Senaste nytt

Qatar Airways First class på Airbus A380

HON-II

Medlem
Testade just QR F i deras nya A380 och blev faktiskt imponerad. Mycket fin boarding i stämningsfull ljussättning och varma färger i kabinen. Jätteskön fotpall/soffa i mjukt läder, väldigt breda, sköna fåtöljer, där det går att ställa in alla parametrar via en Ipad-liknande kontrollplatta som är mycket mer kompakt och bättre designad än i EK F (exempelvis i A380). Pyjamasen var riktigt elegant i diskret mönstrat Missoni-tyg. Utmärkt kaviarservice och mycket elegant och välsmakande seafood förrätt. Sängen var i mitt tycke en av de bästa på marknanden, bred, lång och med jättesköna schweiziska bomullslakan. Konceptet liknar LH F med en uppfällbar stor skiljevägg runt överkroppen. Det är iofs ingen svit, men skapar ändå lite av en privatsfär. Jag sov tungt och skönt.

Jag tror QR fortfarande tränar sin personal i F service, och de verkar fortfarande ovana vid A380 maskinen. Vissa beställningar glömdes bort, två FAs visste inte var man pluggar in hörluren i F-sätet utan var tvungna att gå och fråga pursern som var tvungen att tänka och leta länge.. Vid disembarkeringen var det ingen som kollade att F passagerare steg av först med ett stort kaos som resultat, när både F och C passagerare trängdes vid samma dörr. Små konstfel, men då totalprodukten är så suverän, är åtminstone jag benägen att bortse från det hela. Tummen upp! QR, det här gjorde ni bra!

IMG_5157.jpg
Kabinen vid boarding

IMG_5159.jpg
Badrummet var riktigt elegant

IMG_5161.jpg
Baren innan landning

IMG_5163.jpg
Baren
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det är inte utan man blir lite avundsjuk. Jag har en längre tid letat award platser på A380 från LHR och CDG i ett antal månader utan att lyckats. En weekend till Doha med deras F skulle vara trevligt.
 

Jacob

Medlem
Jag har bara varit inne och tittat i första klass på A380. Tekniskt sett är det inget revolutionerande, ganska traditionell design rent hårdvaromässigt, men gillar verkligen inredningen och färgvalen. Och baren i business class är verkligen toppen med alla olika cocktails och den häftiga takkronan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

HON-II

Medlem
I mitt tycke en bra meny: mitt flyg hade full middagsmeny och full frukostmeny. Kaviarservice (Oscietra), fin seafood-förrätt. Åt ingen huvudrätt, dock en raffinerad Ladurée-macaron-komposition till efterrätt. Champagnerna var Krug Grande Cuvée och Billecart-Salmon Brut Rosé. Rödvinet var en utmärkt Pauillac. Cognacen var Camus XO Elegance (som inte går att jämföra med EKs mycket, mycket lyxiga Hennessy Paradis i F). Chanpagnerna och cognacen fanns även i baren som också hade en utmärkt cocktail meny (som @Jacob påpekade).
 

GillBates

Medlem
@HON-II , hade QR någon koll på din status i Miles&More? Det borde ligga i deras intresse att verkligen få det att funka för en "så viktigt" frequent flyer. Hur fungerar det generellt bland flygbolagen, har dom någon koll på status pax inom andra allianser? Går det ens att lägga in ett FQTS för ett program som inte har koppling till flygbolaget/alliansen i fråga?
 
Last edited:
Toppen