Senaste nytt

SAS börjar erbjuda betalda uppgraderingar på Arlanda 18/6 till 31/8

SAS berättade precis att dom kommer erbjuda betalda uppgraderingar för Interkontinentala flighter från Arlanda flygplats som ett alternativ till Optiontown.

Uppgraderingarna köps vid check-in på Arlanda (pris per segment):

  • Economy till Economy Extra: 1975kr
  • Economy till Business Class: 3975kr
  • Economy Extra till Business Class: 2475kr

Detta lanseras från och med imorgon och "vid tillgänglighet".
Uppgraderingarna är en del av ett test som pågår 18/6 till 31/8.
 

joemume

Medlem
Innebär detta att man kanske kan hoppas på att det kommer att gå att köpa uppgraderingar på regelbunden basis framgent? Det hade ju varit rätt bra faktiskt, Optiontown är ju lite av ett lotteri.

Två frågor:

1. Kommer det att finnas begränsningar på antalet säten som är tillgängliga för uppgradering, eller är det tills kabinen är fylld?
2. Gäller samma regler för poängintjäning som för Optiontown, dvs C/Z-klass ger 200%?
 

Gnopps

Medlem
Toppenidé SAS! Funderar också på att det bara går att köpa vid check-in, vad händer då med de som kommer med anslutande flyg?
 

tourist

Medlem
2. Gäller samma regler för poängintjäning som för Optiontown, dvs C/Z-klass ger 200%?

Om det inte är en ny biljett i nya klassen med tillhörande poäng, så känns det som ganska höga priser jämfört med att betala 10k/30k/20k poäng. Tycker jag. Men det kanske inte alla håller med mig om.
 

jth

Medlem
Intressant alternativ, priserna ligger ju i samma klass, eller kanske något bättre än, optiontown. Detta är förstås under förutsättning att man får poäng för den uppgraderade klassen och lounge access. Undrar om man kan dubbelgardera, dvs först prova med optiontown och detta inte går, betala vid check-in. Jag förmodar dock att de endast kommer göra detta under sommaren och bara om det skulle vara överbokat i ekonomi, just pga att ekonomiklass kommer att vara välfylld medans business har lägre bokningsgrad i semesterperioden. EBG som hoppas på op-ups kommer väl antagligen inte gilla detta iofs :)
 
Innebär detta att man kanske kan hoppas på att det kommer att gå att köpa uppgraderingar på regelbunden basis framgent? Det hade ju varit rätt bra faktiskt, Optiontown är ju lite av ett lotteri.

Två frågor:

1. Kommer det att finnas begränsningar på antalet säten som är tillgängliga för uppgradering, eller är det tills kabinen är fylld?
2. Gäller samma regler för poängintjäning som för Optiontown, dvs C/Z-klass ger 200%?

Jag har skickat vidare frågorna till SAS för förtydligande.


Toppenidé SAS! Funderar också på att det bara går att köpa vid check-in, vad händer då med de som kommer med anslutande flyg?

Såvitt jag förstod är detta ARN-only och då bör man kunna köpa uppgraderingen vid SAS service disk som vanliga uppgraderingar.

Nice! Gäller detta även från CPH?

Nej, endast ARN. Tyckte jag var rätt tydlig med det i mitt inlägg? :)
 

Kristofer

Medlem
Nej, endast ARN. Tyckte jag var rätt tydlig med det i mitt inlägg? :)

Visst var du det. Missade ord och formulerade mig kasst ser jag nu. Frågan var om detta även kommer gälla CPH i framtiden, om försöken faller väl ut?

Eller det kanske bara blir Arlanda, lätt att erbjuda billiga uppgraderingar när det knappt finns några långlinjer att sälja dem på. :D
 
Last edited:
Visst var du det. Missade ord och formulerade mig kasst ser jag nu. Frågan var om detta även kommer gälla CPH i framtiden, om försöken faller väl ut?

Eller det kanske bara blir Arlanda, lätt att erbjuda billiga uppgraderingar när det knappt finns några långlinjer att sälja dem på. :D

Det är väl mycket troligt att det kommer sprida sig till hela nätverket om det fungerar bra på Arlanda? SAS berättade att konceptet fungerat bra i USA och det är där inspirationen kommer från.
 
Toppen