Senaste nytt

Alltid lika trist med förseningar...

Stefan62

Medlem
Jag är på väg till Oslo via Köpenhamn för att få en flight extra på jakten mot Diamond - bokningen är i SAS Plus.

Flighten från Arlanda är försenad så jag hinner inte med flyget från Köpenhamn. Nästa flight från Köpenhamn till Oslo är fullbokad i SAS Plus.

SAS bokar om mig till en direktflight från Arlanda till Oslo - jag kommer fram ca en timme tidigare vilket i sig inte är något problem - men jag ville ju flyga 2 flighter idag.

Vad gäller?

1. Jag betalade "dyrt" för att få åka via Köpenhamn!
2. Får jag tillgodoräkna mig flight och poäng för ursprunglig bokning?
3. Några andra rav/fördelar är väl inte att räkna med i detta fall?

@agehall - Kommentar eller tips?
 

palmen

Moderator
Du får poäng och segment enligt ursprungsbokningen. Du måste dock kontakta SAS efteråt så fixar de till detta manuellt.
Eventuellt kan du ha något att hämta i 261/2004 också
 

henke12

Medlem
1: Är man pongtorsk så är man :)
2: @palmen hann före! Men korrkekt, hittade följande text på sas hemsida
• Points for cancelled flights - If you are involuntarily re-accommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please, contact Member Service.

3:261/2004 bör också gälla och då är de 125€ du borde få!
 
1: Är man pongtorsk så är man :)
2: @palmen hann före! Men korrkekt, hittade följande text på sas hemsida
• Points for cancelled flights - If you are involuntarily re-accommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please, contact Member Service.

3:261/2004 bör också gälla och då är de 125€ du borde få!
Fast SAS har ju inte bokat om till ett annat bolag eller ett annat transportmedel. Istället till en annan SAS-flight.
 

taxvalp

Medlem
Du får poäng och segment enligt ursprungsbokningen. Du måste dock kontakta SAS efteråt så fixar de till detta manuellt.
Eventuellt kan du ha något att hämta i 261/2004 också

261/2004 blir nog svårt att hävda då förseningen tack vare SAS insatser ledde till att resenären kom fram en timme före planerad tid.
 

palmen

Moderator
261/2004 blir nog svårt att hävda då förseningen tack vare SAS insatser ledde till att resenären kom fram en timme före planerad tid.
Jag tror man har rätt till kompensation, beror ju dock på hur man tolkar "within"
Flight Delay Compensation Regulation - Wikipedia, the free encyclopedia
Cash compensation
Cash compensation is a payment of:
  1. 250/400/600 for flights type 1/2/3 (see notes).
Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved.
This payment is strictly a compensation for the customer's inconvenience and does not replace or form a part of either of the following two compensation categories.

Hur tolkar man "within"? Räknas det både före och efter planerad ankomsttid eller bara efter?
 

nota bene

Medlem
Toppen