Senaste nytt

Qatars CEO hotar med att lämna oneworld

AABack2ARN

Medlem
Jag kan inte läsa hela artikeln, men i korthet verkar det gå ut på att Qatars VD är irriterad på sina amerikanska kollegor (läs AA) som driver en kampanj mot ME3-bolagen däribland Qatar.

Qatar Airways CEO Threatens Oneworld Exit in Dispute With American Airlines - WSJ

På airliners anses detta vara ett tomt hot och jag tror absolut det skall mycket till att QR lämnar oneworld. Men jag kan samtidigt första Akbar Al Baker att först bli inbjuden till oneworld och sedan ordentligt motarbetad känns ju inte speciellt roligt.

Om QR lämnar oneworld vad tror ni händer då med bolagets expansion? Skulle ni resa lika mycket med bolaget?
 

johhenrik

Medlem
Om QR lämnar oneworld vad tror ni händer då med bolagets expansion? Skulle ni resa lika mycket med bolaget?
ja, det tror jag. De funkar bra för mitt resmönster till Asien.

Visst, jag skulle nog bli av med mitt BAEC guld, men det får man väl lösa på annat sätt om jag känner jag behöver det.
 

Jones

Medlem
Jag skulle fortsätta flyga med Qatar när det inte finns ett bra Star Alliancealternativ. Om däremot Emirates mot förmodan samtidigt gick in i One World så hade jag nog försökt rikta resorna dit istället.
 

Alf

Medlem
Om Qatar Airways gick ur OW skulle dom nog bli ett andrahandsval. Nu få man ju OW poäng och kan även nyttja poängen på Qatar vilket är riktigt bra.
 

Moco

Medlem
Tycker det är ganska skrattretande när gamla amerikanska bolag (från mammons mecka) gnäller om konkurrens - eller rättare sagt hur det bara är OK när det är till deras fördel. Kunden väljer ju det bolag som är göttigast att flyga och har någorlunda vettiga priser. De borde väl snarare lägga energin till att harmonisera och säkerställa god standard över alliansen som helhet.
 

AABack2ARN

Medlem
Håller till fullo med om att amerikanska bolagens agerande är under all kritik och visst är det ironiskt att de kritiserar påstådda statsbidrag när de själva lever under ständiga Chapter 11 och fick miljardstöd efter händelserna i New York 2001. :(
 
Toppen