Senaste nytt

Hjälp med Italien med barn

cbroxe

Medlem
Hej vänner!

I dessa tider av tråkiga nyheter kopplat till 3 serveringar av drinkar i Plus och STN flyg från GOT, så måste man drömma sig bort till trevligare nejder.

Jag kommer första veckan i Juli åka med fru och 2 barn (2 och 5 år) till Italien (Bergamo med LH).

Vad jag söker är en camping/hotel med mycket bra pooler. Vi gör denna resan främst för barnens skull. Jag söker inte efter ett ställe med enbart en vanlig pool, utan gärna någon typ av äventyrsbad med vattenrutshbanor eller liknande. Stället får gärna ligga nära havet också. Det skall vara riktigt barnvänligt alltså.

Jag har tittat på en del campingar exempelvis Camping in Italy - Top Camping Adriatic sea - Bungalow camping Italy - Bungalow Emilia Romagna - Camping village Italy - Camping Ferrara - Eurotop camping Italy som ser riktigt trevlig ut. Det finns många sådana ställen, men tyvärr verkar det som om man bara kan hyra Lör-Lör. Vi behöver Ons-Ons...

Jag är främst intresserad av Ligurien, Veneto, Emilia-Romagna. Även Sjöarna i norr kan tänkas.

Hoppas att någon har något bra råd!

Stort tack på förhand, och låt oss hoppas att SAS snart tar sitt förnuft till fånga.
 

Palazzi

Medlem
Tror det finns ett Gardaland Hotel, men då är rummen väldigt speciella (också designade för barn). Men det är ett jäkla stort äventyrsland iaf :)

En hel del restauranger/pizzerior på hotellkomplexet o några större pooler. Sedan är det busstransfer till själva gardaland. Mycket amerikanskt stuk...

Inte någon favorit för egen del, men barnen skulle säkert få det kul

Booking.com:Gardaland Hotel Resort,Castelnuovo del Garda,ITA - 1339Gästrecensioner.Boka hotell nu!

Alternativet är Jesolo ovanför Venedig. Det är en plats som uppskattas även av mig... Vissa hotell har kombinationabiljetter, så ni kan åka till deras vattenland med buss (o inträde är inkluderat)
Aqualandia Jesolo heter det :)


Annars är det inte försent att ta sitt förnuft till fånga o stanna i Bergamo! ;) Finns ett väldigt stort poolområde med murar, som tyvärr ser ut att ha blivit uppfört på 50-talet.
 
Last edited:

cbroxe

Medlem
Hej och tack @Palazzi !

Du får gärna berätta mer om poolområdet i Bergamo :)
Själv brukar jag bo på ett underbart hotel i Brusaporte, utanför Bergamo. Joia Hotel Brusaporto Bergamo det är underbart !!!

Angående Jesolo, har du något specifikt tips om hotel där?
Annars kollar jag själv naturligtvis.

Grazie mille, per l'aiuto
 

Palazzi

Medlem
Hej och tack @Palazzi !

Du får gärna berätta mer om poolområdet i Bergamo :)
Själv brukar jag bo på ett underbart hotel i Brusaporte, utanför Bergamo. Joia Hotel Brusaporto Bergamo det är underbart !!!

Angående Jesolo, har du något specifikt tips om hotel där?
Annars kollar jag själv naturligtvis.

Grazie mille, per l'aiuto

Kan tyvärr inte hjälpa dig med Jesolo, för jag var där för bra länge sedan. Bodde på ett fristående hotell o minns inte namnet.
Men på sidan för äventyrslandet finns en lista med hotell de samarbetar med :) Du får nog jämföra dessa på tripadvisor eller liknande :)

Jag var väl inte fullt seriös med Bergamos poolområde, men det är ganska stort. Finns kiosk mm inne på området, stora grönområden och ett par/tre pooler. Ligger centralt o har för mig att det officiellt heter "piscina Italcemento"

Inte hört om ditt boende i Bergamo förr! Brukar alltid på Mercure i centrum, o senast testade jag ett centralt lågprishotell som var överraskande (B&B Hotel)

Hoppas ni får en trevlig resa :)
 

RickardG

Medlem
Kolla annars läget runt Lago di Garda. Det finns en stor vattenparken där som heter Caneva
Movieland Park
och ni kan åka linbana upp på Monte Baldo, och för barnen är det rätt kul att åka båt till Riva del Garda och besöka vattenfallet. Vuxna dricker sig gärna igenom de olika vindistrikten under veckan :)

Ett annat tips är att hitta ett hotell i Misano Adriatico som ligger mellan turistmetropolerna Riccione och Cattolica. Till skillnad från dessa två är Misano Adriatico betydligt lugnare och billigare. Det finns ett poolområde där med ett par vattenrutschkanor som några hotell delar på, och en kort taxiresa bort ligger den stora vattenparken Aquafan
Aquafan Riccione, Parco Acquatico Aquafan Riccione | Aquafan

Jag har varit mycket i norra Italien med små barn så säg till om det är något du undrar över!
 
Toppen