Senaste nytt

Vad betalar flygbolaget för skumpan?

Jonas C

Medlem
Som titeln antyder, så har jag och förmodligen många fler länge undrat hur mycket flygbolagen betalar för Champagne, viner, etc. Att flygbolagen köper in Champagnen till rabatterade priser är nog ganska givet, men frågan är ju hur stor rabatten är?

Det skulle vara väldigt intressant att veta, om någon vet…
 
  • Gilla
Reactions: Gus

flum

Medlem
Systembolaget har väl ett fast påslag på sina inköpspriser. Då SBs inköpsvolym borde vara betydande så borde man väl kunna få en bra riktlinje genom att dra bort SBs påslag samt skatter.
 

SNIFF

Medlem
Ser man till alkohollagen bör man lägga på minst 25% av priset när man säljer alkohol på krogen. Kanske är så här också. Vidare behöver man ju inte köpa från systemet. Går ju att köpa från någon annan leverantör också. Även om systemet har stora volymer kan jag tänka mig att det finns vissa leverantörer som har mycket större volymer.
 

flum

Medlem
Ser man till alkohollagen bör man lägga på minst 25% av priset när man säljer alkohol på krogen. Kanske är så här också. Vidare behöver man ju inte köpa från systemet. Går ju att köpa från någon annan leverantör också. Även om systemet har stora volymer kan jag tänka mig att det finns vissa leverantörer som har mycket större volymer.
nu tänkte jag inte på bolaget som leverantör, utan snarare som köpare. Skulle kunna tänka mig att bolaget är en ganska stor köpare, iallafall borde dom få ett relativt bra pris hos producenterna, speciellt då de säkert varit stabil köpare under lång tid. Bolagets inköpspris borde iallafall ligga i närheten av flygbolagens. Dessutom verkar det som om dom har fast påslag
Systembolagets prissättningsmodell och alkoholskattens höjning | BKWine Magazine |
 
nu tänkte jag inte på bolaget som leverantör, utan snarare som köpare. Skulle kunna tänka mig att bolaget är en ganska stor köpare, iallafall borde dom få ett relativt bra pris hos producenterna, speciellt då de säkert varit stabil köpare under lång tid. Bolagets inköpspris borde iallafall ligga i närheten av flygbolagens. Dessutom verkar det som om dom har fast påslag
Systembolagets prissättningsmodell och alkoholskattens höjning | BKWine Magazine |

Väldigt få andra som har monopol på alkohol till knappt 10 miljoner (minus minderåriga), har hört någonstans att systembolaget generellt får bland de bästa inköpspriserna som återförsäljare.

Gällande flygbolag kan det väl dock handla om någon form av sponsring?
Det borde ge en stark boost för varumärket att tex få synas och serveras i Lufthansa F.
 
  • Gilla
Reactions: ejm

pep

Medlem
Værdien af Markedsføring i luften er kolossal. Jeg mistænker Heineken for måske endog være villig til at betale for at få deres øl ombord på Qatar Airways i årene 2008 til 2014...Heineken nød kolossal opmærksomhed og prestige omkring deres produkt da det var den eneste øl man kunne se eller få ombord på QR (i alle klasser!) som er en 5 stjernet airline??
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
BA:s samarbete med Diageo är ett bra exempel, fritt flödande JW Blue, Zacapa, Tanqueray 10 och Cîroc lär ju inte vara något som BA betalar
fullpris för, när Haig Club lanserades fanns den till och med i Concorde Room.
Att de inte har någon deal på Dom Pérignon och Moët kanske beror på att Diageo bara äger en del av dessa.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Jonas C

Medlem
I vissa fall känns det ju som lite osmart marknadsföring. Exempelvis Lufthansagruppen som serverar Duval Leroy. Riktigt god Champagne, men den är praktiskt taget omöjlig att hitta vilket är synd, då jag annars gärna hade köpt den.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen