Senaste nytt

Nya växlingsautomater på Arlanda flygplats

BusinessClass

Redaktör
Swedavia har inlett ett nytt samarbete med Forex Bank och installerar helt nya uttagsautomater för utländsk valuta på flygplatserna. Automaterna har fem vanliga valutor - US-dollar, euro, brittiska pund, thailändska bath och turkiska lira. Valutautbudet kan dessutom anpassas efter säsong. Den första automaten har precis installerats på Arlanda och i oktober väntas alla automater vara…
 

OnlyAFool

Medlem
Kul att de är på plats.Jag såg reklam för att de skulle komma, tidigare i juni. Jag tar oftast ut pengar när jag är på plats. Men jag kan lika bra ta ut pengar på Arlanda,så går det ännu fortare när man har landat.
 

OnlyAFool

Medlem
Om jag kommer ihåg reklamen som jag såg på Arlanda tidigt i Juni. Så stod det ungefär "Snart finns här en bankomat där du kan ta ut Euro och Dollar".
Men minnet kan svika en, dock ser man ju på bilden att automaten tar många populär betalkort, så då känns det som en bankomat.
 

nota bene

Medlem
Är väl stor sannolikhet att det är automater som spottar ut utländsk valuta till en debitering i SEK på ditt kort, möjligen till bättre kurs än i kassan, men fortfarande till hemsk kurs jämfört med uttag i utlandet där du debiteras i lokal valuta och enbart lider av eventuellt valutapåslag/växelkurs på ditt kort.

Blir intressant att se vad som är fallet. Jag är än så länge kronisk på att ta ut på bankomat på destinationen (med kort utan uttagsavgift och minimalt/inget valutapåslag), alternativt växla kontanter i länder där bra kurser ges (i vissa länder under 1% och ibland får man mid-market för t.ex. USD).
 

Morgan

Medlem
Handelsbankens automater som erbjuder euro har ett påslag på bara 2%, så de är i nivå med ett standardkort. Forex ligger väl på 5-10% i påslag och automaten lär väl ligga i det intervallet...
 

dino_81

Medlem
Någon som vet var på Arlanda första automaten står? Vore kul att provköra den i helgen.

Terminal 5, precis efter tax-free, mot F-piren!

Såg hemskt gul och ful ut med stor touch screen där man väljer vilken valuta man vill ta ut.

Hade kort om tid och utforskade inte närmre. Samt tog ut Euro väl framme i Lettland i en SEB-automat utan avgifter.
 
Toppen