Senaste nytt

Lufthansa inför €16 avgift för biljetter bokade via resebyråer

Från den 1:a September kommer Lufthansa införa en €16 (ca 150kr) avgift för flygbiljetter bokade via GDS - dvs resebyråbiljetter. Avgiften kommer inte gälla flygbiljetter köpta genom Lufthansas egna kanaler.

Det här har fått GDS:er som Amadeus att reagera - dom skickade ut ett pressmeddelande nyss:

“Amadeus believes that the traveller is at the heart of the travel industry. Travellers today are looking for consistency, transparency and choice across all channels and we as an industry can deliver that best by connecting and integrating all players.

LHG have chosen to go in a different direction by introducing charges that will penalise travellers based on the shopping channel they use. Travellers will either pay more for the same service or, in the case that travel agencies are forced to accept this new commercial strategy by modifying the way they access content just for LHG, there will be extra IT costs that may ultimately be passed on to the traveller, putting the travel agent, and/or the end consumer, at a disadvantage.

Also, this new model will make comparison and transparency more difficult because travellers will now be forced to go to multiple channels to search for the best fares. Ultimately, the industry overall stands to lose from this distribution model.

As always, Amadeus remains open to working with all its partners and customers to serve the best interests of the traveller and the industry”.


Lufthansa får betala en avgift till GDS:er vid bokning den vägen, jag tror flygbolaget resonerar att alla kanaler ska vara kostnadsneutrala.

För den som söker efter flygbiljetter via sökmotorer som Kayak eller Flygresor kommer troligen Lufthansas egen hemsida vara billigast från och med i höst. Många av er bokar redan direkt så ni påverkas troligen inte så mycket.
 

Jonas C

Medlem
Brukar köra via resebyrå då det oftast blir ett par hundralappar billigare om man betalar med internetbank. Sen är fördelen med resebyråer också att de får fram andra routing kombinationer än Lufthansas hemsida, exempelvis längre layovers på Frankfurt/Munchen.
 

MartinH

Medlem
Sen är fördelen med resebyråer också att de får fram andra routing kombinationer än Lufthansas hemsida, exempelvis längre layovers på Frankfurt/Munchen.
OT - Jag upptäckte nyligen att man kan få längre layover på LH genom att använda multicityfunktionen.
Ex: GOT-FRA, FRA-XXX, XXX-GOT. Då hittades alternativ som inte hittades på en vanlig t/r sökning, och det blev dessutom billigare!
 

TreD

Medlem
Nicht gut! Som vanligt kommer nog också denna praxis att sprida sig till andra alliansmedlemmar.
På samma tema så råkade jag igår ut för ännu en märklig sak. Jag har bokat en biljett i C (Z) med tre ben, det sista med OS VIE-ARN.(Enkel)resan skall göras i slutet av augusti och vid bokning (via resebyrå) informerades jag om att biljetten måtte betalas senast medio juli.
Igår 06:00 GMT skrev OS en epost som löd att biljetten skulle avbokas om den inte skrevs ut och betalades senast 12:00 GMT samma dag. Fult!
Jag pratade med min resebyrå som bara suckade, och sa att de ser mer och mer av denna typen 'avtalsändringar'. "Always Secure the money" som de säger i ZA....
 

Jonas C

Medlem
Fast inga försäkringar (antar jag) och sämre skydd vid exempelvis konkurs.
Man får samma försäkring som på bankkortet, förutsatt att man betalar från det kontot. Men visst det är förmodligen svårare att få pengar tillbaka vid konkurs än om man hade tagit på ett kreditkort.
 

Delayed

Medlem
Man får samma försäkring som på bankkortet, förutsatt att man betalar från det kontot.
OK. Tack, det visste jag inte. Har i och för sig ingen koll alls på försäkringsvillkoren på mitt bankkort, om det nu finns någon försäkring. Kortet tjänstgör i princip uteslutande i bankomater så jag har aldrig funderat kring eventuell försäkring.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag antar att detta rör biljetter som ställs ut på Lufthansas biljettstock? Eller räcker det med om det finns ett Lufthansa-flyg med på bokningen?

Om det ingår andra flygbolag på en Lufthansa-bokning gjord på deras hemsida ställs den väl ut via en GDS. Tillkommer €16 då?

Flygbolagen gör verkligen allt för att komplicera resandet (dvs styra om hela processen till egna kanaler) med olika regler för baggage, biljetter, bonusprogram och allt man kan tänka sig... :(
 

Agö

Medlem
Det här har inte tagits gott emot av resebyråbranschen.

A groundswell of trade opposition is mounting against Lufthansa Group’s plans to impose a €16 fee for bookings via global distribution systems from September.

The US-based Business Travel Coalition weighed into the row last night, describing the proposal as “anti-competitive and anti-consumer”.

The coalition called on the German competition authority to investigate Lufthansa for a possible abuse of a dominant market position.


Opposition mounts to Lufthansa GDS fee plan
- www.travelweekly.co.uk
 

agehall

Medlem
Kärnfrågan är ju hur GDS:er ska ta betalt. I slutändan är det vi konsumenter som betalar, oavsett hur. Det LH nu gör är ju att synliggöra kostnaden för att vi ska premiera deras egna kanaler.

Jag är lite kluven - min ena sida tycker att det är bra. Man ska betala för det man använder och inget annat. Min andra sida säger att det är början till slutet för GDSer, vilket skulle vara extremt dåligt för alla.

På det stora hela så är det nog dock lite att göra en höna av en fjäder - bokar man via en resebyrå så tillkommer oftast en massa avgifter och skräp så €15 mer eller mindre märks nog inte. ;)
 
Toppen