Senaste nytt

Lufthansa Premium Economy – dålig snurr på försäljningen?

emilakered

Medlem
Flög hem från New York idag (igår?), JFK - FRA med Lufthansa A380. Redan någon timme före boarding annonserade gate-personalen ut att man kunde uppgradera till Premium Economy för "introduktionspris", vilket visade sig vara 150 USD. Jag och frun hoppade på tåget, liksom ett par andra väntande. Efter takeoff annonserades ytterligare uppgraderingsmöjlighet ut, vilket fick några till att nappa.

Trots det var Premium Economy-kabinen inte ens halvfull, mellan tummen och pekfingret skulle jag säga max fem-sex sålda stolar innan sista minuten-uppgraderingarna. Det gör mig lite nyfiken hur bra konceptet har tagit fart. Är det så enkelt att klassen fortfarande är "ny", och resenärer därför inte känner till den? Eller var det bara just den aktuella flighten som hade lågt intresse?

Jag klagar dock inte, med såpass lite folk var det nästan inflation av personal och gott om plats att sprida ut sig på. :)
 

fly4fun

Medlem
Nu har jag ingen aning hur LH har prissatt Premium Economy men mitt intryck är att prisättningen brukar vara helt tokig. Jag är 1.89 lång och älskar resa business, men verkligenhet är att man har fru och barn och gör uppåt 30-50 resor på år och det går inte flyg i business alla gånger. Jag skulle jättegärna betala 120-140% av en economy-biljett för att få lite mer utrymme och lite bättre service, men när priserna är 180-300% så kan jag inte motivera den utgiften.
 

Senator

Moderator
Min gissning är att Premium Economy på Lufthansa är nödvändigt ur ett storkundsperspektiv. Just Lufthansa har många stora avtalskunder, och min gissningar är att över tid är det dessa resenärer som kommer köpa dessa biljetter. Där @fly4fun tror jag prisbilden är annan än det du och jag ser.
 

Dr. Miles

Expert
Min gissning är att Premium Economy på Lufthansa är nödvändigt ur ett storkundsperspektiv. Just Lufthansa har många stora avtalskunder, och min gissningar är att över tid är det dessa resenärer som kommer köpa dessa biljetter. Där @fly4fun tror jag prisbilden är annan än det du och jag ser.
Företaget där jag jobbar är inte stort företag (ca 500 anställda) och rabatten på Lufthansa biljett genom företagets resebyrå är ca 7-8% från baspriset.
Jag vet inte om det är olika rabattsats på olika kabiner men mitt jobb inte tillåter Business class så kan jag inte uttala om eventuella skillnaden.

Lufthansa Premium Economy är i alla fall avsevärt dyrare till Kina än Air France Premium Economy eller British Airways Premium Economy även efter rabatt.

Det här är offerten som jag har fått för min kommande resa till Dalian, Kina. Allt är i Premium Economy.
  • Lufthansa: ca 1.940 EUR efter rabatt
  • Air France: ca 1.560 EUR efter rabatt
  • British Airways: ca 1.170 EUR efter rabatt
 

spritfet

Medlem
Flög hem från New York idag (igår?), JFK - FRA med Lufthansa A380. Redan någon timme före boarding annonserade gate-personalen ut att man kunde uppgradera till Premium Economy för "introduktionspris", vilket visade sig vara 150 USD. Jag och frun hoppade på tåget, liksom ett par andra väntande. Efter takeoff annonserades ytterligare uppgraderingsmöjlighet ut, vilket fick några till att nappa.

Trots det var Premium Economy-kabinen inte ens halvfull, mellan tummen och pekfingret skulle jag säga max fem-sex sålda stolar innan sista minuten-uppgraderingarna. Det gör mig lite nyfiken hur bra konceptet har tagit fart. Är det så enkelt att klassen fortfarande är "ny", och resenärer därför inte känner till den? Eller var det bara just den aktuella flighten som hade lågt intresse?

Jag klagar dock inte, med såpass lite folk var det nästan inflation av personal och gott om plats att sprida ut sig på. :)
Värt pengarna antar jag? Har en pending upgrade via LH myOffer USD200 FRA-ORD nästa vecka...
 

emilakered

Medlem
När jag kollade lite nu verkar det som att Premium Economy på just JFK - FRA drog igång i mitten av april, alltså endast för några veckor sedan. Det kan kanske förklara en del, många vet väl helt enkelt inte att klassen ens existerar på sträckan. Jag visste det inte själv, men då är jag också en rätt oinsatt och usel benchmark i frågan. :)

Värt pengarna antar jag? Har en pending upgrade via LH myOffer USD200 FRA-ORD nästa vecka...
Hehe, ohja! Ursprungsbokningen var billig med, så slutsumman ToR blev ändå en bit under 10 000 kronor för mig och frun. Tyckte generellt Premium Economy var trevligt, rätt sköna stolar och bra service. Skärmen kändes stor, bild, ljud och utbud var bra. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Flandern

Medlem
Ja, utrullningen pågår året ut såvitt jag förstått saken.
From mid-April 2015 the A380s will start flying from Frankfurt to Delhi, Houston, Johannesburg, Miami, New York, San Francisco, Shanghai and Singapore.
From 12 May 2015 our A340-600 fleet will fly from Munich to Los Angeles, Mexico City, Newark, Beijing, San Francisco and São Paolo.
From the end of this year at the latest you will be able to enjoy the benefits of the new Premium Economy Class on the entire Lufthansa long-haul fleet.
The new Premium Economy Class
 

andersl

Medlem
Jag har en bokning i slutet av juli från CGK till FRA i Premium på A340-300, kan inte se att dom ens nämner dom i utrullningen :)
Bokningen är ARN-MUC-HKG och CGK-FRA-ARN, billigaste ekonomi på mina datum låg på ca 9.900:- och premium på 12.800:-vilket jag tycker är en acceptabel nivå. Skulle dock kostat 15.800:- att byta ARN-MUC-HKG till ARN-FRA-HKG (747-8).
 

henrik l

Medlem
I oktober går GOT-HKG på fr ca 12 000 kr med LH medan BA ligger på ca 11 400 kr för den billigaste WT+. Normalpris med BA brukar vara runt 12 kkr, så möjligen har man modifierat priset i förhållande till LH. Vid rea med BA kan man komma ned mot 8-9 kkr för GOT-HKG.
 
Toppen