Senaste nytt

Kreativa idéer kring jul- och nyårsresa 2015/16 sökes

Joggi

Medlem
Jag söker lite kreativa tips och idéer på var man kan åka under jul/nyår 2015/16. Jag har ett antal eurobonuspoäng som jag skulle vilja bränna på i alla fall delar av resan. Jag är medveten om att tillgången på awardbiljetter är dålig under denna period men man kan ge det en chans. Jag söker inte konkreta biljetter (det kan jag leta efter själv med hjälp av alla guider och tips här på forumet) utan mer idéer på resmål, rutter och vad poängen skulle kunna räcka till. Exempel: "Du kan köpa två biljetter med cash t.o.r Stockholm-Singapore, stanna där några dagar och sedan awardbiljetter t.o.r. Singapore-Sydney" eller "Awardbiljetter Stockholm-Tokyo och sedan biljetter vidare till...", ja ni förstår nog".

Vi gillar sol&bad med aktiviteter (surf, dykning etc.) men gärna i kombination med någon häftig storstad.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Helt österut. Inte USA. Har inte varit i Japan, Kina, Australien eller Nya Zeeland.
  3. När vill/behöver du resa ut? runt 22 december
  4. När vill/behöver du komma hem? runt 8 januari
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-2,5 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Flexibelt
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) Har ~240 000 Eurobonuspoäng + runt 10.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Bra resmål
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna
Tacksam för alla kreativa idéer som finns! Någon som gjort någon häftig resa tidigare kanske och kan tipsa?
 

lars

Medlem
Jag är faktiskt ute och letar efter samma upplägg :) bara det att jag vill köra Business och kommer ha ca 180-190k poäng tillgängligt.

Är helt grön på award-bokning så jag kommer skanna tråden efter alla bra tips!!
 

Dr. Miles

Expert
Vad är din budget? (per person) Har ~240 000 Eurobonuspoäng + runt 10.000 SEK per person
Har du Amex 2-4-1 voucher? Annars 240.000 EuroBonus poäng räcker endast för följande resor i Business class för två personer.:
  • Europa-Nord&Central Afrika, Mellanöstern t/r (90.000 poäng per person)
  • Europa-Nordamerika t/r (110.000 poäng per person)
  • Europa-Indiska subkontinent t/r (120.000 poäng per person)

Kanske Seychelles eller Mauritius? 90.000 poäng per person
(Obs: Ni får inte flyga via Johannesburg då den ligger i en dyrare zon (South Africa zon).
 

Joggi

Medlem
Nope, ingen voucher (tyvärr).

Kanske Seychelles eller Mauritius? 90.000 poäng per person
(Obs: Ni får inte flyga via Johannesburg då den ligger i en dyrare zon (South Africa zon).

Bra input, tack! Det ska jag kolla upp! Även Maldiverna och Sri Lanka räknas väl in till Indien om jag läste rätt så det kan också vara bra alternativ. Har för mig att Lufthansa har en/ska starta upp en rutt från Frankfurt-Maldiverna så det kan ju vara någonting :)
 

Dr. Miles

Expert
Bra input, tack! Det ska jag kolla upp! Även Maldiverna och Sri Lanka räknas väl in till Indien om jag läste rätt så det kan också vara bra alternativ. Har för mig att Lufthansa har en/ska starta upp en rutt från Frankfurt-Maldiverna så det kan ju vara någonting :)
Så här zonindelning ser ut hos SAS EuroBonus.


North/central Africa & Middle East:
Algeria, Angola, Azerbaijan, Bahrain, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Chad, Congo, Cote d'Ivoire, Djibouti, Egypt, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea Bissau, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kenya, Kuwait, Lebanon, Liberia, Libya, Malawi, Mali, Mauritius, Mozambique, Morocco, Nigeria, Oman, Qatar, Republic of Cape Verde, Sao Tome and Principe Islands, Saudi Arabia, Senegal, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Syria, Tanzania, Togo, Tunisia, Uganda, United Arab Emirates, Yemen and Zambia​

North & Central America:
Belize, Canada, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama and United States​

India
Afghanistan, India, Maldives, Nepal, Pakistan and Sri Lanka.​

Källa: SAS points charts - SAS

Lufthansa börjar att flyga till Panama City från november 2015, kan det vara något?
Lufthansa flyger till Panama för första gången och utökar samarbetet med Copa Airlines i Latinamerika - BusinessClass.se
 

palmen

Moderator
Kanske till Karibien?
Har för mig man kan flyga med Avianca från Madrid (kanske Barcelona också) till Sydamerika och sedan vidare till Aruba/Curazao/Punta Cana. Det kanske faller på att man gör transfer i Colombia som är en dyrare zon dock.
 

Dr. Miles

Expert
Mozambique räknas som North/central Africa & Middle East zon och det kostar 90.000 EB poäng per person i Business class.
Efter en snabb koll på Uniteds webbsida, hittade jag den här routing för två personer.

2015-12-23
SK489
Stockholm - Oslo
2015-12-23
TP769
Oslo - Lissabon
2015-12-23
TP283
Lissabon - Maputo


2016-01-08
TP282
Maputo - Lissabon
2016-01-09
TP848
Lissabon - Rom
2016-01-09
SK1842


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fråga inte mig om vad man kan göra i Mozambique. Jag har absolut ingen aning.
 
Fråga inte mig om vad man kan göra i Mozambique. Jag har absolut ingen aning.
Haha, det finns massor att göra där! Jag har inte varit i just det landet, men borde vara motsvarande som t ex Botswana där det finns helt underbar safari. Lejon, elefanter, noshörningar, apor, giraffer, gaseller etc etc. Har ni aldrig varit på safari så kan jag varmt rekommendera det!
 
Toppen