Senaste nytt

Flygplatserna i Paris: Charles de Gaulle, Orly, Le Bourget och Beauvais

Jag satt på en Qatar Airways A380 och tittade ut över Paris när jag noterade tre flygfält precis intill varandra (nåja, från 8000 fot). Gissar att det var Charles de Gaulle, Le Bourget och Orly (i den ordningen). Noterar att det även finns en lågprisflygplats kallad Beauvais.

Någon som har bra koll på Paris kan väl förklara upplägget med flygplatserna och hur man tar sig mellan dom vid behov?
 

GOTATH

Medlem
Mitt försök till förklaring.
Charles de Gaulle: Huvudflygplatsen för de flesta bolagen
Orly: Mycket inrikes-avgångar. (För övrigt helvetet på jorden...)
Beauvais: Lågprisflygplats med bland annat Ryanar.
Le Bourget är väl mest för privatjet och flygmässa?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror buss 350 går från Gare du Nord via Le Bourget till CDG (där RER-stationen för T1 är och i anslutning till Air France huvudkontor). Tar ett bra tag på sig men fungerar.

P.S. Om Orly är helvetet på jorden vad är då CDG?
 

In_Sweden

Medlem
Destinationsmässigt så har de olika flygplatserna förklarats ganska så bra skulle jag säga, men det kan vara värt att veta att Charles de Gaulle och Orly båda betjänas av samma RER linje (Linje B) (tänk ungefär pendeltåg) De är slutstationer i norra (CDG) respektive södra (ORY) ändarna på den linjen. En biljett till någon av flygplatserna har en tilläggsavgift på någonstans mellan 5-10€, jämfört med en vanlig tunnelbane eller RER biljettt.

Tack vare det så blir det hyfsat enkelt om man mot förmodan måste byta mellan dem, vilket framförallt sker om du ska inrikes från Orly och utrikes från Charles de Gaulle. Dessutom befäster RERen CDG och ORYs status som huvudflygplatser, då transport blir svårare till andra flygplatser som Beauvias.

För övrig så finns en ytterligare en flygplats, dock med betydligt färre linjer, framförallt Ryanair som flyger till Porto och Marrakesh. Den heter Vatry och ligger ungefär 15 mil från centrala paris. Det enda sättet att ta sig dit verkar vara antingen tåg + taxi eller egen bil, då det inte ens finns biluthyrning vid flygplatsen.

Beauvais har jag ingen ordentlig koll på men jag tror att flygbuss är det enda vettiga alternativet.
 

Homer

Medlem
Att kalla Vatry en Parisflygplats är ju en Ryanairbluff
'Welcome to Paris-Disney': Ryanair's bizarre claim about airport 70 miles from Disney...and 90 miles from Paris | Daily Mail Online

article-2126428-12807A0D000005DC-534_468x232.jpg
 

Meazza

Medlem
Destinationsmässigt så har de olika flygplatserna förklarats ganska så bra skulle jag säga, men det kan vara värt att veta att Charles de Gaulle och Orly båda betjänas av samma RER linje (Linje B) (tänk ungefär pendeltåg) De är slutstationer i norra (CDG) respektive södra (ORY) ändarna på den linjen. En biljett till någon av flygplatserna har en tilläggsavgift på någonstans mellan 5-10€, jämfört med en vanlig tunnelbane eller RER biljettt.

Tack vare det så blir det hyfsat enkelt om man mot förmodan måste byta mellan dem, vilket framförallt sker om du ska inrikes från Orly och utrikes från Charles de Gaulle.
Jag flög från Arlanda till Nantes i maj, och noterade att Air France trafikerade Paris-Nantes från bägge flygplatserna! Där gällde det att hålla koll vid bokningen.
 

In_Sweden

Medlem

Det är ungefär som om man kallar Gävle flygplats eller Norrköping flygplats som Stockholm...
Egentligen tycker jag att de har associerat den med Disney tycker jag nästan är värre än att de har associerat den med Paris. Ju större målet, destå större upptagningsområde skulle jag säga. Men det är att sträcka sig för båda. Nu har de bara 2 linjer kvar dit. Tidigare så har de även flygit till Stockholm Skavsta, Oslo Rygge samt Marseille. Beauvais är förmodligen ett steg upp för de resenärerna.
Men Ryanair är ganska så flexibla med vad som ligger vart, ungefär som när de kallade Girona för Barcelona(92km), eller Sandefjord Torp för Oslo (110km).


Jag flög från Arlanda till Nantes i maj, och noterade att Air France trafikerade Paris-Nantes från bägge flygplatserna! Där gällde det att hålla koll vid bokningen.
Varnade de inte starkt om man bokade en resa med flygplatsbyte? Eller var det separata bokningar?
Jag kommer ihåg när jag skulle resa Barcelona till Edinburgh, då funderade jag på BA, men de varnade starkt i bokningsdialogen för att resan inkluderade ett flygplatsbyte. Det blev Ryanair istället, för 20€ till...
 
Toppen