Senaste nytt

Incheckning SAS bonusresa och Star Alliance ordinarie connection biljett

dkvk

Medlem
Hej!

Har inbokad resa ARN-EWR i juli med SAS. Resan är bokad med bonus och 2-4-1 voucher. Vi ska resa runt lite i USA och tänker direkt åka vidare till vår första destination som är Charleston (CHS).

Problemet är att det inte finns bonusbiljetter till connectionflighten EWR-CHS.
Har dock kollat upp att finns gott om platser på denna connection med United men som ordinarie biljett.

Frågan är då om jag kan checka in båda rutterna direkt på ARN trots att de inte köpts eller bokats samtidigt? Behöver jag boka biljetterna på något särskilt sätt? Ringa Tallin?

Någon med erfarenhet eller svar på detta?
 

anjak

Medlem
Hej!

Har inbokad resa ARN-EWR i juli med SAS. Resan är bokad med bonus och 2-4-1 voucher. Vi ska resa runt lite i USA och tänker direkt åka vidare till vår första destination som är Charleston (CHS).

Problemet är att det inte finns bonusbiljetter till connectionflighten EWR-CHS.
Har dock kollat upp att finns gott om platser på denna connection med United men som ordinarie biljett.

Frågan är då om jag kan checka in båda rutterna direkt på ARN trots att de inte köpts eller bokats samtidigt? Behöver jag boka biljetterna på något särskilt sätt? Ringa Tallin?

Någon med erfarenhet eller svar på detta?
Du kommer ändå få plocka ut väskan på EWR och cheka in den igen för anslutningen.
 

ekf

Medlem
Se bara till att ha ordentligt med tid för passkontrollen och återincheckningen av väskan, samt marginal för förseningar, när du reser på separata biljetter...
 

SNIFF

Medlem
Se också till att du uppfyller båda bolags bagageregler så du inte behöver betala extra eller så.
 

agehall

Medlem
När du reser på olika biljetter, så är det jätteviktigt att du har riktigt gott om tid för bytet. Jag skulle rekommendera att du har minst en natt i New Jersey innan du reser vidare. Annars är risken stor att det händer något med SAS-flighten så att du blir försenad och missar din anslutning.

du kan sedan inte heller räkna med att få checka in väskan hela vägen. Du kan fråga om det på Arlanda, men se det som en bonus ifall de går med på det. När man reser på olika biljetter är det absolut inte en rättighet. Väl i USA måste du givetvis ta ut väskan och förtulla den på Newark, men om den är incheckad hela vägen bör du sedan kunna lämna av den igen direkt efter tullen.
 

ski

Medlem
När du reser på olika biljetter, så är det jätteviktigt att du har riktigt gott om tid för bytet. Jag skulle rekommendera att du har minst en natt i New Jersey innan du reser vidare. Annars är risken stor att det händer något med SAS-flighten så att du blir försenad och missar din anslutning.

du kan sedan inte heller räkna med att få checka in väskan hela vägen. Du kan fråga om det på Arlanda, men se det som en bonus ifall de går med på det. När man reser på olika biljetter är det absolut inte en rättighet. Väl i USA måste du givetvis ta ut väskan och förtulla den på Newark, men om den är incheckad hela vägen bör du sedan kunna lämna av den igen direkt efter tullen.
Det funkade för oss med att checka in på Arlanda till Fort Lauderdale med biljetter enligt Daniels fråga. Fick ta dem genom tullen och kunde sedan lämna dem igen direkt utan ny incheckning. United har ju inget fritt bagage om man inte har Star alliance guld. Se till att ha gott om tid eller en bra reseförsäkring som täcker förseningar.
 

dkvk

Medlem
Tack för alla svar. Jag fick idag samma besked ifrån Tallin. Som bonus kunde jag omboka returen till SAS (ist för United) då det släppts på ytterligare bonus biljetter i I.
 

sembl

Medlem
Tack för alla svar. Jag fick idag samma besked ifrån Tallin. Som bonus kunde jag omboka returen till SAS (ist för United) då det släppts på ytterligare bonus biljetter i I.

Oftast går det bra om man frågar snällt för att få det genomgående om man är Guld är min tidigare erfarenhet. Dock måste bagage hämtas ut på EWR och checkas in på nytt. Du har ca 3 timmar på dig till din flight med allt vad det nu innebär från det att SAS landar vid 13 tiden. Dock hade jag personligen bokat den senare flighten. Östkusten i år har varit mycket strulig vädermässigt. Jag har börjat köra det säkra före det osäkra som @agehall och reser dagen innan eller dagen efter när jag har separata biljetter. ( vilket jag undviker)

Och välkommen till Charleston, den vänligaste och minsta stortstaden för folk som gillar mat, cocktails och party på stranden (Folly beach). Hör av dig om du vill mer konkreta tips då jag bor här halva min tid.
 

dkvk

Medlem
Tack för tipsen @sembl . Vi kommer vara hos vänner som bor i Charleston i ca 10 dagar innan vi reser vidare. Tar gärna emot lite konkreta tips då vi kommer spendera vardagarna på egen hand när våra vänner jobbar.

Edit: Vi kommer vara i CHS 24/7 till 3/8
 
Toppen