Senaste nytt

Transfer i Frankfurt

erc

Medlem
Eftersom FRA är en av de flygplatser som oftast omnämns här på forumet är jag bergsäker på att mitt spörsmål snabbt kommer finna svar.

Anländer till FRA med LH809 från ARN. Tycks som om de oftast anländer till 1A.
Avreser sedan till PHL med US701 till PHL. Tycks som om de alltid avgår från 1C.

Hem ser det likadant ut, in med US700 från PHL. Vidare med LH800 till ARN. Här är det 1h15m tillgodo.

Jag undrar naturligtvis följande
Dimper LH-flighterna från ARN oftast/alltid ner på 1A?
Hur lång tid brukar det ta att promenera från 1A till 1C? Gissar att det kan handla om någon sorts säkerhetskntroll också då det är en USA-flight.

Erfarenheter välkomnas varmt. Vore jag ensam hade jag inte brytt mig det minsta. Men nu är fru, barn, mor och en resovan syster med bihang med i resesällskapet.

Och, nej - jag har faktiskt aldrig satt min fot på FRA, förutom vid Europcars hyrbilsdisk (utbudet av roliga bilar är gott på just FRA).
 
Last edited:

TreD

Medlem
Svårt att besvara. Om ni kommer till en gate så är det troligen till A - eller möjligen nya Z. Då är det 'suckarnas gång' som gäller - ner i källaren kring A16 (hiss eller flera trappor) därefter transportband och till sist hiss/trappa (detta tar minst 10-15 minuter). Om ni kommer med buss så stannar den sannolikt under B-piren. Då slipper ni suckarnas gång. Det blir dock säkerhetskontroll, pass och dokumentkontroll före ni kommer in till er gate. Gå inte igenom allt för tidigt då det är lite att göra inne på C om man inte har tillgång till lounge. var beredd på förseningar, och se till att ha något att dricka med er - denna må dock inhandlas inne på C!
 

erc

Medlem
Tack! Alltid trevligt att ha lite konkreta uppgifter som grund för sin spelade världsvanhet. :)

Om några kan yttra sig om huruvida det är vanligast med gate- eller buss med morgonkärran från ARN vore jag tacksam.
 

Jacob

Medlem
Min erfarenhet är att i de flesta fall får Stockholms-planen en remote stand med en obligatorisk bussfärd in till terminalen och då blir man avsläppt vid B-piren. I detta fall är det faktiskt en fördel då det innebär väsentligt kortare bit att gå till C-piren.

Skulle flyget mot all förmodan få en gate position är det vid A-piren och då är det den underjordiska gången som gäller.

Under alla de år jag använt mig av Frankfurt har jag dock aldrig funnit någon logik vilka flyg som får parkera vid terminalen och vilka som får parkera ute på plattan. Det är ett lotteri varje gång.

1h 15 min ska inte vara några problem för transfer förutsatt att flyget inte är försenat. Skulle ni missa flyget till Stockholm blir ni bara ombokade till nästa flyg som går drygt två timmar senare.
 

erc

Medlem
Min erfarenhet är att i de flesta fall får Stockholms-planen en remote stand med en obligatorisk bussfärd in till terminalen och då blir man avsläppt vid B-piren. I detta fall är det faktiskt en fördel då det innebär väsentligt kortare bit att gå till C-piren.

Skulle flyget mot all förmodan få en gate position är det vid A-piren och då är det den underjordiska gången som gäller.

Under alla de år jag använt mig av Frankfurt har jag dock aldrig funnit någon logik vilka flyg som får parkera vid terminalen och vilka som får parkera ute på plattan. Det är ett lotteri varje gång.

1h 15 min ska inte vara några problem för transfer förutsatt att flyget inte är försenat. Skulle ni missa flyget till Stockholm blir ni bara ombokade till nästa flyg som går drygt två timmar senare.

Tack. Värdefulla argument för att få mina medresenärer ta allt med ro. Den mest nervösas flygerfarenheter begränsas till en tur till Larnaca 1974 med en Sud Aviation Caravellei Sterlingfärger. Och en handfull Ryanairflighter.
 

TreD

Medlem
Yikes! Jag hade glömt att jag har flugit Caravelle! Hur många i BC-forum har gjort det - flugit alltså?
 
Första gången jag flög till USA (och flög själv) var genom FRA med 1:30h som blev A (gate) till C. Följde skyltarna och försökte mig inte förstå på hur jag "egentligen" skulle gjort. Nu innebar det dock att gå ut i allmänna incheckningshallen och sedan runt in till C. Jag hann med god marginal, men det är långt att gå. Sedan dess har man blivit lite mer klok på hur FRA är uppbyggt.

Det finns ju deras skytrain (eller vad de kallar det) som går på taket så att säga. Fått för mig att den är smidigare från A->C. Jag skulle nog inte ta den underjordiska gången om jag skulle till C och kommer till A faktiskt, då man ändå bara hamnar i B.

Som någon skrev på FlyerTalk en gång. Följ bara skyltarna så kommer du fram, men försök för guds skull inte förstå dig på vart du blir ledd. ;)
 

erc

Medlem
Första gången jag flög till USA (och flög själv) var genom FRA med 1:30h som blev A (gate) till C. Följde skyltarna och försökte mig inte förstå på hur jag "egentligen" skulle gjort. Nu innebar det dock att gå ut i allmänna incheckningshallen och sedan runt in till C. Jag hann med god marginal, men det är långt att gå. Sedan dess har man blivit lite mer klok på hur FRA är uppbyggt.

Det finns ju deras skytrain (eller vad de kallar det) som går på taket så att säga. Fått för mig att den är smidigare från A->C. Jag skulle nog inte ta den underjordiska gången om jag skulle till C och kommer till A faktiskt, då man ändå bara hamnar i B.

Som någon skrev på FlyerTalk en gång. Följ bara skyltarna så kommer du fram, men försök för guds skull inte förstå dig på vart du blir ledd. ;)

Ja, att läsa och lyda är en klok strategi. :)
 

agehall

Medlem
Nackdelen med FRA är att den är stor och lite ologisk. Om man dock bara följer skyltarna så är det inga som helst problem att ta sig fram där och allt sker med tysk effektivitet. Att byta mellan terminaler på ca 1h kan vara lite tight, men det är ingen större risk att du missar din anslutning.
 
Toppen