Senaste nytt

Dubai - vad vill ni se i reserapport?

Magnus_K

Medlem
Hej Alla,

Jag tänkte kolla om det är något speciellt ni vill se från Dubai.
Kommer spendera 17 nätter i Dubai i maj.
Kommer att att bo bra och så klart göra reserapport men tänkte kolla om det är något speciellt mina BC-vänner vill se/få bilder ifrån.
Är det någon som kommer vara där samtidigt hojta till om ni vill få rekommendationer på, är en long timer på Dubai sedan 1999.
Give me some challenges :)

Magnus
 

Jonas C

Medlem
17 nätter låter verkligen som en lång tid att spendera i Dubai. Är det en jobbresa eller enbart semester?
 

Magnus_K

Medlem
@Jonas C,
Är allt från att träffa vänner som fått barn, till att träffa mina anställlda i Dubai, till att njuta av semester.
You name it. Som sagt varit där sedan 99 så det är mitt andra hem :)
 

rvarttinen

Medlem
Har precis bokat in oss på Al Maha - berätta gärna om denna del av "Dubai", kanske inte riktigt räknas till staden Dubai? Men, i och med att vi inte varit i Dubai med omnejd så tar vi tacksamt emot alla tips och synpunkter.
 

Magnus_K

Medlem
Har precis bokat in oss på Al Maha - berätta gärna om denna del av "Dubai", kanske inte riktigt räknas till staden Dubai? Men, i och med att vi inte varit i Dubai med omnejd så tar vi tacksamt emot alla tips och synpunkter.
Om det är första ggn för er så berätta lite vad ni är ute efter så svarar jag lite mer utförligt.
 

rvarttinen

Medlem
Om det är första ggn för er så berätta lite vad ni är ute efter så svarar jag lite mer utförligt.
Tänker på saker som:
- transport, från flygplatsen, Dubai verkar närmast, men skulle Abu Dhabi fungera? Är det värt att åka in till stan' T.ex .för ett kortare besök?
- för en som kommer första gången till Dubai, vad är de sevärdheter som rekommenderas i första hand? Vi är inte så mycket för shopping, men kollar gärna in en basar. Kultur? Museer?
- vilka bättre restauranger rekommenderas?
- Al Maha är ju en resort, så vi spenderar nog mesta tiden där, har du besökt naturreservatat? Stort? Lätt/svårt att se vilda djur? Blir det till att transportera sig för att se t.ex. antiloper?
- vilka bättre restauranger rekommenderas? Resorten tycks ha en bra restaurang, men finns det alternativ, som att det skulle vara värt en liten färd i taxi i till stan'?
- alternativ till Dubai? Om vi flyger ut från t.ex.Abu Dhabi, är det värt att ta en omväg via t.ex. Al Ain?

En del av dessa har nog redan diskuterats i andra trådar, men för min del är det ok att det påpekas och vi får in en länk här till just den tråden .. :)
 

Magnus_K

Medlem
Tänker på saker som:

En del av dessa har nog redan diskuterats i andra trådar, men för min del är det ok att det påpekas och vi får in en länk här till just den tråden .. :)

- transport, från flygplatsen, Dubai verkar närmast, men skulle Abu Dhabi fungera? Är det värt att åka in till stan' T.ex .för ett kortare besök?

I Dubai åker man mycket taxi. Det är smidigt och billigt. Vill man komma undan ännu billigare kan man åka Metro & spårvagn.
Spårvagnen är inte helt utbyggd ännu och man ska i åtanke att det är mycket köer i Dubai när det är rusningstrafik (7-10 samt 16-19:00)
Om man är regionen så skulle jag rekommendera ett besök i både städerna. Ligger ungefär 50 min med taxi mellan och kostar ca 300 AED (800SEK) enkel. Skillnaden mellan Dubai och Abu Dhabi är att Dubai är mer för nöje och Abu Dhabi är mer business.


- för en som kommer första gången till Dubai, vad är de sevärdheter som rekommenderas i första hand? Vi är inte så mycket för shopping, men kollar gärna in en basar. Kultur? Museer?

Jag skulle rekommendera er att åka till öknen, det finns ganska mycket mosker (världens största i Abu Dhabi) som kan vara roligt att besöka.
Finns mindre marknader i gamla delarna av Dubai. Det heter Dubai Heritage Village.
Man kan gå på Gold Souken, åka Dhow (båt) och då kan man åka på rundtur.
Ett måste är såklart Palmen mest för att sätta check, Burj Khalifa (världen högsta byggnad), gå rundtur tar ca 1h eller så.


- vilka bättre restauranger rekommenderas?
Vet inte vilken typ ni söker. Har flertal bra som jag kan rekommendera men som sagt beror mycket på vad ni söker.

- Al Maha är ju en resort, så vi spenderar nog mesta tiden där, har du besökt naturreservatat? Stort? Lätt/svårt att se vilda djur? Blir det till att transportera sig för att se t.ex. antiloper?
Al Maha är en bra resort. Det ligger som du skriver i ett naturreservat så det händer ju inte så himla mycket runtom.
Jag kan inte säga när djuren visar sig :) men väldigt stor sannolikhet att man ser flertal olika djur.
Livet på resorten är väldigt avslappnande och trevlig personal!


- vilka bättre restauranger rekommenderas? Resorten tycks ha en bra restaurang, men finns det alternativ, som att det skulle vara värt en liten färd i taxi i till stan'?
Vet inte vad du räknar som liten tur men Al Maha ligger ca 50 min från Dubai med taxi och ca 1.5h från Abu Dhabi, enkel :)
Som jag skrev ovan återkom med vad ni söker för mat så ska jag försöka hjälpa er.

- alternativ till Dubai? Om vi flyger ut från t.ex.Abu Dhabi, är det värt att ta en omväg via t.ex. Al Ain?
Biljetterna är billigare till Dubai och ni har fler val. Många av dessa utfärder ni söker skulle jag rekommendera att ni göra över en dag istället för att spendera 1-2 dagar där. Tänk på att det händer i stort sett inget efter kl 19:00 utanför Abu Dhabi & Dubai.
 

rvarttinen

Medlem
Tack för tipsen! Återkommer med vilka kulinariksa upplvelser vi söker .. men i första hand är det nog den lokala maten, arabiskt (?), som vi gärna testar. Någon arabisk gourmetrestaurang som kan rekommenderas?
 
Toppen