Senaste nytt

Malta, SAS-flight, var checkar jag in?

gdaily

Medlem
Håller på att bli tokig, var sjutton gör jag en online checkin någonstans för morgondagens SAS-flight hem fråån Malta? På SAS hemsida går det inte, hittas uinte av onlinecheckinverktyget (men bokningen hittas så fint av det andra "kolla på bokningen"-verktyget.

Någon som vet?
 

Kaellstroem

Medlem
När jag var där i våras över dagen så var det old school som gällde. Trots att jag skulle med samma plan hem som jag åkte dit med så behövde jag gå ut och sedan in igen på flygplatsen. Det blev lite tajt med tid med lyckligtvis så skulle jag bara hämta en grej på flygplatsen så det löste sig. Kabinpersonalen blev dock lite förvånade över att se mig igen :)
 

Alx

Medlem
Som flera här redan har nämnt så fungerar inte online incheckning på SAS från Malta. Anledningen är att SAS använder sig av KM (Air Malta) system för incheckning, vilket inte synkar med SAS, eller någon annan heller för den delen. Bra att veta är också att det mycket ofta (tidigare alltid) är så att man måste efterregistrera poäng för SAS flygningar härifrån Malta.

Jag (kanske fler) tjatade på SAS järnet förra året för att få de att åtminstone någonstans på hemsidan förklara att deras marknadsföring om att man ALLTID kan välja plats och checka in online inte stämmer från Malta. Efter flera påtryckningar la de ut en liten notis på hemsidan i alla fall. Dessvärre ville de tydligen inte lägga ut information om att poängen så gott som aldrig registreras för flygningar från Malta... Anledningen är enligt SAS customer service densamma som onlineincheckningen.

Tips om du reser i M: Incheckningspersonalen här på Malta brukar inte släppa rad 16 (bästa nödutgångsplatserna) till någon som inte uttryckligen ber om det. Charterfolket verkar inte ens fråga och de utgör ju säkert 50% av kabinen. Jag har alltid fått rad 16 när jag frågat om den och jag brukar sällan vara tidigt på flygplatsen.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Rad 17 fick jag, tror att det också är nödutgång (bad om det i alla fall och hon nickade jakande).
Dinersloungen La Valetteär riktigt trevlig. Helt tom också, eftersom den ligger gömd inne i taxfreebutiken 0ch inte har någon Dinersskylt utanför ;-)
 

Alx

Medlem
Sorry, men rad 17 är nog inte nödutgång, SAS flyger så gott som alltid hit med 737-800 som har nödutgångar på rad 15 o 16. KM incheckningspersonal har sällan koll på vilka rader som är vad. Har lärt mig den hårda vägen på LH flygningar då jag fått raden framför nödutgången flera gånger då de bekräftat att de gett mig nödutgångsraden. De låtsas ofta att de lyssnar och svarar något taget ur luften och tittar sedan förvånat på en och skyller direkt ifrån sig om man konfronterar de med att uppgifterna de gav inte stämde... Välkommen till livet på Malta! ;)

Hoppas att din flygning gick bra och var trevlig i alla fall!

La Valette är riktigt trevlig för att vara en tredjeparts lounge. Är man där ofta så blir personalen dessutom bara trevligare och trevligare för varje gång. Numera får jag och min sambo alltid nytt käk direkt från köket när vi kommer dit, även de tider de normalt endast har begränsat "mat"utbud. En service vi uppskattar extra mycket när vi reser med SAS som ju inte bjuder på något ätbart ombord i ekonomiklass. Det finns också en La Valette ankomstlounge bortanför bagageband 1 i bagagehallen.
 
Last edited:

erc

Medlem
Reste MLA-ARN igår och möttes även jag av informationen i SAS-appen att bokningen inte kunde hittas vid inchekningsförsök. Hittade snabbt, tack vara BC, informationen att det är klassisk diskinchedkning på MLA och gladdes åt att faktiskt kunna använda Business check in (Silvermedlem och det är juli månad). Flighten avgick 12:15 och uppgift om incheckningsdiskar kom klockan 10:30. När den informationen presenterades hade på något märkligt sätt 180 semesterresenärer redan ställt sig i tre köer. Skärmarna visade tydligt att två diskar var för Go och en för Plus (vilket jag tolkar som Business check-in). Men resenärerna stod jämnt fördelat i dessa tre köer. Detta är inte en flight där 60 personer flyger Plus... En bit in i incheckningsprocessen kommer en representant ut och frågar ropande om det finns några Club-resenärer. Antar att Air Malta-personalen i disken inte riktigt har koll på SAS-terminologin...

Vi fick ändå önskad seating (26E&F och 27E&F) och kom fram nöjda och glada efter en typisk intra-Europa SAS-flight.

Men incheckningen på Malta lämnar en del att önska.
 
Toppen