Senaste nytt

Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ?

henrik l

Medlem
Har en fundering kring interline agreements som varit upp här. Konkret, kan man propsa på det om man t ex flyger inom Schengen, har två separata biljetter, men man klarar minimum connection time på aktuell flygplats? Mitt case: Air Berlin GOT-BER-FCO, sedan Alitalia FCO-PMO. Har sett på KVS att AB och AZ har ett interline agreement (dvs att man kan skicka väskan vidare). Har inte lyckats gräva fram MCT för AB-AZ på FCO, men för t ex LH; SK med byte till AZ är det en timme.
 

Dr. Miles

Expert
Interline agreement fungerar fullt när man har bokat som en bokning.
Medans om du har bokat två separata bokningar, så är det inte säkert att de kommer att checka in ditt bagage hela vägen.

I alla fall så var det fallet när bmi och SAS hade policy som inte tillåta through check in av bagaget om man hade två separata bokningar.
 

TreD

Medlem
Detta är ju en ständigt återkommande fråga. Faktum är ju att saken är i händerna på en mer eller mindre kompetent person vid check-in, och i fallet med våra egna flygplatser så handlar det också om att personen ifråga, om till äventyrs kompetent, har 'lust' att bry sig snarare än att bara prompt avvisa din förfrågan, alla avtal till trots. Vi är ju trots allt inte i Japan.
Jag skall själv pröva om inte så länge, att få till en tag från LH till TG på två biljetter.
Allt avgörs på ARN. Det gäller att spana in rätt person - snacka om lotteri.

Addendum: Det handlar också om pengar. I mitt exempel så får LH stå för kostnaden, något som de givetvis inte har lust att göra och inte heller berättar för oss som kunder. I det perspektivet har säkert LH rätten på sin sida om man kommer gåendes med två biljetter.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag kunde också checka in min väska hela vägen när jag hade SAS biljett från Oslo till Beijing och Japan Airlines(ej ANA) biljett från Beijing till Tokyo.
Men problemet är som TreD skrev, det hänger på check in personal. Då hjälper det tyvärr inte att vi berättar om vår egen erfarenhet. :(
 

henke12

Medlem
Som tidigare gurus redan sagt gäller det att ha tur!
Man kan inte propsa/ställa några krav överhuvudtaget när man har 2 olika biljetter!

Däremot kan man vara trevlig och förklara situationen och att man skulle uppskatta om väskan kom hela vägen(Tro mig, jag extraknäcker som check-in agent och det funkar:)

:)
 

henrik l

Medlem
Som tidigare gurus redan sagt gäller det att ha tur!
Man kan inte propsa/ställa några krav överhuvudtaget när man har 2 olika biljetter!

Däremot kan man vara trevlig och förklara situationen och att man skulle uppskatta om väskan kom hela vägen(Tro mig, jag extraknäcker som check-in agent och det funkar:)

:)

Låter rimligt:) Men du måste väl ha ett interline agreement i botten? Tänker på om det överhuvudtaget ska vara värt att ta upp frågan. Trevlig kan man ju vara ändå:D
 

Mikael

Medlem
Jag har en situation med en bonusbiljett där jag har byte i Frankfurt mellan TG och LH. Denna är inte införskaffad men skulle innebära en kanske kort transfertid, dock med båda flygen på samma biljett. Kan baggaget skickas hela vägen är det inga problem, men måste jag ut och hämta upp det och sedan checka in igen blir det väldigt svårt att hinna. Är det någon som vet hur det är med TG och LH?
Och vad händer om man missar plan #2 pga att man själv måste checka om baggaget vid transfer-flygplatsen?
 

Dr. Miles

Expert
Du behöver inte hämta ditt bagage vid Frankfurt när du har din bokning(Lufthansa och THAI) som en biljett .

Om du har missat ditt anslutningsflyg, så taggar flygbolaget om och bagaget åker med samma plan som dig, i stort sätt.
 
Toppen