Senaste nytt

Villkor för att hyra bil i USA

Bringman

Medlem
På min kommande USA resa med road trip behöver vi naturligtvis hyra bil.
Jag har hittat ett bra pris via ebilhyra där alla fyra förare ingår.
Problemet är att enligt villkoren måste man visa upp icke amerikanskt/kanadensiskt körkort när man hämtar bilen. Han som hämtar bilen har endast amerikanskt körkort, tror ni att vi får problem vid utlämningen?
Vi andra tre har svenska körkort.
 
Last edited:

ARN-MIA

Medlem
På min kommande USA resa med road trip behöver vi naturligtvis hyra bil.
Jerry hat hittat ett bra pris via ebilhyra där alla fyra förare ingår.
Problemet är att enligt villkoren måste man visa upp icke amerikanskt/kanadensiskt körkort när man hämtar bilen. Han som hämtar bilen har endast amerikanskt körkort, tror ni att vi får problem vid utlämningen?
Vi andra tre har svenska körkort.

Jag har hyrt via dom ett flertal gånger och jag minns att min syster som bor i Usa hämtade bilen åt oss en gång för två år sedan, och det var inga problem.
 

Bringman

Medlem
Jag har hyrt via dom ett flertal gånger och jag minns att min syster som bor i Usa hämtade bilen åt oss en gång för två år sedan, och det var inga problem.
Tack svar ditt svar ARN-MIA!

Har din syster enbart amerikanskt körkort? Bokade du i hennes namn? Hur la ni till extra förarna?
Nu blev det många frågor:)
 

Gnopps

Medlem
Även om de inte kollar vid upphämtningen kan det bli problem ifall en amerikan är vid ratten om olyckan är framme, för att försäkringen ska gälla - antar jag.
 

Bringman

Medlem
Även om de inte kollar vid upphämtningen kan det bli problem ifall en amerikan är vid ratten om olyckan är framme, för att försäkringen ska gälla - antar jag.
Där har du en poäng!
Föraren som kommer hämta bilen är svensk men bor i USA och har amerikanskt körkort.
Försäkringsmässigt tror jag inte det är någon fara så länge han står med på kontraktet som förare.
 

erc

Medlem
På min kommande USA resa med road trip behöver vi naturligtvis hyra bil.
Jag har hittat ett bra pris via ebilhyra där alla fyra förare ingår.
Problemet är att enligt villkoren måste man visa upp icke amerikanskt/kanadensiskt körkort när man hämtar bilen. Han som hämtar bilen har endast amerikanskt körkort, tror ni att vi får problem vid utlämningen?
Vi andra tre har svenska körkort.

Äntligen ett område jag behärskar. :)

Har du bokat med eBilhyra och därmed fått veta vilken biluthyrare det faktiskt blir?

eBilhyra (och andra förmedlare) har väldigt generella villkor och detaljerna kan skilja mot den faktiska uthyrarens.

Den allmänna regeln är att Amerikanska (och Kanadensiska) medborgare med körkort utfärdat i dessa länder ej får boka bil genom europeiska förmedlare. I ditt fall är det av yttersta vikt att uthämtaren tar med sig sitt svenska pass.

Notera också att grundregeln är att samtliga extra förare (utom spouse/partner) skall vara närvarande vid upphämtningen och uppvisa giltigt körkort (i flera fall även eget kreditkort).

Om du ännu inte har bokat vill jag rekommendera en koll på BA där du kan boka och betala AVIS-hyrbil till riktigt bra priser (den nu avslutade kampanjen gav rekrodlåga priser). Med BAEC-medlemskap har du även en extra förare inkluderad.

Var i USA ska ni hyra? Envägshyra eller rundresa?
 

Bringman

Medlem
Äntligen ett område jag behärskar. :)

Har du bokat med eBilhyra och därmed fått veta vilken biluthyrare det faktiskt blir?

eBilhyra (och andra förmedlare) har väldigt generella villkor och detaljerna kan skilja mot den faktiska uthyrarens.

Den allmänna regeln är att Amerikanska (och Kanadensiska) medborgare med körkort utfärdat i dessa länder ej får boka bil genom europeiska förmedlare. I ditt fall är det av yttersta vikt att uthämtaren tar med sig sitt svenska pass.

Notera också att grundregeln är att samtliga extra förare (utom spouse/partner) skall vara närvarande vid upphämtningen och uppvisa giltigt körkort (i flera fall även eget kreditkort).

Om du ännu inte har bokat vill jag rekommendera en koll på BA där du kan boka och betala AVIS-hyrbil till riktigt bra priser (den nu avslutade kampanjen gav rekrodlåga priser). Med BAEC-medlemskap har du även en extra förare inkluderad.

Var i USA ska ni hyra? Envägshyra eller rundresa?

Tack Eric!

Jag har ej bokat någon bil ännu.

Bilen kommer att hämtas och återlämnas i St Louis av min vän som bor där (han med amerikanskt körkort).

Vi som flyger till USA gör det till Chicago för att sedan flyga hem från Houston.

Har kollat runt lite på diverse amerikanska hyrbilsföretags villkor och det verkar som man generellt kan gå in på vilket kontor som helst för att lägga till extra förare i efterhand.

Kollade på BAs hyrbilssida, bra priser på alla modeller förutom SUV.
Vi hade tänkt att hyra en standard SUV, tankar och idéer om det?
 

erc

Medlem
Tack Eric!

Jag har ej bokat någon bil ännu.

Bilen kommer att hämtas och återlämnas i St Louis av min vän som bor där (han med amerikanskt körkort).

Vi som flyger till USA gör det till Chicago för att sedan flyga hem från Houston.

Har kollat runt lite på diverse amerikanska hyrbilsföretags villkor och det verkar som man generellt kan gå in på vilket kontor som helst för att lägga till extra förare i efterhand.

Kollade på BAs hyrbilssida, bra priser på alla modeller förutom SUV.
Vi hade tänkt att hyra en standard SUV, tankar och idéer om det?

BA's sida för bilbokning är lite märklig. Vill du se priset för en standard SUV måste du klicka på standardbil först. Får upp priser på SEK2533/vecka för en Standard SUV (kategori W). Det priset tycker jag är mycket vettigt.

Under förra roadtrippen till USA (utgick från DEN) hyrde jag bil i denna kategorin, men av Hertz (kolla SAS/EB-rabatterna med Hertz också) och fick mig en Toyota RAV4. Osexig men gjorde jobbet.

Biltypen är lämplig för fyra personer. God sikt och lättlastat. Terrängegenskaperna är förmodligen sekundära för de flesta då du faktiskt inte får köra hyrbilen på grusväg. Grusvägsförbudet strundade vi högaktingsfullt i vid vår sista resa där över hundra mil kördes på små grusvägar i Utah, Arizona och New Mexico.

Jag är smått allergisk mot hyrbilskedjorna med privatkonsumentinriktning. Vagnparkerna är slitna, personalen hal och villkoren sämre. Det där otyget med att i förväg betala hyrbilsföretagets pris för en full tank bensin och sedan få lämna tillbaka med så tom tank du vill är inget annat än ett bedrägeriförsök. :)
 

Bringman

Medlem
Nu hittade jag kategori W :)
Fick upp ett pris på 4559:- för 11 dagar
Jag är smått allergisk mot hyrbilskedjorna med privatkonsumentinriktning. Vagnparkerna är slitna, personalen hal och villkoren sämre. Det där otyget med att i förväg betala hyrbilsföretagets pris för en full tank bensin och sedan få lämna tillbaka med så tom tank du vill är inget annat än ett bedrägeriförsök.
Håller med dig till fullo!
 
Toppen