Senaste nytt

Hur är det att flyga med Garuda Indonesia?

maba

Medlem
Vi åker till Indonesien i sommar och har nu bokat några inrikesflygningar med Garuda. Har för mig att bolaget tidigare varit portade från flygningar till/från Europa. Undrar om någon flugit med dem inom landet, hur funkar det på flygplatserna, har vi access till loungen som OW Guld medlem och är loungen i Jakarta något att ha?
 

Dr. Miles

Expert
Vi åker till Indonesien i sommar och har nu bokat några inrikesflygningar med Garuda. Har för mig att bolaget tidigare varit portade från flygningar till/från Europa. Undrar om någon flugit med dem inom landet, hur funkar det på flygplatserna, har vi access till loungen som OW Guld medlem och är loungen i Jakarta något att ha?
De tillhör Skyteam så om OW Guld menar oneworld (Gold?) kan du inte använda deras lounger med din status.
 

andersl

Medlem
Har flugit Garuda inrikes ett 15-tal gånger de senaste åren, och det är helt ok, oftast nya fräscha 737or. Bra ombord service, liten låda med bulle o juice även på flighter med 30min flygtid.
Kan vara lite rörig boarding med folk som inte förstår var dom ska sitta, och alldeles för stora handbaggage (plus att många inte når upp till baggagehyllorna :)). Men dom kör Sky priority boarding även på små flygplatser.
Räkna dock med ganska mycket förseningar, framförallt inrikes.
Har ingen status på Skyteam så har inte kunnat prova deras lounge.
 

Mikael64

Medlem
Har åkt en del inrikes med dom samt upp till HKG i C och servicen ombord har varit mycket bra med god mat. Incheckning smidig men boarding lite kaos artat som man tidigare nämnt då folk är ganska ovana att flyga i landet. handbagaget eller bagagen är som i USA...... många och stora. Har bara gott att säga om dom. Har aldrig haft tid att besöka loungen i Jakarta. Dom är duktiga på Priority bagage:)= ordning och reda vid varje ankomst.
 

Jacob

Medlem
Jag har åkt dom i både business class och first class och det har varit super.

Det har kommit fascinerande långt i sin utveckling på bara några år. De måste också vara en av få flygbolag som introducerat first class på 2000-talet.
 

Jacob

Medlem
Kan tänka mig det men tyvärr kommer vi att kuska runt i ekonomi då plånboken inte tillåter något annat.
Jag har inte flugit dom i economy men det jag sett av economy har även det sett väldigt bra ut.

Jag skulle inte alls tveka att boka Garuda.
 

mash

Medlem
Jag flög Garuda i ekonomi för någon dag sedan mellan Bangkok och Jakarta och blev väldigt positivt överraskad, faktiskt bland dom bättre ekonomi-flygen jag åkt. Nytt och fräscht plan, okey benutrymme, bra och uppmärksam service, matbricka med hyggligt ätbar mat, fria drycker inkl vin och öl samt inflight-entertainment med inviduella skärmar och okey video-utbud.

Så helt okey flygupplevelse, men det som imponerade på mig mest var det faktum att pga av strul med inkommande flight till BKK så kom jag fram till Garudas incheckningsdisk i BKK med ett stort bagage 25 minuter innan avgång. Trots att dom hade stängt check-in 20 minuter tidigare så checkade dom in mig, gav mig en premium-lane voucher för security/immigration och sen fick jag personlig fast-track-eskortering av en av deras staff hela vägen till gaten, han såg till att jag kunde gå före alla köer samtidigt som jag kunde ta med mitt stora check-in bagage hela vägen och lämna det vid gaten. Helt suveränt och fantastisk sätt att hjälpa mig på trots att det inte var deras fel att jag var sen till incheckningen.
 
Toppen