Senaste nytt

Planering av en resa till Nya Zeeland i First

Mika1984

Medlem
Hej!
Vill först och främst tacka för ett toppen-forum här på BC!
Är bänkad här dagligen och lär mej massor om allt i res-väg :)

Sitter just nu och klurar/planerar på hur jag ska få den bästa upplevelsen av flyg när jag ska åka till Nya Zeeland nästa höst/vinter (2016).
Kommer flyga i First med Thai och (förhoppningsvis) Lufthansa i sommar på en resa till Tokyo så vore kul att prova något annat flygbolag också :)

Sitter med 120.000 EB-poäng och en Amex 2-4-1 så dom ska väl räcka till Nya Zeeland?

Vilka bolag kan man hitta First-platser med Award? Och vilka kan ni rekommendera?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror inte 120.000 EuroBonus poäng räcker för 2 First class award mellan Europa och Nya Zeeland.

Några viktiga saker att tänka på.
  • Du får passera max en tredje zon per riktning.
  • Du kan byta max en gång i tredje zon.
  • Lufthansa First class award blir tillgänglig inom 14 dagar från bokningsdatum.
  • Det finns endast THAI som har First class mellan Asien och Australien (Bangkok-Sydney). Det finns ingen First class till Nya Zeeland.
  • Det finns United flight mellan San Francisco/Los Angeles och Sydney men det är ytterst ovanligt att det blir tillgängligt. Jag har aldrig sett 2 First class awardplatser på de linjerna.
  • Man kan inte boka First class award på SWISS flight med SAS EuroBonus poäng
  • First class award på Singapore Airlines Airbus A380 och Boeing 777-300ER är inte tillgänglig för SAS EuroBonus poäng

Mest sannolika routing är:
Norden-(SK)-THAI:s gateway city i Europa-(TG)-Bangkok-(TG)-Sydney-(NZ)-Auckland/Christchurch

SK: SAS
TG: THAI
NZ: Air New Zealand
 

Mika1984

Medlem
Var kanske lite otydlig när jag inte skrev att jag åker helt själv.
Då borde 120.000 räcka väl? Iallafall enligt tabellen som finns på SAS hemsida :)

Tack för dom tipsen. Hade hoppats på att kunna prova Singapore Airlines i First, men där fick jag ju svaret direkt!
 

palmen

Moderator
Står inget om att det är för 2 personer.
2-4-1 och 120k poäng ska räcka för F till South Pacific för 1 person.

ANA har för tillfället rätt mycket tillgänglighet i höst på FRA-HND i F, och deras produkt är riktigt bra.
Utöver det är det LH, Thai, Asiana som gäller i F. Men precis som doktorn säger så kommer du inte till NZ i F, där får det blir C.
Det kan även vara svårt att hitta C till NZ, det är inte direkt överflöd på de platserna. Ner till Sydney ska det dock gå bra att hitta både C och F med lite flexibilitet, hoppet till NZ finns det dock risk att du måste ta i Y från Sydney.

Perosnligen skulle jag satsa på att boka ANA F både ut och hem (till Tokyo) om det går att få ihop med övriga flyg till NZ. Sen när det är 14 dagar till avresa så är det bara att hoppas att det dyekr upp LH F på din utresa.

Om du kan få ihop denna rutt skulle jag ta det (har itne hundra koll om alla bolagen flyger med aktuell kabin på sträckorna).
Sverige-FRA SK/LH C
FRA-TYO ANA/LH F
TYO-SIN ANA F
SIN-AKL SQ C (om de flyger sträckan) // SIN-SYD-AKL med SQ/NZ

Hemresa
AKL-NRT NZ C
NRT-FRA ANA F
FRA-Sverige SK/LH C
 

palmen

Moderator
Var kanske lite otydlig när jag inte skrev att jag åker helt själv.
Då borde 120.000 räcka väl? Iallafall enligt tabellen som finns på SAS hemsida :)

Tack för dom tipsen. Hade hoppats på att kunna prova Singapore Airlines i First, men där fick jag ju svaret direkt!
SQ F släpps tyvärr itne till Eurobonus, C ska gå att hitta på deras plan som inte är av typen A380 eller B777-300ER (om jag kommer ihåg rätt)
 

Dr. Miles

Expert
Sverige-FRA SK/LH C
FRA-TYO ANA/LH F
TYO-SIN ANA F
SIN-AKL SQ C (om de flyger sträckan) // SIN-SYD-AKL med SQ/NZ
Det blir för många segment (5) om du flyger t ex Stockholm-Frankfurt-Tokyo-Singapore-Sydney-Auckland.

Om jag inte minns helt fel, flyger Air New Zealand också Singapore-Auckland.

Singapore Airlines flyger Singapore-Melbourne med vanlig Boeing 777-300 (ej ER) men jag har aldrig hört att någon har lyckats att boka First class award på denna sträcka med SAS EuroBonus poäng.
(med andra flygbolags bonusprograms poäng, ja)
 

Mika1984

Medlem
Märker nu när jag försöker kolla tillgänglighet märker jag att man bara kan kolla ett(1) år framåt (iallafall på Uniteds sida).. så jag kanske är lite för tidig i planeringen trots allt :/
 

palmen

Moderator
Det blir för många segment (5) om du flyger t ex Stockholm-Frankfurt-Tokyo-Singapore-Sydney-Auckland.

Om jag inte minns helt fel, flyger Air New Zealand också Singapore-Auckland.

Singapore Airlines flyger Singapore-Melbourne med vanlig Boeing 777-300 (ej ER) men jag har aldrig hört att någon har lyckats att boka First class award på denna sträcka med SAS EuroBonus poäng.
(med andra flygbolags bonusprograms poäng, ja)

Är det inte 8 segment som gäller på Eurobonus? Om han då tar 5 på utresan och 3 på hemresan borde det väl gå bra?
ARN-FRA-TYO-SIN-AKL // AKL-NRT-FRA-ARN
 

palmen

Moderator
Märker nu när jag försöker kolla tillgänglighet märker jag att man bara kan kolla ett(1) år framåt (iallafall på Uniteds sida).. så jag kanske är lite för tidig i planeringen trots allt :/
Bonusbiljetter brukar släppas ca 330 dagar i förväg, en del släpps dock ca 180 dagar innan och kan väl egentligen när som helst dyka upp.
Det kan dock vara bra redan nu att kolla runt på vilka rutter som det faktistk släpps biljetter i C/F, det har du stor nytta av när du faktiskt ska boka din resa senare.
 

Mika1984

Medlem
Bonusbiljetter brukar släppas ca 330 dagar i förväg, en del släpps dock ca 180 dagar innan och kan väl egentligen när som helst dyka upp.
Det kan dock vara bra redan nu att kolla runt på vilka rutter som det faktistk släpps biljetter i C/F, det har du stor nytta av när du faktiskt ska boka din resa senare.

Låter vettigt!
Då har man lite att kika på närmaste månaderna :) blir kul och se om det släpps mycke platser i LH F i höst så kanske man har ett humm om hur stor chansen är tills nästa år :)
 
Toppen