Senaste nytt

Ombokning vid försening

Mikey1122

Medlem
Ska till San Francisco om en vecka frön Göteborg via Frankfurt och Seattle med Lufthansa.
Orsaken att det blev över SEA var priset förstås då vi är 5 personer. Där har vi 1h45min på oss innan vi ska vidare till SFO.
Nu har jag sett att flighten till SEA i princip alltid är sen ut från Frankfurt och jag undrar om ni tror att LH kan vara bussiga och boka om oss till direktflighten till SFO som går ungefär samtidigt om det skulle vara så att vi klart missar vår anslutning i SEA?
Vi har k-klass och såklart ingen rätt till det här.

Vad tror ni erfarna på LH?
 

Senator

Moderator
Jag tror svaret är nej om det inte på flygplatsen redan står klart att ni kommer missa anknytningen till SFO OCH det finns platser. Svårt att se varför Lufthansa skulle göra detta.
 
Jag hade liknande med BA fast via LAX när jag skulle till SFO och ställde samma fråga till dom, men dom ville inte kännas vid nån förseningsrisk då. Intressant om nån annan fått annat svar från något bolag
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror inte heller. Flygbolagen är ofta inte bra på att vara proaktiva mot eventuell problem för kunderna.

Ett exempel:
SAS vägrade att boka om min biljett under strejkvarsel (ej under strejk), trots det fanns överhängande risk att flyget skulle ställas in. Jag fick vänta tills strejken började på riktigt men då var det lång telefonkö. (Eftersom min biljett var i SAS Go kunde jag inte boka om på nätet utan att betala ombokningsavgiften.)

Hade de varit lite smart, hade de låtit mig att ändra biljetten.
 

AABack2ARN

Medlem
Du kan lyckas med det om antingen planet till SEA är avsevärt försenat eller avsevärt ombokat (och givetvis under förutsättning att det finns plats på direktflyget). Sannolikheten är dock väldigt liten om du inte har hög status inom Lufthansa.

Dessutom så är väl utmaningen att du behöver få personalen i Sverige att göra detta om du har incheckat baggage... Och de lär nog inte riktigt göra detta utan väldigt specifika skäl.

Men det kostar inget att fråga ;)
 

Flying P

Medlem
Ska till San Francisco om en vecka frön Göteborg via Frankfurt och Seattle med Lufthansa.
Orsaken att det blev över SEA var priset förstås då vi är 5 personer. Där har vi 1h45min på oss innan vi ska vidare till SFO.
Nu har jag sett att flighten till SEA i princip alltid är sen ut från Frankfurt och jag undrar om ni tror att LH kan vara bussiga och boka om oss till direktflighten till SFO som går ungefär samtidigt om det skulle vara så att vi klart missar vår anslutning i SEA?
Vi har k-klass och såklart ingen rätt till det här.

Vad tror ni erfarna på LH?
Om ni de facto missar anslutningen i SEA pga sent inkommande plan så kommer de boka om er i SEA så ni kommer fram till SFO. Exakt routing kan man aldrig veta i förväg.
Om ni enbart önskar att bli ombokade pga att det finns en risk för att ni missar, glöm det.
 

Mikey1122

Medlem
Tack till alla!
Jag har ju ingen status i Lufthansa (EBG) och jag känner på mig att de inte är så proaktiva som jag hoppas. Vi får se hur det går. SEA är rätt smidig att komma in i landet på om jag förstått rätt och det är ju LH som lagt rutten med de stoppen så jag hoppas det funkar.
 
Tack till alla!
Jag har ju ingen status i Lufthansa (EBG) och jag känner på mig att de inte är så proaktiva som jag hoppas. Vi får se hur det går. SEA är rätt smidig att komma in i landet på om jag förstått rätt och det är ju LH som lagt rutten med de stoppen så jag hoppas det funkar.
Tips på egen proaktivitet: Säg till CC ombord att du har kort transfer och be om att få gå av först. Lägg på ditt bredaste leende. Har funkat för mig.
 
Toppen