Senaste nytt

Virgin East Coast train |First Class London-York

Tonton

Medlem
I skrivande stund så rullar vi förbi Peterborough. Wi-fi är riktigt snabbt och gratis. Det ska även nämnas att det inte är någon surftopp likt SJ som gäller här. Fritt fram att surfa på!

Tänkte ge mig på en första reserapport, så var inte allt för hårda mot mig :)

Dagen började, för mig som student, allt för tidigt med att gå upp lite innan 08 på en söndagsmorgon. Men vad gör man inte för att komma iväg och ha lite kul i andra städer?

Efter att ha packat kvällen innan så behövdes bara en snabb dusch innan jag kunde fara iväg mot King's Cross.

Aldgate East där jag bor ligger väldigt smidigt och är bara fem tunnelbanestationen bort från King's Cross.
IMG_8882.jpeg


Efter cirka 15 minuters åkning så var jag framme vid King's Cross! På grund av tidsbrist så han jag inte besöka First Class Lounge - Får bli en annan gång!

Istället så ställde jag mig en kort stund med resten av folket och väntade på utropet av vilken perrong dagens tåg skulle avgå ifrån.
11277552_10153076691218725_1872539209_n.jpg




Besvikelsen var stor när det framgick att dagens tåg avgick ifrån perrong 1 och inte platform 9 and 3/4. Finns fortfarande ett litet barn inom mig!

11328900_10153076708453725_1203534625_n.jpg


Tåget som idag skulle transportera mig upp till York såg ut såhär:

11356208_10153076691168725_400059299_n.jpg


Jag hade reserverat ett fönstersäte med bord! Stolarna och hela upplägget kändes mycket trevligt från första steget in på tåget. Stolarna kunde ställas mycket enkelt genom ett knapptryck och att sedan förflytta själva sittplattan framåt eller bakåt.

11303444_10153076691158725_1637528583_n.jpg

11355414_10153076691143725_335592233_n.jpg


Innan det var dags för avgång så gick dagens värd runt och välkomnade alla, delade ut dagens meny samt passade på att kolla biljetterna. Andy, som han heter, var mycket trevlig och en stor bonus att att han tilltalade mig med mitt efternamn! (eller nja, försökte uttala mitt efternamn i alla fall)

11117505_10153076691148725_1838406013_n.jpg


Kort efter avgång så gick de runt med vagn och serverade oss. Eftersom det var en förmiddagsavgång så serverades ingen alkohol och ingen varm mat.

Jag valde New York Deli! Måste erkänna att det var en av de bästa trekantsmackor jag någonsin ätit. 5/5!

11272060_10153076720073725_1818337905_n.jpg


So far so good. Ungefär 1 timma och 30 minuter kvar av resan och jag måste säga att jag är helnöjd. Har tidigare rest i standard class på denna rutt och det är verkligen skillnad.

Prissättningen varierar hela tiden och jag hade verkligen tur att hitta en biljett i first class som var billigare än standard class. Hela spektaklet gick på £32 och jag måste säga att det är en no brainer att fortsätta åka First Class. En normal First Class ticket går på ungefär £42-£60. Till skillnad mot SJ så tycker jag verkligen att du får värde för pengarna på denna rutten.
 
Jag åker den linjen ofta från Edinburgh och ner till England. Vet du om de gjort några förändringar i Weekday? Weekend verkar ju vara precis som innan Virgin tog över. Är det några förändringar över huvud taget? Tåget i bakgrunden är ju målad i vanliga East coast färgerna!
 

Resenären

Medlem
Grattis till din första och en riktigt bra reserapport.
Var det pga dagens destination som det serverades New York deli? ;)
 

Tonton

Medlem
Är det några förändringar över huvud taget?

Kan inte se några förändringar alls! Förutom en och annan Virgin-logo. Lite besviken över det faktisk!

Är priserna med Young Person Rail card?

Nej, tyvärr inte. Har aldrig blivit av att jag fixat railcard då jag är så dålig på att röra mig utanför zone 1 i London. Rabatten gäller ju även på underground etc i London, så borde kanske skaffa mig ett! :)

Grattis till din första och en riktigt bra reserapport.
Var det pga dagens destination som det serverades New York deli? ;)

Tack! :)
Jadu, jag tror nog inte att du är den första att dra den parallellen ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för bra rapport, alltid kul med tågrapporter! Provat föregångaren East Coast till Leeds, var helt ok. Men jag upphör aldrig att förvånas över vilka snacks britter i allmänhet tycker är lunch; chipspåse? Absolut! Mars-bar? Check! Kanske en Cocacola till det? Jajamensan. Så den där sandwichen var ju verkligen ett lyft måste jag säga ;)
 
Nivån av service på First Class brukar vara riktigt bra, och maten är helt OK. Skillnaden i pris på de resor jag oftast gör är mindre än att köpa en trekantsmacka på M&S! Annars är det ju som @NyfikenGrau skriver, ganska fascinerande vad som tycks vara okey lunchmat!

Sedan är det lugnt och skönt i First Class vagnen. Förra gången jag åkte (veckan innan Virgin tog över) var det dock väldigt smutsigt och dålig service (enda gången). Kändes som att de lät servicen förfalla då någon annan fick konsekvenserna!
 

TreD

Medlem
Trevligt att fler har upptäckt denna produkt. Som nämns varierar kvaliteten något men jag själv har så långt haft tur. Jag åker Oxford<->London, och av och till London<->Cambridge. Jag har alltid fått kanonservice. Enkelsäte med bord, internet som fungerar klanderfritt hela distansen, lugnt och stilla, tidningsvagn, matvagn, barvagn (bara Champagne saknades) och därefter dessert/kaffe. Och reser man off-peak så är priserna väldigt bra.
Man kan notera sig att de försöker ha en 1st-klass lounge direkt vid spåret (som i Oxford) som ligger så att man går rakt ut till 1kl-vagnarna när tåget kommer in. Loungen i Oxford är väl ingen höjdare, men toalett, vatten, kaffe/te, tidningar och skydd för väder&vind räcker långt. Släng er i väggen SJ och DB.
 
Toppen