Senaste nytt

Diners Club på PayPal funkar inte?

JohanW

Medlem
Vill gärna ha 20 poäng per 100:- även på allt jag köper via PayPal. Läste andra som sa att de lagt till sitt Diners som ett Discover men funkar inte för mig. Skriver jag in kortnummer och går till nästa ruta så blir det rött med en lite röd varningstriangel längst ut. Pratat med PayPal och dom tyckte det var för lite siffror i mitt kortnummer. Där är 2 mindre än både mitt VISA och MC men vad vet jag? Supporten på Diners hade givetvis ingen aning. Kan det vara en fördröjning i databaserna från Discover/Diners då det är ett helt nyaktiverat kort?
 

Dr. Miles

Expert
Det är inget problem med ett befintligt registrerat DinersClub kort men om jag försöker att registrera annat DinersClub kort på PayPals webbsida, får jag också felmeddelande. Kontrollera kortnummer säger den.
 

NicolasB

Ny medlem
Varnar för att använda Diners via PayPal.
Jag själv åkte på ca 1500kr valutaväxlingsavgift (på inköp för ca 20tkr) när jag köpte en laptop från Webhallen på just detta sätt (trots svenskt kort och köp i SEK).
Varken Webhallen, Diners eller PayPal tog på sig detta, men Diners påpekade att det inte var första gånger som detta hänt med Paypal och Google visar också på att de ibland gör sådana "onödiga växlingar" för att tjäna pengar.

Inget mer Diners på Paypal för mig och inte mer Paypal än absolut nödvändigt.
 

Dr. Miles

Expert
Varnar för att använda Diners via PayPal.
Jag själv åkte på ca 1500kr valutaväxlingsavgift (på inköp för ca 20tkr) när jag köpte en laptop från Webhallen på just detta sätt (trots svenskt kort och köp i SEK).
Varken Webhallen, Diners eller PayPal tog på sig detta, men Diners påpekade att det inte var första gånger som detta hänt med Paypal och Google visar också på att de ibland gör sådana "onödiga växlingar" för att tjäna pengar.

Inget mer Diners på Paypal för mig och inte mer Paypal än absolut nödvändigt.
Tack för påminnelsen. @FarewellFire skrev om detta i fjöl.
Diners och PayPal = (liten) varning | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 
Varnar för att använda Diners via PayPal.
Jag själv åkte på ca 1500kr valutaväxlingsavgift (på inköp för ca 20tkr) när jag köpte en laptop från Webhallen på just detta sätt (trots svenskt kort och köp i SEK).
Varken Webhallen, Diners eller PayPal tog på sig detta, men Diners påpekade att det inte var första gånger som detta hänt med Paypal och Google visar också på att de ibland gör sådana "onödiga växlingar" för att tjäna pengar.

Inget mer Diners på Paypal för mig och inte mer Paypal än absolut nödvändigt.

Som @Dr. Miles (mannen på elefantminnet) påpekar skrev jag om detta ifjol. I mitt fall gick faktiskt Diners in och tog kostnaden för växlingsavgiften. Gjorde en liten efterforskning och i mitt fall var kortet rent tekniskt registrerat hos PayPal som ett Discovery-kort så när köpet gjordes skedde följande bakom kulisserna:

1) Jag beställer ett par skor av svensk sajt i SEK och betalar med PayPal dit jag kopplat svenskt Diners.
2) PayPal tycker att Diners är ett Discovery, konverterar därför köpet från SEK till USD med usel kurs.
3) Diners uppfattar köpet som gjort utomlands i USD och konverterar tillbaka till SEK.

När man sedan får räkningen så har man alltså ett helt sjukt prispåslag på typ 10% från ursprungligt belopp. Tack vare detta tar jag inga chanser utan kör inte Diners via PayPal, punkt slut. Dessutom konstaterar jag att det här med att Diners skulle funka överalt där Discovery accepteras är en något förskönad sanning. I staterna tar typ ingen mitt Diners även om de tar Discovery, terminalerna bara spottar ut det.

Skulle verkligen vilja gilla Diners men det är verkligen inte ett bra kort tyvärr.
 
Toppen