Senaste nytt

Stockholm - Sydney Januari 2016

Hej
Efter att ha besökt Hawaii under vinter 2015 så är det dags för att boka in en ny vinterresa. Målet är Australien.
Varifrån vill du börja din resa?
- Stockholm
Var är din destination?
- Sydney
När vill/behöver du resa ut?
- Direkt efter nyårsafton eller ett par dagar innan.
När vill/behöver du komma hem?
- Slutet av Januari
Hur länge vill du vara borta?
cirka 4 veckor
Hur många personer som skall resa?
3
I vilken kabinklass?
Sällskapet - ekonomi eller premium economy
Jag - helst business class, då jag får snart min första 2-4-1 amex voucher (har dock inte tillräckligt med poäng för två personer). Men detta inte inget måste.
Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance
Vad är din budget? (per person)
Sällskapet cirka 12 000-15000kr
Jag kan tänka mig upp till 20 000kr
Vad är det viktigaste för dig?
Bekväm resa
Möjlighet att besöka nedanstående städer
Eurobonus poäng
Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Helst i Bangkok på vägen dit/hem och Singapore på vägen hem/dit.
Kuala Lumpur och Hong Kong kan funka också. Men om jag har förstått det rätt så finns inga direkt flyg med Star Alliance till/från Sydney?
Peking kan också vara ett alternativ om det innebär en bekväm resa (premium economy?)

Notes:
Jag sökte med ITA Matrix och hittade biljetter runt 12 000kr (economy)

När jag flög till Hawaii så flög jag ekonomi. Det är nog värsta resan jag har gjort. Tillbaka vägen så flög jag nya business class med Lufthansa. Då ville jag inte att resan skulle ta slut :) Efter den resan hittade jag hit till businessclass :)
Tanken på att flyga ekonomi till Australien gör mig svettig...
 

Voyageur

Medlem
Hej
Efter att ha besökt Hawaii under vinter 2015 så är det dags för att boka in en ny vinterresa. Målet är Australien.
Varifrån vill du börja din resa?
- Stockholm
Var är din destination?
- Sydney
När vill/behöver du resa ut?
- Direkt efter nyårsafton eller ett par dagar innan.
När vill/behöver du komma hem?
- Slutet av Januari
Hur länge vill du vara borta?
cirka 4 veckor
Hur många personer som skall resa?
3
I vilken kabinklass?
Sällskapet - ekonomi eller premium economy
Jag - helst business class, då jag får snart min första 2-4-1 amex voucher (har dock inte tillräckligt med poäng för två personer). Men detta inte inget måste.
Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance
Vad är din budget? (per person)
Sällskapet cirka 12 000-15000kr
Jag kan tänka mig upp till 20 000kr
Vad är det viktigaste för dig?
Bekväm resa
Möjlighet att besöka nedanstående städer
Eurobonus poäng
Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Helst i Bangkok på vägen dit/hem och Singapore på vägen hem/dit.
Kuala Lumpur och Hong Kong kan funka också. Men om jag har förstått det rätt så finns inga direkt flyg med Star Alliance till/från Sydney?
Peking kan också vara ett alternativ om det innebär en bekväm resa (premium economy?)

Notes:
Jag sökte med ITA Matrix och hittade biljetter runt 12 000kr (economy)

När jag flög till Hawaii så flög jag ekonomi. Det är nog värsta resan jag har gjort. Tillbaka vägen så flög jag nya business class med Lufthansa. Då ville jag inte att resan skulle ta slut :) Efter den resan hittade jag hit till businessclass :)
Tanken på att flyga ekonomi till Australien gör mig svettig...

Du kan applicera amex voucher på enbart dig själv och således flyga för hälften av poängkostnaden om du så önskar. Med star Alliance är dina enklaste val Air China, Thai, Asiana och Lufthansa/Swiss i business. Thai tar dig hela vägen, via Bangkok. Likaså Air China, via Peking. Singapore Airlines blir svårare med poäng.

Och välkommen till Business Class världen....once u go business, u never go back :)
 

palmen

Moderator
Er resperiod är precis i peak season vilket gör att antalet kampanjer med bra biljettpriser kommer vara rejält minimerat.
12.000 i economy denna tid tycker jag personligen är ett bra pris, sällan man hittar billigare än 10.000 till Australien om det inte är kampanj.

Ett alternativ skulle kunna vara att du kör 2-4-1 till asien och sedan köper biljetter där ifrån till Australien, tror dock inte detta blir direkt billigt heller tyvärr. Stoppover på ut och hemresa i olika städer tror jag också kan ställa till det en del vad det gäller priset. Nu ska jag sluta vara negativ och hoppas på att någon kan motbevisa mig :)
 

chazzie

Medlem
Ett alternativ skulle kunna vara att du kör 2-4-1 till asien och sedan köper biljetter där ifrån till Australien, tror dock inte detta blir direkt billigt heller tyvärr. Stoppover på ut och hemresa i olika städer tror jag också kan ställa till det en del vad det gäller priset. Nu ska jag sluta vara negativ och hoppas på att någon kan motbevisa mig :)

Nu är jag ingen expert på bonusresor, men kan inte en variant vara att ta sig till t.ex. BKK för slanten och utnyttja vouchern för Sydostasien - Sydney?
 

Dr. Miles

Expert
Nu är jag ingen expert på bonusresor, men kan inte en variant vara att ta sig till t.ex. BKK för slanten och utnyttja vouchern för Sydostasien - Sydney?
Biljettpriser till Bangkok är relativt dyra i jul & nyår både i Economy class och i Business class.
Många billiga biljetter har också Blackout period under jul & nyår.
 

chazzie

Medlem
Biljettpriser till Bangkok är relativt dyra i jul & nyår både i Economy class och i Business class.
Många billiga biljetter har också Blackout period under jul & nyår.

Aha, det ante mig att det fanns en anledning, att det är högsäsong är ingen hemlighet men att det är en blackoutperiod också...
 
Jag som trodde att januari månad skulle vara en bra resmånad. Det klassas ju som årets "fattigaste" månad :)
Är ju lite sugen på att applicera amex vouchern endast på mig men då blir det nog svårt hitta tillgänglighet i kombination med mitt sällskap. Om jag har lyckats göra rätt (testade Uniteds hemsida) så fanns det endast tillgänglighet med Air India typ. Då handlar det om en prioritering med andra ord.
Hmm lutar nog åt economy efter allt...
Jag får kolla vidare. Tack för inputen hittills
 
Billigaste Business class biljetten man kan hitta just nu är Austrian Airlines (OS) deal.
[Business class] Stockholm-Australien/Nya Zeeland T/R, Austrian Airlines, från 23.200 SEK inkl.skatt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Sedan har jag inte kollat om det finns tillgänglighet runt jul & nyår.

Tack! Verkar som om det inte går att boka igenom deras hemsida? När jag lägger in den förslagna routen i januari så får jag "This route cannot be booked online. Please contact the telephone sales team" Men det kanske ska vara så eller så gör jag något fel :) Jag testar vidare!
 

ACervin

Medlem
Inte för att jag vill strö salt i såren men januari har skolorna ledigt i Australien så det är lite högsäsong över det hela även för vistelsen Down Under. Låt det inte hindra er men tillgänglighet och priser kan vara lite ofördelaktiga. Kan man åka i februari så finns det nog en del att spara.
 
Toppen