Senaste nytt

Udda avgångstid för morgonplanet Stockholm-London

AABack2ARN

Medlem
Noterade i en annan tråd att det verkar råda lite "blanda och ge" när Brysselflighten (SK589) avgår just nu. Uppmärksammade då att den kommande veckan avgår SK525 klockan 06:15.

Den flighten har "alltid" avgått 07:55 plus eller minus 5 minuter, men just nu kommer den helt plötsligt avgå 06:15 innan den nästa vecka verkar återgå till 07:55

I de flesta fall borde detta inte vara så stor sak men på LHR som är starkt slottkontrollerat både vad avser runway men också gate är det lite mer udda. Har SAS helt plötsligt fått tillgång till en annan slot eller är det LHR som har önskat att SAS skall byta av någon anledning?

Hursomhaver är 06:15 väldigt tidigt...
 

Dr. Miles

Expert
Även min vanliga SAS flight SK2645 till Hamburg har ändrats till avgång från Stockholm kl 06:45 istället för ordinarie kl. 08:25.
Ännu värre med SK2648 från Hamburg på fredagar försvinner under juli, vilket gör att jag måste flyga antingen med Germanwings eller via Köpenhamn med SAS (minst dubbelt så dyrt på billigaste biljetten pga skatter och bränsletillägg).

Det är dock endast under sommartid (fram till mitten av augusti) så misstänker jag att det är mindre affärsresenär under perioden.
Avgångstiderna är olika beroende på veckodag så det påminner mig om Biman Bangladesh och Pakistan International (som har också icke jämna avgångstider beroende på veckodag)...
 

NotRyan

Medlem
Att SAS skulle önska att flighten avgår 06.15 istället för 07.55 endast denna vecka låter osannolikt, det måste vara något på någon av flygplatserna (troligast Heathrow) som gör att det blir så...
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar dock vara flera SAS-linjer som fått sina morgonavgångar tidigarelagda från just Arlanda. Håller man på med något på Arlanda just nu? Annars håller jag med om att det borde vara större chans att LHR behöver planera om ankomster och avgångar om de gör något arbete.
 

NotRyan

Medlem
Arlanda kör ju banavstängningar varje sommar så kanske något extra i samband med det? Tyckte bara det skulle vara väldigt tursamt för SAS om dom fått tillfälligt ändrade tider på LHR bara för att Arlanda behöver det, men SAS är ju ganska stora på Heathrow ändå så...
 

mha321

Medlem
Arlanda kör ju banavstängningar varje sommar så kanske något extra i samband med det? Tyckte bara det skulle vara väldigt tursamt för SAS om dom fått tillfälligt ändrade tider på LHR bara för att Arlanda behöver det, men SAS är ju ganska stora på Heathrow ändå så...
De har ju slottar på LHR från Köpenhamn och Oslo också - de kanske har bytt plats med någon avgång därifrån?

(har inte kollat med tidtabellen men det borde gå att verifiera)
 

Dr. Miles

Expert
Arlanda kör ju banavstängningar varje sommar så kanske något extra i samband med det? Tyckte bara det skulle vara väldigt tursamt för SAS om dom fått tillfälligt ändrade tider på LHR bara för att Arlanda behöver det, men SAS är ju ganska stora på Heathrow ändå så...
När du säger banarbete, så håller tyskarna faktiskt på med banarbete på en av landningsbanorna på Hamburg Fuhlsbüttel flygplats (HAM).
 
Toppen