Senaste nytt

My first First experience - En påskhelg i Toronto

bnr

Medlem
Introduktion
Under de senaste sex-sju månaderna har mitt liv förändrats väldigt mycket vad det gäller hur, hur ofta och vart jag reser. Det hela började med att jag skaffade ett SAS Eurobonus American Express i syfte att få bonus på mina utgifter, varpå min bror sade “Snart blir du som de där som hänger på BusinessClass.se”. Blev lite nyfiken på vad han menade, så jag surfade in på BusinessClass.se och surfade runt ett tag.
Efter ett par månaders nyhetsläsande blev jag väldigt intresserad och imponerad av forumet, så mycket kunskap och ett väldigt ordnat forum med bra stämning!
Bestämde mig för att registrera mig på forumet när jag kände att det var dags för EBG och det var också då jag gjorde min första post. Tanken var att jag skulle göra en Segment Run till EBG, men det är en helt annan historia.

Med tiden ökade saldot på EB-kontot tack vare tjänsteresor, krediteringar från andra SAS-partners och sist men absolut inte minst tack vare mitt SAS EuroBonus American Express.

För lite mer än en vecka sedan så pratade jag med @Jonas C och @simon_says91 om award-resor, initialt var tanken att jag skulle hitta en resa till Asien i C, men båda herrarna föreslog LH F till Nordamerika. Efter att ha läst ett antal LH F-reserapporter så tyckte jag att det lät som en utmärkt idé och jag började kika på availability (Tack ANA!).

Med denna bokning slog jag en hel del flugor i samma smäll…
  • Gjorde min första long haul i vuxen ålder (senast var -99 till DFW)
  • Gjorde min första long haul i F
  • Gjorde min första long haul ensam
  • Gjorde något roligt och ovanligt över påsken
  • Använde min 2-4-1 från 2014
  • Besökte FCT och gjorde allt som hör till
Bokningen
Kikade, som tidigare nämnt, på availability i ANA-verktyget som jag tror de flesta är bekanta med. Hittade inga award-flyg hem från Frankfurt (på hemvägen) och kunde inte heller (enligt ANA) avsluta resan i annan ort än avreseort. Ringde därför dagens första samtal till Tallinn, kom fram direkt (kors i taket!) och ställde frågan: “Är det möjligt att avsluta en award-resa i annan ort än avreseorten?” - Svaret på frågan var ja och jag bad om att få återkomma när det blev dags för bokning.

Ett par timmar senare hade jag sökt så mycket på ANAs hemsida så att jag var tvungen att skriva i någon captcha för att bevisa att jag var människa; men till sist fick jag fram en routing som jag ville köra på. Jag surfade fort in på SAS hemsida och köpte en Youth-biljett FRA-ARN på hemvägen och slog numret till Tallinn-kontoret.
Note to self: Ring inte Tallinn en löningsfredag när det är någon timme kvar till dess att de stänger.

Efter en lång väntan (40-50 min) bestämde jag mig för att ringa numret med ytterligare en telefon, någonting som konstigt nog resulterade i att jag kom fram direkt. Hade redan kollat datum och flighter, så bokningsprocessen var väldigt enkel och smidig. Agenten som hjälpte mig hette Oliver och han var väldigt trevlig.

Ett par dagar senare framkom det att @Thornado också hade bokat samma flyg hem (den jäkeln norpade 83C!) och jag bestämde mig för att synka min bokning med hans och loungehoppa lite på hemvägen, istället för att ha ~12h layover i FRA.
Ringde Tallinn och ändrade routing till ARN-FRA-YYZ-FRA-MUC-TXL-ARN.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Morgonen 03APR
Gick upp omänskligt tidigt (03:30) och var lagom trött på livet denna torsdagsnatt/fredagsmorgon; men när jag tänkte på vad dagen hade att erbjuda så mådde jag genast bättre…

bnr1.jpg
Väskorna redo för avgång

bnr3.jpg
Min pappa körde mig till Arlanda (väldigt skönt!) och med tanke på att det knappt är någon trafik så tidigt så var jag framme på ungefär 25 minuter.

Visade sig rätt fort att Arlanda inte var lika lugnt som vägarna, var ungefär en miljard människor inne på T5 och disken för *G/First var obemannad. Efter några minuters väntan så bemannades disken och en ny kö formades. Träffade på @Bryant i kön och småpratade lite innan det var min tur.

När det var dags att checka in mig så gick det tydligen inte(?) och agenten som hjälpte mig var tvungen att ringa ett samtal för att få det löst... blev lite svettigt i några sekunder, men när samtalet var avslutat så var det ingen fara. Någonting gjordes och det fungerade tydligen.

Efter en snabb tur i fast tracken så tog jag mig till SAS Gold Lounge, där jag hann äta en halv macka, dricka lite apelsinjuice (nya glasen är väldigt lätta, men snygga!) och prata lite med @Bryant + familj som var på väg mot sydligare breddgrader.

bnr4.jpg
BC-hörnan

bnr5.jpg
Orrefors-glas

Informationstavlan visade “Go to gate” rätt tidigt och jag ville absolut inte missa flyget, så jag sade hejdå och rörde mig mot gate 6A.

bnr6.jpg
Gate 6A

ARN-FRA - 03APR - Lufthansa flight LH809
STD: 06:00 ATD: 06:16
STA: 08:10 ATA: 07:53
Flygtid: 1h 37m
Säte & Klass: 4C Business Class 2C Business Class
Flygplanstyp: Airbus A321-200 - D-AIDW

Var framme vid gate cirka 30 minuter före STD och fick vänta några minuter på utrop om att planet var redo för boarding. Gatepersonalen var väldigt tydliga med att påpeka att man skulle börja med boarding för LH Senator/LH HON Circle/Star Alliance Gold. Huruvida detta respekterades eller ej vågar jag inte uttala mig om eftersom jag var först ombord. Efter att CC hade ropat “boarding completed” kom en annan pax till mig och frågade om jag kunde tänka mig att byta min plats (4C) mot hans (2C) eftersom han reste med sällskap, någonting som jag absolut inte hade någonting emot. Gick fram till pursern och informerade om platsbytet så att de skulle ha informationen om det skulle vara aktuellt med apron och arrival service.

Frukost erbjöds men jag tackade vänligt nej, delvis på grund av trötthet men också med tanke på att FCT väntade.
Trevlig och korrekt service i typiskt LH-manér (enl. egen erfarenhet), uppmärksam kabinpersonal.

bnr7.jpg
Seatblock i C-”kabinen” med hjälp av avlastningsbord och text på mittsätets nackstöd.

bnr9.jpg
LH A321-200 C-kabin


Fint flygväder och en smidig landning följt av lång taxi till gate (besviken :( ).

Lufthansa First Class Terminal - FRA FCT
Eftersom vi fick plats vid gate så var det promenad till FCT som gällde för min del. Tog mig till ankomsthallen och ut genom dörrarna längst till vänster, efter det väntade en kort promenad på några hundra meter till den mytomspunna och legendariska terminalen.
(Det är väldigt lätt att hitta dit, bara att man tar sig ut genom dörrarna, svänger vänster och knallar en bit)

bnr12.jpg
Lufthansa First Class Terminal

bnr13.jpg
Lufthansa First Class Terminal

bnr14.jpg
Lufthansa First Class Terminal


bnr15.jpg
Hiss till lobby

En kort hissfärd senare så kom jag upp i lobbyn med kameran i högsta hugg; personalen i receptionen förstod initialt inte att jag var en passagerare utan trodde att jag hörde till ett film-crew som var på plats och spelade in någonting samma dag. Till följd av missförståndet dröjde välkomnandet några sekunder, ingenting som störde mig men de ursäktade sig över det.

bnr16.jpg
Lufthansa First Class Terminal

Lämnade ifrån mig mitt pass, sedan blev jag eskorterad genom någonting som kan vara en av de lugnaste säkerhetskontrollerna jag någonsin varit med om. Metalldetektorn (bågen) pep argt eftersom jag hade vinterkängorna på mig (jäkla metallspännen…), det var dock ingen större fara efter den “manuella” kollen med handhållen metalldetektor.

Min värdinna gick med mig in i huvuddelen av terminalen och frågade om jag hade besökt FCT tidigare. Efter att jag svarat nej så fick jag en rundtur av terminalens olika faciliteter. Min värdinna lämnade mig sedan och sade att det bara var att säga till om jag behövde någonting.
Ett väldigt trevligt och korrekt bemötande, med andra ord en bra start på dagen!

Satte mig i en av fåtöljerna nära baren för att “landa” lite, kände mig väldigt mosig i huvudet och jag ville göra allt för att resten av dagen inte skulle påverkas av detta. Min värdinna kom tillbaka med mitt boarding pass med tillhörande LH F-ficka.

bnr18.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Baren

bnr21.jpg
Ficka för boarding pass


Gick bort till toaletterna för att väcka mig själv (läs: kasta litervis med kallt vatten i ansiktet) - även här var det rent och fint. :)

bnr20.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Toaletten

En stund efter detta begav jag mig till frukostbuffén för att inspektera utbudet och ta lite mat, satte mig sedan vid ett bord för att äta.
Blev inte speciellt imponerad av äggröran, däremot var frukten väldigt bra, den var färsk och god. Till detta drack jag fruktté och apelsinjuice.

bnr22.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Frukost

Efter frukosten bestämde jag mig för att det var dags att bli pigg; jag frågade en i baren om det gick att bada men fick veta att badrummet var upptaget. Satte mig därför i baren för att ta ett nästintill obligatoriskt glas (BC…) champagne.

bnr23.jpg
Lite Bollinger

Efter några minuters chattande med @simon_says91 så fick jag veta att man skall gå bort till den “reception” som finns borta vid toaletterna för att fråga om att bada. Visade sig rätt fort att jag inte var den enda som hade tänkt bada, stod nämligen en tjej som också ville kramas med ankor vid samma disk. Hon hade ett senare flyg än jag så hon var snäll och lät mig “gå före”.

bnr24.jpg
Snart har hela BC varit här? :D

Tog en dusch och lät badkaret fyllas upp under tiden; vaknade till liv under duschen och rörde mig sedan mot badkaret som vid det här laget såg ut som ett skum-fort…
Note to self: Töm inte hela flaskan med badskum nästa gång.
Satte mig i badkaret, bekantade mig med mina nya gula vänner och kunde inte låta bli att tänka på hur jäkla bra man kan ha det i livet. :D

bnr28.jpg
Skönt bad

Klockan tickade på och efter något som kändes som en för kort stund så var jag tvungen att gå upp ur badet för att hinna med en schnitzel innan boarding och avgång.

Gick till restaurangdelen och tog samma bord som jag åt frukost vid, en servitör kom fram och frågade om jag visste vad jag ville äta. Naturligtvis hade jag svaret på denna fråga! En wienerschnitzel beställdes tillsammans med ett glas Coca Cola och ett glas Bollinger.

bnr31.jpg
"Wiener Schnitzel" - Viennese style veal escalope - cabbage salad, potato salad, cucumber salad

@simon_says91 skojade inte när han skrev att denna schnitzel nog var den bästa schnitzeln han hade smakat. Efter första tuggan visste jag direkt att jag inte kunde säga något annat än samma sak, schnitzeln var väldigt frasig och tillsammans med de klassiska tillbehören så blev rätten en smakupplevelse i sig.

bnr32.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Buffén

bnr33.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Buffén

bnr34.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Buffén

bnr35.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Buffén

bnr37.jpg

Lufthansa First Class Terminal - Desserter

bnr38.jpg
Lufthansa First Class Terminal - Desserter


bnr39.jpg
Ost och diverse cold cuts

bnr40.jpg
Skinka

bnr41.jpg
Vin

När klockan närmade sig tiden för boarding så positionerade jag mig i en fåtölj nära hissarna och inväntade min värdinna. Efter ett tag hade klockan passerat tiden för boarding och jag började bli lite stressad och smått orolig. @simon_says91 försäkrade mig dock om att det var lugnt och att personalen i FCT hade full koll på läget, jag bad därför om att få en dubbel espresso då jag ville dricka någonting innan avgång.

bnr42.jpg
Dubbel espresso

Efter ett par minuter dök min värdinna upp och informerade om att det var dags för boarding, hon lämnade mig i hissen och gick själv ner för trapporna för att möta mig nere vid bilarna.

Fick mitt pass av Bundespolizei och väntade på en till F-pax i någon minut, när han kom ner så presenterade våra värdinnor oss för vår chaufför, sedan sade de hejdå och önskade oss en trevlig resa.
Var något av ett antiklimax när jag såg vilken bil vi skulle åka i, vi hade nämligen fått en Mercedes Viano. Verkade som att vi skulle vara fler än tre F-pax och att vi därför hade fått Vianon. Nåväl, inte helt dumt att bli körd till planet…

bnr43.jpg
Viano till planet

Vår chaufför körde oss till gaten och följde oss genom ett antal dörrar (som alla krävde att chaufförens kort skulle dras) och slutligen i en hiss upp till jetbryggan.
I hissen sneglade jag på medresenärens väska, såg då att han hade A3G och kunde då inte låta bli att fråga om han reste på miles. Svaret var (föga förvånande) “ja!”.

FRA-YYZ - 03APR - Lufthansa flight LH470
STD: 14:10 ATD: 14:35
STA: 16:40 ATA: 16:35
Flygtid: 8h 0m
Säte & Klass: 82C First Class
Flygplanstyp: Boeing 747-400 - D-ABVM

Vi gick ombord och tog oss upp för trappan till F-kabinen, samtliga CC gav oss ett väldigt trevligt och varmt välkomnande. Väl uppe i kabinen såg vi att vi var totalt tre F-pax, vi gjorde oss sedan hemmastadda i lugn och ro.

bnr45.jpg
Säte 82C - här installerade jag mig

Pursern välkomnade oss (med namn), presenterade sig och berättade lite om flygningen. Vi fick en varm handduk, varsitt glas välkomstchampagne (2007 Taittinger Brut Millésimé) och varma macadamianötter.

bnr46.jpg
Välkomstchampagne och macadamianötter

bnr47.jpg
CC kom förbi med pyjamas och amenity kit, tyvärr inte Rimowa men rätt snyggt ändå.

Under tiden som det sista bagaget lastades på så blev jag kompis med den andra F-paxen som jag åkte bil med, han var ungefär lika gammal som jag (jag är 22), kom från Zürich, hade seat 82H och var väldigt social; någonting som jag uppskattade eftersom jag hellre åker med någon/har någon att prata med än åker ensam. Vi hann prata om SK, EBG och naturligtvis BC! Han hann berätta om att de har rätt galna sign-up bonusar på American Express i Kanada och att han fått en hel del miles därifrån, som han nu använde för att betala denna resa.
Vi hann inte med mycket mer innan pushback, taxi och take-off. Måste säga att det känns rätt märkligt att för första gången sitta så högt upp och lyfta i ett så stort plan.

Så fort skylten för säkerhetsbältet hade släckts påbörjade CC arbetet med serveringen. Vi fick menyer och några minuter senare en amuse bouche, till denna beställde jag ett glas champagne.
Ett antal minuter senare var det dags för kaviar! Portionen inmundigades med de traditionella tillbehören, en halv lime följde med (har ingen aning om vad man ska ha den till?) och ytterligare ett glas champagne slank ner.

bnr49.jpg
Amuse Bouche

bnr51.jpg
Caviar with the traditional Garnishes
2007 Taittinger Brut Millésimé


Kort därefter serverades förrätterna. Tyvärr var jag inte speciellt hungrig, utan jag smakade bara på förrätterna.

bnr52.jpg
The first asparagus - Marinated Asparagus Salad
Cold Plate - Trilogy of smoked Beef and Pork Ham
Mock Quail Egg - Smoked Fish Mousse, Cucumber Sauce
Salad - Lamb's Lettuce, Kenya Beans, sun-dried Tomatoes, shaved Parmesan Cheese presented with your Choice of Sherry or Thousand Island Dressing


Valde fisken till varmrätt, en hälleflundra (Halibut) som serverades med svamp och vildris. Fisken var fin och glansig, väldigt bra tillagad. Dock var vildriset tråkigt. Här hade jag inte heller någon speciell aptit så jag fick bara i mig fisken och svampen.

bnr53.jpg
Halibut - Halibut, Fish Stock, Herb Mushrooms and Wild Rice

Till dessert tog jag något vid namn “Mood Lifter”, detta var alltså Manjari-choklad, glass med smak av kaffe och guldnötter (nötter med guldpulver). Tog även en tranbärspralin.
Till detta drack jag ett pepparmint-te som var väldigt smakrikt och gott.

Försökte se “The Gambler” på IFEn, men den horribla kvaliteten gjorde att jag istället tog upp min pansarvagn till jobbdator (Lenovo L420) och kikade på slutet av The Hornet’s Nest i HD istället.
När filmen var slut bestämde jag mig för att testa sängen, hann inte tänka så mycket innan jag somnade, antingen ett väldigt bra betyg eller ett tecken på att jag var väldigt trött… :p
Ett par timmar senare vaknade jag av mig själv, lagom i tid till den andra, lättare, serveringen.
Serveringen inleddes med att en varm handduk delades ut, sedan rullade CC ut vagnen med den mat som serverades. Jag nöjde mig med lite färsk frukt, någonting som visade sig vara ett väldigt bra val då frukten var perfekt som något lätt att äta innan landning.

bnr54.jpg
Varm handduk

bnr55.jpg
Färsk frukt


Min nyfunne vän rekommenderade spellistan “Popular Arabic” som fick agera landningsmusik denna fredagseftermiddag, kändes på ett väldigt konstigt sätt som att jag var på Falafelkungen i centrala Stockholm efter en sen kväll på stan… :D

bnr56.jpg
Landningsmusik

Touchdown några minuter senare, sedan väntade några minuters taxi till gate. Vi kunde plocka ihop våra tillhörigheter i lugn och ro så att vi var redo att lämna så fort dörren till jetbryggan öppnades. Tog inte många minuter innan stod parkerade på vår plats, varpå vi tyckte att det var tid för att ta oss ner för trappan till C-kabinen och planets främre dörr, så fort CC såg att vi var på väg ner för trappan så blockerade de samtliga gångar i syfte att bereda fri väg för oss som var F-pax, någonting som tillät väldigt smidig disembarkment.

I slutet på jetbryggan stod två gränskontrollanter som endast tog en titt på folks pass. De var lite nyfikna på var “Solna” låg någonstans (min födelseort), men var glada och släppte igenom mig efter snabb förklaring. En kort promenad senare ledde mig till ett stort område med en hel del diskar (passkontroll), fyllt med ungefär en miljard människor… eller ja, det kändes som att det var så många i alla fall.
Kom till sist fram till en Border Services Officer som var trevlig men lite skeptisk till att jag endast skulle vara i Kanada i fyra dagar. Förklarade att jag ville testa LH F på B744 innan kabinen med egen säng fasades ut, att jag reser en del och att jag är intresserad av resande. Han tyckte att det var konstigt att jag inte hade massa stämplar i passet, svaret på det är ju att jag nästan uteslutande flyger inom EU.
Det var tydligen tillräckligt avvikande ändå för att vinna mig ett stort rosa Z på båda sidorna av deklarationsblanketten man fyller i. Woohoo! Ytterligare en kö och ytterligare en Border Services Officer att prata med. Den andra Border Services Officern som jag pratade med blev rätt intresserad av miles, status såväl som fast track till HHG (som jag fick berätta om efter att jag sade att jag bodde på olika hotell varje natt), en kort stund senare fick jag min stämpel och “Welcome to Canada!”.

Ner till bagagebandet, hämta väskan som antagligen hade åkt runt en stund, ditcha planerna om att åka kommunalt för det lockande priset av 3 CAD och sedan rakt in i en Lincoln Town Car (gungade utav bara den!), en dryg halvtimme senare var jag framme vid Hilton Toronto där första natten skulle spenderas!

bnr59.jpg
Lincoln Town Car

Toronto
Denna del kommer innehålla fler bilder och mindre text. :)

Natt 1 - Hilton Toronto
Rum: 1708 - ONE KING BED
Checkade in online och valde rum själv, gick väldigt smidigt på plats.
Rätt schysst utsikt, stort och rymligt rum. Lite taskigt vattentryck, osäker på varför men kan ev. ha något att göra med att det är långt upp?
Smidig incheckning och utcheckning, låg rätt centralt och nära andra hotell (t.ex. Sheraton).
Packade upp lite, tog en dusch och somnade rätt omgående. Klockan var 05:00 i Sverige vilket betydde 25,5h vaken tid...

bnr60.jpg
Rätt stort rum

bnr61.jpg

bnr64.jpg

bnr62.jpg

bnr63.jpg
Utsikt från rummet

bnr65.jpg
Väskan var ghetto-HON-taggad. :D

Dagen 04APR
Hade inte planerat att göra jättemycket i Toronto mer än att dra upp i CN Tower, knalla runt i staden och fotografera lite, äta på intressanta restauranger och ev. åka till Niagara Falls eller gå på hockey.
Till min stora glädje hade ett par familjevänner som flyttat till Kanada (sedan många år tillbaka) möjlighet att träffas och det var riktigt kul att träffa någon så långt hemifrån efter så lång tid (16 år sedan - jag var runt 5-6 år när de flyttade vill jag minnas).
När jag sagt hejdå till dem så bestämde jag mig för att promenera till CN Tower och ta mig upp dit, även om vädret inte var det bästa (grått och småtråkigt) så var det ändå en rolig sak att göra.
Låter bilderna tala för sig själva och så smyger jag nog in någon kommentar här och var.

bnr77.jpg

bnr78.jpg

bnr79.jpg

bnr80.jpg

bnr81.jpg

bnr82.jpg

bnr83.jpg

bnr67.jpg
Den obligatoriska "här kan man stå"-bilden

bnr69.jpg

bnr70.jpg
Bjuder på lite YTZ

Natt 2 - DoubleTree by Hilton Hotel Toronto Downtown
Rum: 1705 - 1 KING BED ROOM
Checkade in online och valde rum själv, gick väldigt smidigt på plats.
Mindre rum, men jag tyckte att det var betydligt fräschare, kändes mer nyrenoverat. Varm chocolate chip cookie vid incheckning (DoubleTree-grej).
Betalar man med kreditkort så skjuter de in "fakturan" under dörren morgonen för utcheckning. Om allt ser rätt ut så lämnar man bara nyckeln och går när man är klar. Väldigt smidigt med andra ord.

bnr72.jpg

bnr73.jpg

bnr74.jpg

bnr75.jpg

bnr76.jpg

Dagen 05APR
Gick upp rätt tidigt lokal tid (äntligen dygnsrytm som en “normal” människa) och bestämde mig för att dra ut och äta brunch. Efter lite googlande hittade jag Le Petit Déjeuner

bnr85.jpg
Eggs Benedict AAA Sterling with 6oz AAA marinated rib eye steak

Några timmar senare var det dags för middag på Trattoria Nervosa

bnr87.jpg
Capesante - pan seared scallops, truffled white bean puree, pickled honey mushrooms, baby kale, garlic bread crumbs

bnr88.jpg
Fettuccine alla Bolognese - veal and beef ragout, shaved parmigiano

bnr89.jpg
Dubbel espresso med en biscotti


Under tiden på hotellet fick jag kontakt med @Thornado som skrev att han hade fixat en biljett till matchen (Toronto Maple Leafs - Ottawa Senators), jag tittade fort efter biljetter och såg att det fanns en plats bredvid honom, den knep jag direkt!
Var rätt kul att det ordnade sig med två biljetter bredvid varandra, var inte så sugen på att gå själv men i och med detta så fick man se NHL också! Kanske inte världens drag, men absolut någonting som är värt att uppleva!

bnr90.jpg
På väg till Air Canada Centre för Toronto Maple Leafs - Ottawa Senators

bnr97.jpg
Toronto Maple Leafs - Ottawa Senators

bnr98.jpg
Toronto Maple Leafs - Ottawa Senators


Natt 3 - Hotel Novotel Toronto Centre
Rum: 934 - Executive Room
Bokade inloggad som Accor Platinum, antingen så syntes det inte eller så märkte de inte det eftersom jag aktivt fick fråga efter uppgradering. Frågade om det var möjligt att få upgrade, receptionisten sade något om 30 CAD, visade Accor Plat och frågade om det hjälpte, hon svarade "Oh yes, it certainly does!" Uppgraderad till Executive Room högst upp.
Hotellet i fråga är inget att hänga i granen men det var enkelt, rent och funktionellt.
Skillnaden mellan Standard och Executive verkar vara lite större rum, kaffemaskin, lite bättre amenities i badrummet och en större TV.
Låg lite mer "off" jämfört med de andra två hotellen. Utsikten var absolut sämst här, sidan jag bodde på låg mot något sorts bostadshus(?)

bnr91.jpg

bnr92.jpg

bnr93.jpg

bnr96.jpg

bnr94.jpg

bnr95.jpg

Dagen 06APR
Gick upp rätt sent (skönt!) och knallade iväg till LCBO (liknar Systembolaget) för att införskaffa en flaska Macallan Ruby på beställning av Herr @simon_says91.
När jag kom tillbaka till hotellet så var det inte så lång tid kvar innan avfärd, utan jag spenderade den tid som var kvar på att försöka få ner flaskan (med tillhörande kartong) i min minimala IKEA-kabinväska på ett någorlunda säkert sätt. :D
Checkade ut och väntade på @Thornado i några minuter innan han dök upp och också checkade ut. Beställde en UberX som skulle ta oss till YYZ, vi hade turen att få en helt ny Mercedes Benz C-klass. Naturligtvis inte lika rymlig som en E-klass, men skönt med tanke på priset (35 CAD från Downtown till YYZ) och att det är lite roulette när man beställer UberX.

Väl på YYZ tog vi oss till incheckningen för First-pax (ingen kö) för att checka in oss och våra väskor. På YYZ kunde de inte skriva ut mina boarding pass för FRA-MUC-TXL-ARN som jag hade dagen efter, agenten sade att det skulle lösa sig i FRA så jag tänkte inte så mycket mer på det.
Som LH First-pax hade vi tillgång till priority lane i security, någonting som gick rätt smidigt.

Efter en rätt lång promenad kom vi fram till en Air Canada Maple Leaf Lounge där jag bl.a. hann skriva lite på denna reserapport.

bnr99.jpg
Ficka för boarding pass

bnr100.jpg
Air Canada Maple Leaf Lounge

bnr101.jpg
Air Canada Maple Leaf Lounge

bnr103.jpg
Air Canada Maple Leaf Lounge - Gott om fika (ping @Anfield) ;)

bnr102.jpg
Air Canada Maple Leaf Lounge - Vår hörna!


En liten stund innan boarding ropade de på oss i högtalarsystemet och ville att vi skulle ta oss till receptionen där en värdinna väntade på oss. Hon tog oss genom terminalen med raska steg, förbi världens längsta kö med pax som skulle med samma flight. Värdinnan öppnade upp bandet och vi fick riktigt snabb hjälp av gatepersonalen, sedan följde hon med oss, förbi kön som hade formats på jetbryggans högra sida, ända fram till flygplansdörren där hon önskade oss en trevlig resa!

Behövde inte göra så mycket mer än att visa fickan för mitt boarding pass innan jag blev välkomnad och hänvisad upp för trappan till F-kabinen.
 
Last edited:

bnr

Medlem
YYZ-FRA - 06APR - Lufthansa flight LH471
STD: 18:40 ATD: 18:52
STA: 08:15 ATA: 07:55
Flygtid: 7h 55m
Säte & Klass: 83H First Class
Flygplanstyp: Boeing 747-400 - D-ABVM

Vi välkomnades av CC och hann hänga av oss, prata en stund med pursern och en av piloterna. Fanns även gott om tid för att knäppa bilder av kabinen, någonting jag utnyttjade maximalt.
Under tiden kom ett glas champagne (2007 Taittinger Brut Millésimé) och macadamia-nötter in.

bnr104.jpg
Välkomstchampagne och macadamianötter

bnr105.jpg
F-kabinen på Lufthansa 747-400

bnr106.jpg
F-kabinen på Lufthansa 747-400


Pursern erbjöd sig att ta en bild av mig och @Thornado, någonting som vi gladeligen tackade ja till. :)

bnr107.jpg
@bnr och @Thornado på äventyr

En stund senare var det dags för pushback, så vi satte oss i våra stolar inför take-off. Jag var betydligt mer avslappnad på detta flyg än vad jag var på flyget FRA-YYZ, kändes mycket skönare och jag visste vad jag skulle förvänta mig och hur allt fungerade.

Några minuter efter att vi kom upp i luften släcktes skylten för säkerhetsbältet och CC började rätt omgående med serveringen.
Bestämde mig för att ge IFEn ytterligare en chans, så “The Gambler” fick agera underhållning under serveringen.

bnr108.jpg
Amuse Bouche - Crab legs with melon (lite osäker på exakt vad denna rätt hette)
2007 Taittinger Brut Millésimé


bnr109.jpg
Caviar with the traditional Garnishes
2007 Taittinger Brut Millésimé


bnr110.jpg
Seared Tuna Tartare, Wasabi Sour Cream
Roasted Chicken Thigh with Eggplant Tomato Concassée
Marinated, grilled Vegetables enhanced by roasted red Pepper Sauce
Mixed Baby Leaves with green Apple, Walnuts and Blue Cheese Crumbles presented with delicious Dressing
2007 Taittinger Brut Millésimé


bnr111.jpg
Grilled Tenderloin of Beef with Morel Cream Sauce, green Asparagus, buttered Spätzle
2010 Bin 389 Cabernet Sauvignon - Shiraz, Penfolds, Australia


bnr112.jpg
Dessertvagnen!

bnr113.jpg
Parmesan, Manchego and Oka Cheese
Fresh Strawberry Burger with Vanilla Cream
Crème Brûlée
Niepoort Portwein LBV

bnr117.jpg
Fresh Strawberry Burger with Vanilla Cream

bnr116.jpg
Eifeler Cream Truffle - Noir de blanc
Black Forest Cherry
Dark Gentlemen
Cranberry
Organic Peppermint
Johnnie Walker Blue Label
Bushmills Malt 10 Years old

bnr118.jpg
Sällskap framemot småtimmarna

Efter all mat och allt alkoholhaltigt som slank ner under kvällen så upptäckte jag att det bara var fyra timmar(!) kvar av flygningen. :eek:
Plockade snabbt bort alla saker som låg på sängen, gick och borstade tänderna och lade mig. Måste ha somnat på bara några minuter, vilket bör ge er en uppfattning om hur trött jag var… finns också en risk att jag var så där lagom mysigt salongsberusad.

Pursern hade tidigare frågat om han skulle väcka oss när det var dags för frukost, både @Thornado och jag bad om att få sova vidare om vi låg och sov.
Istället väcktes vi strax innan landning; pursern petade lite på mig (enligt @Thornados rapport) och jag gick upp. Var lite desorienterad och smått osäker på om jag var trött eller bakis, bestämde mig för att det var det förstnämnda som spökade. Efter några minuter hade jag vaknat till liv, lyckats byta om och satt mig i stolen inför landning.
En mjuk landning senare så väntade plats vid gate (rätt förståeligt med en B744), när det var dags att lämna planet så blockade CC alla gångar (precis som vid FRA-YYZ) och vi klev av.

Betydligt snällare passkontroll i Tyskland, det kan man lätt konstatera. Passkontrollanten kastade en blick på passet och sedan var det inte så mycket mer med det, utan @Thornado och jag begav oss till ankomsthallen där en ivrig dansk (@Christian R - :D) stod och väntade på att gästas till FCT innan vidare färd till MUC för FCL.

Dagen 07APR
Vi mötte upp @Christian R och knallade till FCT för andra gången på några få dagar, kändes som att det kunde bli en riktigt bra dag!

När vi kom upp till receptionen och jag nämnde att de inte kunde printa mina boarding pass för FRA-MUC-TXL-ARN så visade det sig efter en liten stund att reservationen inte var biljetterad(!!!) - jag hade ändrat routing och agenten i Tallinn hade glömt att debitera mig för ändringen och skillnaden i YQ, så ingenting hade biljetterats!
Jag tackade högre makter för att det var tisdag och inte måndag (annandag påsk), för så fort vi var igenom säkerhetskontrollen och kom in i terminalen så slängde jag mig på telefonen. Ett antal nedkopplade samtal senare och efter att LH, @Christian R och jag tillsammans jagat SK/Tallinn så fick vi tag på en person som kunde hjälpa mig. Totalt 2h gick åt detta…
Så fort reservationen hade biljetterats så kunde man skriva ut mina boarding pass och till sist var allt i sin ordning.
Under tiden som vi ringde för fullt så passade @Thornado på att ta ett bad, can’t blame him! :p

bnr119.jpg
Schnitzel och fillet of beef

bnr120.jpg
Tillbehör

bnr121.jpg
Dessert

bnr122.jpg
Dessert


Vi fick i oss en del mat, dryck och desserter innan vi informerades om att det var dags för att boarda planet till MUC. Blev riktig glad när jag såg att vi skulle få åka Porsche Cayenne istället för Mercedes Viano! Smått besviken över hastighetsbegränsningen på flygplatsområdet, men vi kom fram till planet rätt fort ändå.

bnr124.jpg
Bil till planet FRA-MUC

En kort inrikesflygning senare så var vi på plats i MUC (vi fick gate :( ) och vi rörde oss mot MUC FCL.
Damen i receptionen blev lite förvirrad när hon fick mitt boarding pass för YYZ-FRA och undrade hur jag hade hamnat i MUC. Ett antal boarding pass senare så förstod hon hur läget var; vi informerades om att vi skulle infinna oss i receptionen vid 17:25 för limousine-service till planet MUC-TXL och sedan välkomnades vi in till loungen.

bnr137.jpg
MUC First Class Lounge - Receptionen

Kändes som en rätt schysst lounge som har en del att erbjuda, även om det inte riktigt är samma sak som FCT (som är en dedikerad byggnad). Vi installerade oss i en av fåtöljgrupperna, surfade runt, snackade och hade det allmänt trevligt. Vi fick även tag på varsin minianka!
@Christian R tipsade om att de hade 2002 Pommery Cuvée Louise Brut Millésime i FCL och vi (exkl @Thornado) testade därför varsitt glas. Tror att vi var rätt mätta och nöjda efter FCT, så vi provade aldrig allt som FCL hade att erbjuda utan nöjde oss med vårt “häng”.

bnr125.jpg
Liten badanka

bnr126.jpg
MUC First Class Lounge

bnr127.jpg
MUC First Class Lounge

bnr128.jpg
MUC First Class Lounge

bnr129.jpg
MUC First Class Lounge

bnr131.jpg
MUC First Class Lounge - Restaurangen

bnr132.jpg
MUC First Class Lounge - Buffén

bnr133.jpg
MUC First Class Lounge - Buffén

bnr134.jpg
MUC First Class Lounge - Buffén

bnr136.jpg
En glad @Christian R!

När klockan var 17:25 infann vi oss i receptionen för limousine-service och vår chaufför följde oss genom terminalen och ner till… resans andra Viano (för min del). Kände egentligen samma sak som jag gjorde när jag åkte Viano till planet FRA-YYZ, inte helt dumt att bli körd, onödigt att vara missnöjd. :)

bnr138.jpg
Viano till planet

Vi boardade och efter fem-tio minuter började vi taxa mot banan för att ta oss till Berlin och TXL.

Ytterligare en kort inrikesflygning senare och vi var framme i Berlin. Vi hade inte jättelång tid på oss för att connecta så vi sade hejdå till @Christian R (som inte skulle flyga SK hem) och rörde oss mot Tegels D-terminal.
Planet var lite försenat från ARN och vi boardade därför lite senare än planerat.

bnr141.jpg
Rehabliteringscenter

bnr144.jpg
Tegel


bnr145.jpg
Rehabiliteringsövning

1h 26m flygtid senare var vi äntligen hemma i Sverige.
Jag sade hejdå till @Thornado som skulle åka pendeltåg och rörde mig ner till Arlanda Express för att ta mig till Centralstationen.

bnr146.jpg
Ordentligt taggad :D

Hörde av mig till en UberLUX-chaufför som jag brukar åka med, han var i närheten och kunde köra mig den sista biten hem.

bnr147.jpg
Äntligen på väg hem

Allt som allt, en riktigt schysst påskhelg med nya upplevelser, god mat och dryck, trevligt sällskap och sist, men absolut inte minst, Lufthansa First!
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Fantastiskt bra reserapport med snygga bilder! Ångrar mig lite att jag sålde mitt vidvinkelobjektiv ;)

Man känner sig ju inte lite sugen att testa Lufthansa First Class nu, men det finns nog en överhängande risk att man blir förstörd efteråt. Det måste ju bli extra jobbigt för dig att flyga Business framöver? Antar att det blir en till First Class run med nästa Amex voucher :D
 

henrik l

Medlem
Kanon reportage. Och tack för att du "fixade mitt reportage" om FCT och 747-400, nu behöver jag inte ha dåligt samvete att jag inte skrev något:D Åkte själv GOT-FRA-BOM i lördags.
 

bnr

Medlem
Fantastiskt bra reserapport med snygga bilder! Ångrar mig lite att jag sålde mitt vidvinkelobjektiv ;)

Man känner sig ju inte lite sugen att testa Lufthansa First Class nu, men det finns nog en överhängande risk att man blir förstörd efteråt. Det måste ju bli extra jobbigt för dig att flyga Business framöver? Antar att det blir en till First Class run med nästa Amex voucher :D

Tack för kommentaren Jonas!
Haha ja, vi får se hur det blir när man ska sitta i C för första gången... tror nog att jag överlever! ;)
Nästa AmEx-voucher bör ramla in i dagarna, ska försöka hitta på något med en vän. Ev. Nordamerika i C, kanske kombination SK/LX.

Kanon reportage. Och tack för att du "fixade mitt reportage" om FCT och 747-400, nu behöver jag inte ha dåligt samvete att jag inte skrev något:D Åkte själv GOT-FRA-BOM i lördags.

Tack!
Haha, ja det blev ju en del text märkte jag när jag skrev... kändes som att man aldrig blev klar.
Hur var BOM? Åkte du dit privat eller i jobb?
 

bnr

Medlem
Kostnad i EB-poäng totalt och för de olika legsen?
Hänvisar till mitt inlägg i "Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015"
Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Vart sen tilll jobbet idag bara för att jag fastnade i den här fantastiskt bra skrivna reserapporten :D
Det, om något, är ett bra betyg! Tack!
Du får hänvisa arg chef/liknande till BC för kvalitetsläsning. ;)
 

dala

Medlem
Tack, mycket inspirerande och trevligt dokumenterad resa. Avvaktar min AMEX 2-4-1, sen hoppas även jag kunna testa LH F!
 
Toppen