Senaste nytt

Receptbelagd medicin på planet?

Hej!

Jag tänkte först lägga detta inlägg i 'sömnmedicin-tråden', men den vart stängd.

Hursomhelst, jag har för första gången fått insomningstabletter utskrivna - Stilnoct - och kommer att använda det på en långresa till Thailand T&R strax.

Hursomhelst, jag har aldrig haft receptbelagd medicin på en resa förut. Räcker det med att jag tar med asken med tillhörande 'klisterlapp' där mitt namn och syfte, framgår? (Något pappersrecept har jag inte fått, då det är förskrivet via distans och uthämtat på ett lokalt apotek.).

Ska jag uppvisa det på eget initiativ? Något jag behöver tänka på när jag kommer till Thailand?

Det är den minsta asken (om jag förstod korrekt) vilket är knappt en 10 dagars dos.
 

jsn

Medlem
Har aldrig blivit tillfrågad om mediciner och har aldrig behövt visa. För de mesta lägger jag dem i samma plastpåse som vätskor. Är det narkotikaklassat kan det nog vara bra på att ha papper på att det är förskrivet men annars kan jag inte tänka mig att det är några problem
 

AABack2ARN

Medlem
Stilnoct är väl tabletter? Så säkerhetskontrollen borde inte ha några åsikter i frågan. Dock skulle tullen i Thailand kunna visa lite intresse, men jag tror det är ganska liten risk. Har för mig att jag läst någonstans om "internationella recept" som skall vara gångbara exempelvis vid inresa till USA, men hittar inget just nu.
 

Viking75

Medlem
Om jag minns rätt så bör du absolut ha med dig ett rätt så detaljerat läkarintyg till din medicin. Det här är viktigt då det är lätt för dig att fixa och en stor trygghet om du mot förmodan får en kontroll. Det finns mer info om detta via ambassaden.
 

Nemo

Medlem
Stilnoct (= Zolpidem) är i Thailand klassat som Psychotropic substance klass 2.

Category 2 • Import/export/possession strictly prohibited
• Permission granted for medical purposes
Travellers may carry for personal use:
• Limited quantities are allowed for personal use (30 days of prescribed usage)
A medical treatment letter/prescription from the prescribing physician is required.

Schengenintyg - att resa med läkemedel - Läkemedelsverket
Stilnoct - FASS

Edit: länkar
Thailand Food and Drug Administration
Lista på Psychotropic substances pdf
Läkemedelsverket intyg läkemedel pdf
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Jag kan inte tänka mig att tabletter, och i så liten mängd, skulle vara något problem.

Jag deklarerade mediciner, kanyler osv när jag åkte in i Australien (reser med ett rätt omfattande apotek när man är ute i flera år i taget) men de sa att nej nej, det här behöver du inte visa upp och verkade tro att jag var tokig. Det stod ju "prescription drugs" ju!

Så, jag tror att du kan vara lugn!
 
M

Monkey_Class

Guest
Tro och Thailand (Asien) är aldrig bra för om det skiter sig så vet jag att veta i form av intyg är ett betydligt bättre alt än den tid du kan får tillbringa i förvar under tiden som det hela reds ut.
Se det som en tids/upplevelse besparande försäkring.
 

Sakoz

Medlem
Det räcker att skriva ut en lista på dina förskrivna mediciner via minavardkontakter.se eller apoteket.se
Det har räckt som underlag för min egen del i både USA och Thailand samt flera andra länder.
Och då har jag uppriktigt sagt att jag har lätt narkotikaklassad insomnia medicin med mig.
Nu är det här några år sedan och använder inte dessa längre men har inte hört eller läst om någon förändring. Givetvis ska ju även namnet på asken/burken matcha medicinlistan.

OT:
Blev stoppad en gång i Tullen på Arlanda, av en tämligen ung kvinna. När jag hade jättebråttom till tåget och kön gick alldeles för långsamt.
Då när jag tänkte gå runt ett par så blev det;

-STOPP, TULL!
Så fort vi kom in i rummet så berättade jag på sekunden vad jag hade som dom kunde vara intresserade och tog genast upp medicinlistan och allt var färdigt på 90 sekunder med orden, Du kan reglerna det glädjer mig, jag släpper ut dig här på sidan, skynda dig nu till tåget.
Kan tillägga att jag berömde den unga tulltjänstekvinnan för hennes bedömning av mig, men att mitt något stressiga beteende berodde på köns hastighet och att jag bara hade 9 min tillgodo innan mitt tåg skulle gå.
 

thh

Medlem
Hej!

Jag tänkte först lägga detta inlägg i 'sömnmedicin-tråden', men den vart stängd.

Hursomhelst, jag har för första gången fått insomningstabletter utskrivna - Stilnoct - och kommer att använda det på en långresa till Thailand T&R strax.

Hursomhelst, jag har aldrig haft receptbelagd medicin på en resa förut. Räcker det med att jag tar med asken med tillhörande 'klisterlapp' där mitt namn och syfte, framgår? (Något pappersrecept har jag inte fått, då det är förskrivet via distans och uthämtat på ett lokalt apotek.).

Ska jag uppvisa det på eget initiativ? Något jag behöver tänka på när jag kommer till Thailand?

Det är den minsta asken (om jag förstod korrekt) vilket är knappt en 10 dagars dos.

Prata med apoteket, de borde kunna skriva ut ett recept åt dig.
 
Toppen