Senaste nytt

Ryanair öppnar bas i Göteborg

Jacob

Medlem
Jag var inbjuden på presskonferens på Landvetter idag men kunde inte komma. Men nu är det i alla fall klart vad det handlade om.

1 BASED AIRCRAFT, 13 ROUTES & EXTRA FLIGHTS TO LONDON

Ryanair, Europe’s favourite airline, today (30 June) announced it will open a new base at Gothenburg (No. 74), from September with 1 based aircraft, (an investment of $100m), as well as extra flights to London, which will deliver 600,000 customers p.a., and support 600* “on-site” jobs at Gothenburg Airport.

From September, Ryanair will open a base in Gothenburg and deliver:

·1 based aircraft ($100m)

·13 routes in total

·Extra frequencies to/from London (from 2 to 3 x daily flights)

·600,000 customers p.a.

·600* “on site” jobs

Ryanair celebrated the launch of its new Gothenburg base by releasing seats for sale on its increased Gothenburg route to London Stansted at prices starting from 129 SEK for travel in September, which must be booked by Thursday (2 July).

In Gothenburg, Ryanair’s Kenny Jacobs said:

Sweden is a significant growth market for Ryanair and as we announce our second Swedish base at Gothenburg, we will continue to connect Sweden with Europe’s major centres of business, such as London, Milan and Paris, making Ryanair the ideal choice for both business and leisure customers.
 

In_Sweden

Medlem
·Extra frequencies to/from London (from 2 to 3 x daily flights)
Med ökad frekvens för både Ryanair och Norwegian till London, så känns det som om det inte håller för någon av operatörerna snart, SAS kanske?
För 2x Norwegian och 3x Ryanair utöver SAS&BA så kommer det vara ganska hård kamp om resenärerna, kan jag tänka mig. Och det känns spontant som att SAS är de enda som verkar prioritera ner linjen.
 

olo

Medlem
Det känns förövrigt lite sisådär att Ryan blev först med att öppna bas på Landvetter, efter att City Airlines tackade för sig... Men uppenbarligen var flytten från Säve till Landvetter inte negativ för Ryan, om de nu satsar.

Att starta en bas i Göteborg måste väl handla om mer än GOT-STN? Är det så att de planerar att flyga till nya destinationer som inte heller är baser och som inte inte ingår i slinga till annan bas? För annars hade det gått att fortsätta mata trafiken utifrån.
 

Palazzi

Medlem
De har ju ett mål om 15% av den svenska flygmarknaden o har idag mindre än 5%, så detta är väl ett tidigt steg i den utvecklingen. Tror vi får se fler svenska baser, o kanske Arlanda.

Ska de öka så mycket räcker givetvis inte Skavsta till, o Köpenhamn är ju inte svenskt (men kanske räknas så för Ryanair).

Ska bli intressant att följa..,
 

Homer

Medlem
Jamen alltså det här med Muteborg
Vilt skjutande mellan gangsters en gång i veckan
Bilbränder stup i kvarten
Jihadister i massor
Kallt och fuktigt
och som lök på laxen Ryanair bas....
 
Toppen