Senaste nytt

Tips på bästa deals på flygbiljetter i vinter (december-januari)?

Nina

Ny medlem
Hej!

Jag söker de absolut bästa deals som går att hitta på flygbiljetter kring nyår i vinter. Då det är högsäsong på flygbiljetter i ekonomiklass tenderar priserna att vara rätt saftiga. Då många här på forumet verkar vara riktiga veteraner på att hitta grymma priser tänkte jag passa på att fråga om det är någon av er som redan nu bokat något i en fantastisk prisklass? Destination får gärna variera! Jag är öppen för förslag! :)

För att utgå från mina egna preferenser är det följande jag eftersöker:
  • Resa från Arlanda, eller möjligtvis Skavsta
  • Destination: ?
  • Utresa så snabbt det går efter julafton, optimalt den 25 dec/26 dec - men kan även vara senare om priserna är bättre då
  • Gärna redan 2 januari, eller 3e januari. Absolut senast hemresa den 4 januari - 5 januari.
  • Vi vill vara borta mellan 4-9 dagar.
  • Vi är två vuxna
  • Gällande kabinklass och flygbolag är det billigast alternativ som är föredraget
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  • Budget per person är ca max 6000 t/r, men såklart beror det på destinationen.
  • Viktigast för oss är priset.

Åter igen, ös på med era bästa tips! Jag antar att det inte bara är jag som börjat tänka på vintersemestern! Biljetter till bra pris under högsäsong är svårt att hitta, så alla tips är välkomna!
 

Dr. Miles

Expert
SAS direktflyg till Hong Kong kostar lite över 6.000 SEK per person (6.145 SEK inkl. skatter).
Utresa 26 dec och hemresa 4 jan. Med tanke på att det är mitt i högsäsong tycker jag att det är en bra deal.

Om du är beredd att betala lite mer (ca 120 SEK per pers), kan du också besöka Shanghai och stanna där visumfritt upp till 72 timmar.

Screenshot20150602_01.png
 
Last edited:

Nina

Ny medlem
SAS direktflyg till Hong Kong kostar lite över 6.000 SEK per person (6.145 SEK inkl. skatter).
Utresa 26 dec och hemresa 4 jan. Med tanke på att det är mitt i högsäsong tycker jag att det är en bra deal.

Om du är beredd att betala lite mer (ca 120 SEK per pers), kan du också besöka Shanghai och stanna där visumfritt upp till 72 timmar.

Visa bifogad bild 36435
Tack! Jag ska ta upp det med sambon och se vad han säger! När tror du att det är optimalt att boka? Det bör kanske komma någon form av "res-våg" av erbjudanden efter de slutat marknadsföra sommaren? Tror att det kanske finns större utval, och bättre priser då, eller är det så fort det bara går som gäller? Känns som att du har rätt bra koll! :)


// MVH någon som aldrig tidigare bokat resan själv när hon åkt bort över jul/nyår
 

SNIFF

Medlem
@Nina Välkommen hit! @Dr. Miles har nog bäst koll av oss alla.

Jag tror inte att det innebär något problem att boka nu, det blir nog bara dyrare och dyrare att boka under just dessa datumen. Ibland kommer det en kampanj men det är alltid surt att sitta och vänta och sedan se att det blir dyrare och att kampanjen som kom ändå inte hade biljetter det datumet...
 

palmen

Moderator
Jag är inne på samma linje som @SNIFF det kommer troligtvis bara bli dyrare om du väljer att vänta. Självklart kan det dyka upp en rea över jul/nyår men det är mindre troligt.
SAS hade biljetter till Hong Kong för 3000 kronor tur och retur för ca 1 månad sedan, de gällde dock inte under jul/nyår och det kanske är en fingervisning om att de inte gärna rear ut biljetter just då.

Vilken typ av semester är ni ute efter? Sol & Bad, vinteraktiviteter, storstad, annat?
 

Dr. Miles

Expert
En annan sak som kanske är värt att ha i åtanke är, det är inte bara flygbiljettpriser som går upp i högsäsong, utan även hotellpriser går upp.
Du kanske kan hitta billigare resor om du väntar men det finns risk att hotellpriset går upp när du har äntligen bestämt dig att köpa flygbiljetten så att totalt går du back istället.

Men svara gärna på @palmen s fråga. Det beror helt enkelt på vilken intresse du har när du väljer destination.
T ex jag skulle inte flyga till Lagos, Nigeria även om biljetten hade varit gratis. Jag har inget intresse att besöka där.
 

Nina

Ny medlem
Jag är inne på samma linje som @SNIFF det kommer troligtvis bara bli dyrare om du väljer att vänta. Självklart kan det dyka upp en rea över jul/nyår men det är mindre troligt.
SAS hade biljetter till Hong Kong för 3000 kronor tur och retur för ca 1 månad sedan, de gällde dock inte under jul/nyår och det kanske är en fingervisning om att de inte gärna rear ut biljetter just då.

Vilken typ av semester är ni ute efter? Sol & Bad, vinteraktiviteter, storstad, annat?
Tusen tack för svar, både Palmen och Dr Miles! Jag är nog öppen för det mesta, även otippade destinationer. Min sambo är lite mer avvaktande. Jag ska fortsätta kolla runt, men förstår - en galen deal kan vara svår att hitta kring nyår.. Tack ändå för all hjälp!!
 

palmen

Moderator
Ni skulle kunna flyga med Qatar Airways till Abu Dhabi för 12.000 kronor (2 personer) 26 dec - 3 jan.
Från Abu Dhabi har ni sen nära till Dubai.
Nu har jag absolut noll erfarenhet av dessa länder så kan inte säga om det är en bra eller dålig idé att åka dit över jul/nyår.

Om man har is i magen och väntar länge brukar det ibland komma upp väldigt fördelaktiga priser på alpresor runt nyår på sista minuten. Vet inte om det är något jag skulle satsa på att boka, risken är ju att man står där utan resa istället.
 

Glenn E

Medlem
Hongkong verkar vara ett bra alternativ då. 28 dec till 3 eller 4 jan finns Air China från Stockholm till Hongkong för 5393 kronor per person.
 
Toppen