Senaste nytt

Hur mycket är SPG Gold värt i kronor - tycker du?

Jag hade inga problem att nå SPG Guld förra året. I år har jag trixat och trollat så mycket (jag har SPG Pro nu) att jag har lite svårt att nå mina 10 stays trots att jag bott nästan en månad på SPG hotell i år :D

Nu har jag lite resor framför mig så jag prioriterar SPG hotellen, men jag kommer ändå till den punkten där jag frågar mig själv - hur viktigt är det med SPG Guld egentligen? Vad är det värt i rena kronor?

Hur resonerar du?
 

Stefan62

Medlem
Jag har varit SPG-medlem på olika nivåer ända sedan "gamla" Sheraton hamnade under SPG. (Jag skriver på ett annat inlägg om historien kring SPG:s utveckling från 1989 tillsammans med det gamla bonusprogrammet "Sheraton Platinum Privilege".)

Under alla år sedan 1989, när jag började samla points, har jag "kämpat" för att nå någon relevant status-nivå samt för att hålla liv i insamlade poäng så att de inte skulle komma att förfalla.

Under de senaste åren har jag varit "SPG Gold" genom tillräckligt många "stays", utan att just fokusera på att tjäna ihop till "SPG Gold", ("SPG Gold" går ju att få "gratis").

Att sätta värde i kronor på "SPG Gold" blir självklart subjektivt, men Din fråga är intressant.

För mig har det vid enstaka tillfällen givit uppgradering till svit, executive lounge, club floor, fri frukost och välkomstdrink. På senare tid har det sällan uppärksammats.

Jag resonerar idag på så sätt att finns det ett SPG-hotell på destinationen så överväger jag om det är lämpligt med hänsyn till läge och pris, men jag gör sällan något extra just för att behålla "SPG Gold" genom "stays". (Finns det ett Accor-hotell, t ex Sofitel, i närheten väljer jag många gånger det istället.)

Vad är "SPG Gold" värt i rena kronor frågar Du i tråd-starten - jag svarar spontant 2000 - 2500 SEK, inte mer!

Samtidigt tänker jag efter och inser att det kanske är värt hur mycket som helst om jag på ett St Regis-hotell blir uppgraderad till svit med lounge-access under en 15-dagars vistelse i Asien...



 

jsn

Medlem
Jag hade inga problem att nå SPG Guld förra året. I år har jag trixat och trollat så mycket (jag har SPG Pro nu) att jag har lite svårt att nå mina 10 stays trots att jag bott nästan en månad på SPG hotell i år :D
Du har säkert järnkoll på detta men det är 10 stays eller 25 nätter för guld. Med tanke på din månadslånga vistelse...
 
S

SPG1

Guest
Gold är I princip värdelöst I Nordamerika eller Europa (min pers erfarenhet). I asien däremot fick man ofta recognition.
Jag är numera lifetime Platinum så för mig har det ångestfyllda racet slutat men jag väljer ändå SPG när det går då jag tycker att de är klart de bästa. Aldrig något strul - alltid hög service vilja och uppgraderingar. Fick IHG Platinum förra året och kommer nog att behålla det ett par år till som det ser ut nu. Tycker dock att de är "sämre" än SPG.
Det som de är bättre på är att de har fler poäng deals men å andra sidan så är de "dyrare" när man skall använda poängen.
 

rvarttinen

Medlem
Har haft nytta av SPG Gold i USA; uppgraderad varje gång till bättre rum på W, Westin och The Luxury Collection. Lite mer osäker på Sheraton, då jag bott på enklare ställen i USA (Sheraton Sunnyvale, CA). Om ett par veckor ska vi testa W New Orleans. Sheraton Stockholm däremot har vi blivit uppgraderade i både ett och flera steg ..!..
Jobba för att få till tillräckligt med 'stays'? Ja, vissa år har det blivit så, får se hu det bli i år. Brukar inte lägga så värst mycket uppmärksamhet på detta. Det har gått ihop varje år hitills... peppar peppar ... :)

Och, hur mycket det är värt i kronor - har inte funderat på det alls ...
 

staff

Medlem
Bodde en natt på Sheraton Kuta nyligen och blev SPG Gold efter 1 stay tack vare mitt World Mastercard.

Hur värdefullt är egentligen SPG Gold? Känns inte som man kan förvänta sig samma privilegier som med HHG, eller?
 

agehall

Medlem
HHG är det överlägset mest värdefulla mellanstatus du kan hitta hos hotell. De flesta andra, precis som SPG, ger rejäla perks först vid toppnivån.
 
Toppen