Senaste nytt

Varför ropas inte meddelanden ut på engelska vid nödsituation ?

agehall

Medlem
Jo, enligt internationella regler ska utrop ske även på engelska. Men jag är inte det minsta förvånad att AF ignorerar detta.
 

PYRZ

Medlem
Förra året när jag reste i Latin Amerika , fick jag inte sitta vid nödutgång på Copa Airlines eftersom jag inte kunde spanska! Tydligen gjorde de "utrop" endast på spanska vid eventuell nödsituation. Efter en lång diskussion med kabinpersonalen gjorde vi en kompromiss: Jag fick gå och sätta mig nån annanstans när vi skulle lyfta och landa och fick gå tillbaka till min stol vid nödutgång väl uppe i luften. Fick en hel del skumma blickar av andra medpassagerarna dock :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte upplevt någon nödsituation på kinesiskt inrikesflyg, men jag kan tänka mig att de kommer att göra utrop endast på kinesiska.
De är så pass dåliga att informera passagerare på engelska redan på marken, så blir jag inte förvånad om det händer...
 

agehall

Medlem
Jag tror det är skillnad på inrikes och utrikes. Om et är en inrikesflyging så kan det nog vara OK med bara ett språk.
 

fly4fun

Medlem
Nu vet jag inte vad som hände i detta fall, men man ska inte tro allt som skrivs i media, framförallt i kvällspressen. Man är ENBART ute efter att skapa rubriker och sidvisningar så att man kan sälja mer reklam. Att enbart skriva att ett plan nödlandat på Azorerna ger inga läsare, så då får man krydda artiklen tills den blir tillräckligt intressant att läsa. Att sanningen kommer fram har ganska låg prioritet.
 

Elsson

Medlem
Nu vet jag inte vad som hände i detta fall, men man ska inte tro allt som skrivs i media, framförallt i kvällspressen. Man är ENBART ute efter att skapa rubriker och sidvisningar så att man kan sälja mer reklam. Att enbart skriva att ett plan nödlandat på Azorerna ger inga läsare, så då får man krydda artiklen tills den blir tillräckligt intressant att läsa. Att sanningen kommer fram har ganska låg prioritet.

När informationen kommer från en människa med det fantastiskt goda omdömet att packa nödvändig medicin och vaccin i incheckat bagage (med AF via CDG!!!) så bör man kanske ta det med en nypa salt.
 

Bryant

Medlem
. Min kommentar till det hela är att jag blir upprörd när jag läser liknande artiklar. Den enda fakta som finns är en individ som väldigt gärna vill se ledsen ut på bild. Vad besättningen gjort eller inte gjort vet hon inte. Kanske har de tom pratat engelska?:). Sen det här med att man inte får någon information.. "jag vet inte vad som hänt men jag återkommer" är väl också information? Kanske inte den man vill ha dock ...:). Att det är brandmän på plats är väl narurlugt, Lajes är även ett militärt fält så det kanske förklarar att det var militärer på plats..? Sen håller jag med föregående talare ang medicin i en incheckad väska..

Saxat från avherald.com
Incident: Air France A343 over Atlantic on Mar 5th 2012, smoke indication

By Simon Hradecky, created Monday, Mar 5th 2012 21:41Z, last updated Monday, Mar 5th 2012 21:41Z
An Air France Airbus A340-300, registration F-GLZJ performing flight AF-422 from Paris Charles de Gaulle (France) to Bogota (Colombia), was enroute over the Atlantic when the crew received a smoke indication for the lower mobile deck, crew rest area. The flight crew decided to divert to Lajes Airport on Terceira Island, Azores (Portugal) for a safe overweight landing.

The flight is currently estimated to depart Terceira Island at noon the following day and reach Bogota with a delay of 24 hours.
 
Last edited:
Toppen