Senaste nytt

Fråga om awardbokning med EuroBonus-poäng

Impendill

Medlem
Jag har en fundering:

Jag har hittat en awardresa genom sökning på United.com
GOT-ARN-BKK i business saver award. 1/9 -15 SK,TG.

Jag sökte GOT-BKK och fick då upp den. Den är ju bokningsbar via SAS Eurobonus.

Om jag istället vill routa via te.x LHR för att få möjligheten att prova A380 med TG, är det ok att söka upp två separata biljetter via Uniteds sida och ringa in och föreslå det till SAS bokningssupport och då få allt på samma biljett?

T.ex:
Första sökningen: GOT-LHR finns tillgänglighet i Business saver med SK.
Andra sökningen: LHR-BKK finns tillgänglighet i Business saver med TG.

Kan man slå ihop de två bokningarna och ändå inte behöva betala mer poäng än GOT-ARN-BKK?

Minns ej var jag hittar regler om hur många byten som tillåts i de olika zonerna.
 

NotRyan

Medlem
Max 8 segment i en bokning, åka via tredje zon blir dyrare... . Europa-SE Asia kostar 140K poäng i C t.o.r. , oavsett om du routar GOT-LHR-BKK eller GOT-ARN-BKK.

Mvh
/NotRyan
 

palmen

Moderator
Precis som NotRyan säger, det är 8 segment per bokning som gäller, och så länge man inte har någon rejäl "backtracking" är det inga problem att ta bytet var man vill i Europa.
Att söka segment för segment är oftast den bästa lösningen, titta gärna på FRA-BKK separat för att se om det finns tillgänglighet där på A380 flighten, hittar du tillgänglighet så är det sedan enklare att söka connection till FRA. Om du hellre vill byta på LHR är det inte heller några problem med samma söksätt.

Tack så mycket!

Det är alltså ok att sy ihop 2 enkelsegment och få dem på samma biljett?
Du kan sy ihop 8 enkelsegment till en och samma resa om du vill :)
 

Impendill

Medlem
Säg att jag hittar en routing via USA med byte i låt säga SFO för att sedan fortsätta mot BKK. Hur beräknar man den resan i poäng? Där blir det väl 3:e zon?
 

palmen

Moderator
Säg att jag hittar en routing via USA med byte i låt säga SFO för att sedan fortsätta mot BKK. Hur beräknar man den resan i poäng? Där blir det väl 3:e zon?
Är inte helt insatt i reglerna men tror inte du får byta i USA på väg mot Bangkok. Ibland räknar de på att man får max flyga 125% av sträckan i miles mellan avreseort och destination. Om det är 6000 miles ARN-BKK så får du max sätta ihop flyg som blir 7500 miles. Detta har applicerats på gamla USDM bokningar, antar att SAS har något liknande för eurobonusbokningar.
 
Du kan ju även boka one-way biljetter till 60% av t/r priset om du vill sy ihop något riktigt avancerat.

En annan sak värd att fundera över är SAS American Express kreditkort och 2-för-1 voucher om du har möjlighet att få ihop 150.000kr spending på kortet.
 

Dr. Miles

Expert
Säg att jag hittar en routing via USA med byte i låt säga SFO för att sedan fortsätta mot BKK. Hur beräknar man den resan i poäng? Där blir det väl 3:e zon?
Jag vet inte exakt hur SAS prissätter sina bonusresor men jag gissar att de arbetar enligt IATA prismodell.

Kod:
Maximum Permitted Mileage
GOTBKK 10MAY15

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M

MPM EH   7344      7711      8078      8445      8812      9180
MPM TS  10252     10764     11277     11789     12302     12815

EH betyder via Eastern Hemisphere
TS betyder via Trans-Siberia
AP betyder via Atlantic-Pacific

I detta fall finns det ingen routing via Atlantic-Pacific för resa mellan Göteborg och Bangkok, därför tror jag att man inte kan boka en SAS bonusresa mellan Göteborg - Bangkok via USA utan att betala summa av två eller flera bonusresor.
 
Toppen