Senaste nytt

Sake-tråden

Efter att läst här både om Gin, öl, Whisky så finns det nog några som tycker om Sake.

För det första ska det vara ett é över et?
Skall den vara kall eller varm?
Före under eller efter maten?

Förra torsdagen fick jag tag i hand drejade sake koppar från @ESSA som jag idag prövade!
En bra kombination.
Bifogar en bild.

IMG_1287.jpg
 

flum

Medlem
Enligt James Bond (man lever bara två gånger) ska den hålla 98.4 grader Fahrenheit vilket borde motsvara ungefär kroppstemperatur. Huruvida detta är "korrekt" eller inte låter jag vara osagt. Gjorde en insats på Sake-buffen som ANA hade i loungen på NRT men har inte än riktigt lärt mig.
 

ESSA

Medlem
Så trevligt!
Kommer följa tråden med stort intresse.
Det var roligt att dreja dem och det kan mycket väl tänkas bli fler framöver.

Edit

Gör dig sällskap!
Men det klassar inte in som sake. image.jpg image.jpg image.jpg
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Enligt James Bond (man lever bara två gånger) ska den hålla 98.4 grader Fahrenheit vilket borde motsvara ungefär kroppstemperatur. Huruvida detta är "korrekt" eller inte låter jag vara osagt. Gjorde en insats på Sake-buffen som ANA hade i loungen på NRT men har inte än riktigt lärt mig.
Om James Bond säger så, så är det korrekt! ;) Även fast jag är ett stort Bondfan föredrar jag dock kylskåpskall sake, gärna med sojabönor som tilltugg. Sake är utmärkt som aperitif. Jag fick upp ögonen för sake efter vår bröllopsresa i Japan förra året. Vi fick med oss några utsökta flaskor sake från Japan Airlines som en liten present efter att ha flugit med de i businessclass. :)

Väldigt snygga koppar som @ESSA gjort :).
 

m10

Medlem
För det första ska det vara ett é över et?

Om man ska vara petig -- och det ska man väl? -- så betyder "sake" (酒) alkohol, i generell mening. Nihonshu (日本酒), som alltså betyder japansk alkohol, är en mer riktig benämning. Hur som helst: aldrig något "-é".

Skall den vara kall eller varm?

Gärna rykande varm (atsukan) på vintern! Men att värma upp en finare sort är olyckligt, ity mycket av smaken går såklart förlorad. Bra buzz dock. Dricker för egen del helst så pass kallt att glaset blir lätt immigt. Beror dock helt på om det äts något till, och vad. Och givetvis vilken typ av nihonshu som serveras. Föredrar torrare varianter (karakuchi).
 

Resenären

Medlem
Om man ska vara petig -- och det ska man väl? -- så betyder "sake" (酒) alkohol, i generell mening. Nihonshu (日本酒), som alltså betyder japansk alkohol, är en mer riktig benämning. Hur som helst: aldrig något "-é".

Med dylik expertis kanske bifogade bild kan få en förklaring. Bild från "snabbköp" i Japan, förpackning 4 * 4 liter:

image.jpg
 
Toppen