narita.
AirAsia X long-haul low-cost service to the US will provide an important test for the Asian model | CAPA - Centre for Aviation
AviationWire skrev:
エアアジアXが関空経由で開設するクアラルンプールーホノルル線は、関空からもホノルル行きに搭乗できる見通し。中長距離LCCの拡充を、第2ステージと位置づける新関空会社。日本人に人気の高いハワイへLCCが就航すれば、利用者層が広がる第一歩になりそうだ。
LCCで関空ーハワイ実現へ 広がる中長距離便


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Air Asia X Premium seat
Premium-Flatbeds.jpg

Left-View.jpg

(Foto: Air Asia Press release)
 

chazzie

Medlem
Det intressanta är naturligtvis vad priset blir, jag har åkt med Air Asia (icke-X) en gång och det var helt OK för en kortare tripp, i mitt fall Bangkok-HCMC. Har någon erfarenhet av att åka med X i ekonomi respektive "Premium"?
 

Palazzi

Medlem
Det intressanta är naturligtvis vad priset blir, jag har åkt med Air Asia (icke-X) en gång och det var helt OK för en kortare tripp, i mitt fall Bangkok-HCMC. Har någon erfarenhet av att åka med X i ekonomi respektive "Premium"?

Martin Björnström tror jag. Av någon anledning kan jag inte pinga från mobilen just nu, men någon annan kan ju försöka ☺
 
Toppen