Senaste nytt

Risker för ny typ av terrorhandling mot flygplan

Alf

Medlem
Det har på senaste tiden diskuterats risker med att hacka sej in i nätverk på flygplan och flygledning.
Detta är naturligtvis ett hot man skall ta på största allvar

Min erfarenhet av militära nätverk är att man aldrig fick ha system med hemliga eller känsliga data anslutna mot modem eller internet.

I flygplan har man numera WiFi som ligger på flygplanets nätverk för övriga datatsystem för navigering och manövrering av flygplanet. Detta är naturligvis enormt känsligt om det skulle förekomma dataintrång från hackare.

Vet man egentligen hur säkert detta system är i flygplanet och sedan vidare hela kedjan till flygledning. Hackare ligger alltid steget före. Jag är minst sagt orolig för denna utveckling. I princip skulle en terrorist inte ens behöva finnas med på flygplanet som man vill ta över och utföra en terrorhanling mot.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/hackare-kan-ta-över-flygplan-3152773
 

Patrik

Medlem
Är det verkligen ihopkopplat då, verkar helt otroligt att det skulle vara det med tanke på hur de redundanta systemen är separerade ifrån varandra. Snarare lär det vara en del av det övriga underhållningsystemet/kabinsystemet o.s.v., så vill en terrorist roa sig med att tända och släcka belysningen i kabinen så hellre det än att de tar en bomb med sig. :)
 

Alf

Medlem
Att det är massor av redundanta system som i sin tur är både dubblerade och tripplade är ju helt klart. Men när det gäller nätverk så brukar dessa ha någon gemensam punkt. Det finns ju sekundärradar som hela tiden skickar frågor till flygplanet och det finns underhållssystem som via satellit skickar frågor på status på systemen i flygplanen. Det finns nog vägar att ta sig in i de olika systemen och jag tror inte detta riktigt är utrett i hela kedjan.
Det brukar ju alltid vara så att det människan inte till hundra procent kan lösa det mörkar man.
Det finns ju anledning till att frågan ställs i USA.
 

fly4fun

Medlem
I flygplan har man numera WiFi som ligger på flygplanets nätverk för övriga datatsystem för navigering och manövrering av flygplanet. Detta är naturligvis enormt känsligt om det skulle förekomma dataintrång från hackare.

Källa på detta? Jag har under 2015 pratat med flertal flygbolag som har WiFi om att ladda ner färd/positionsdata från planets färddator via planets WiFi och fått till svar att det idag inte är möjligt för att systemen ej är ihopkopplade.
 

Nemo

Medlem
Källa på detta? Jag har under 2015 pratat med flertal flygbolag som har WiFi om att ladda ner färd/positionsdata från planets färddator via planets WiFi och fått till svar att det idag inte är möjligt för att systemen ej är ihopkopplade.
Källa finns i klickbar länk på mitt inlägg.
Sid 18.
"According to FAA and experts we interviewed, modern communications technologies, including IP connectivity, are increasingly used in aircraft systems, creating the possibility that unauthorized individuals might access and compromise aircraft avionics systems. Aircraft information systems consist of avionics systems used for flight and in-flight entertainment (see fig. 4 below). Historically, aircraft in flight and their avionics systems used for flight guidance and control functioned as isolated and self-contained units, which protected their avionics systems from remote attack. However, according to FAA and experts we spoke to, IP networking may allow an attacker to gain remote access to avionics systems and compromise them—as shown in figure 4 (below). Firewalls protect avionics systems located in the cockpit from intrusion by cabin- system users, such as passengers who use in-flight entertainment services onboard. Four cybersecurity experts with whom we spoke discussed firewall vulnerabilities, and all four said that because firewalls are software components, they could be hacked like any other software and circumvented. The experts said that if the cabin systems connect to the cockpit avionics systems (e.g., share the same physical wiring harness or router) and use the same networking platform, in this case IP, a user could subvert the firewall and access the cockpit avionics system from the cabin. An FAA official said that additional security controls implemented onboard could strengthen the system."
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Källa på detta? Jag har under 2015 pratat med flertal flygbolag som har WiFi om att ladda ner färd/positionsdata från planets färddator via planets WiFi och fått till svar att det idag inte är möjligt för att systemen ej är ihopkopplade.

En källa på detta är @Nemo länkar samt en egen livslång erfarenhet från tekniska system som används för flygledning och flygplatser. Jag vet inte hur många gånger systemleverantörer har lovat och i en mängd dokument beskrivit hur säkert systemet är och att inga fel kommer att inträffa efterson det är redundant och tripplat. Likaväl inträffar de mest oförutsedda fel under systemets livslängd med totalavbrott och att man kan störa ut vissa funktioner. Varför skulle det då inte kunna inträffa i dagens datoriserade system i ett flygplan eller i systemkedjan. Det är inte fråga om någon kan hacka sej in i systemen utan när det händer. Om man tar dessa problem seriöst så kan man ju genom utbildning i simulatorer säkert öva på en del fall och i tid kunna ingripa för att eliminera felet. Att helt tro på leverantörens utfästelser att tekniken är idiotsäker är att lura sej själv.

Det är därför bra att myndigheterna tar problematiken på allvar och ifrågasätter tekniken för då kan man ju hinna göra något innan det händer något. Hackarna ligger alltid steget före.
 
A

Aurora

Guest
Jeg vet at SAS' B737-800 med WiFi-bokser har WiFi som er 100% uavhengig av flyet. WiFien er 100% independent (henter muliggens noe strøm) - men har ellers ingen connections i flyet. Det finnes ingen sikringer eller knapper eller noe inne i flyet, alt er inne i eget system og "for seg selv". Electronics and equipment bay ligger mellom cockpit og kabinen, og der ligger det trygt tenker jeg. en stor fordel med disse gode gamle sliterne: ingen kan hacke seg på et stick-and-rudder-flyg :)
 

FF#1

Medlem
Med tanke på hur man kan sprida "maskar" och annat till system som inte ens har kontakt med internet, typ Stuxnet som kan spridas via USB stickor eller annat till de system som är så känsliga så att de är helt frånskilda från internet så skulle jag inte vara förvånad om något tar sig in till ett flygplans system.
 
Toppen