Senaste nytt

Hur gör flygbolag ökonomi utav det? (Qatar Airways, Turkish Airlines etc)

A

Aurora

Guest
Jeg ser Turkish selger business class-billetter Oslo-Bangkok til 8000 kroner. Qatar selger også businessclass-billetter til 9-10k til hele sydøstasia og folk finner vel billetter helt til Australia omtrent for rundt 10k i biz.

For all del, kjempefint for forbrukere at man kan reise jorda rundt for mindre enn hva det faktisk koster per passasjer å operere en flyvning.... Men hvordan får flygbolagene dette til å gå opp?

Hvis produksjonen av X koster 1000 kroner, og man selger X til 800 kr, så går man med minus 200 for hvert salg. Hvordan går dette opp? Jeg vet at Qatar som land er relativt "fritt fram" hva gjelder slavearbeid, men de er jo ikke alle i flygbolaget piskede nepalske fattigfolk (ala de som måtte bygge fotballstadionen til Fotball VM). Får de enormt med statsstøtte? De har jo en "annerledes" ansattepolicy hva gjelder regler og skikk, men lønnsnivået er vel ikke helt Primera Air allikevel? Jeg skjønner det ikke, det er iallefall ikke mye bærekraftig å selge business-billetter til economy-pris :confused::confused:
 
Många företag går ju back under många år för att konkurrera ut andra företag för att sedan på det höja priserna.
Är ju rätt vanligt inom handels.

Sen har de så mycket pengar i Qatar att de knappt vet vad de ska lägga pengarna på. Finns ju flertalet andra saker som personer där borta är involverade i som knappast är en vinstaffär, typ ägande i fotbollsklubbar med mera. De måste väl ha en hobby som alla andra. ;)

Kontentan är nog som sagt inte att tjäna pengar utan att vara störst och rita om världskartan lite.
 

Dr. Miles

Expert
Det finns olika sätt att se/räkna kostnader.

Till skillnad från andra varor/tjänster, går det inte sälja gårdagens flight, hotellrum, hyrbil idag.
Om flygbolaget inte har lyckats att sälja dagens flights stol, har de förlorat vinsten från denna stol för evigt.

Sedan kan det vara så att det är deras marknadsföring.
Låta folk att vänja sig att kolla på Qatar Airways biljett först då det brukar att vara billigaste (i alla fall till många destinationer i Business class).
 

Jonas C

Medlem
Turkish Airlines är Europas lönsammaste nätverksbolag, och tredje lönsammaste flygbolaget efter Ryanair och Easyjet. De har dels kostnadsfördelar i form av lägre personalkostnader. Samtidigt flyger de till många obskyra destinationer dit de mer eller mindre är det enda bolaget, så bara där kan de ta ut rätt saftiga priser som, medan de håller priserna lägre på mer populära destinationer med större konkurrens.
 
A

Aurora

Guest
Det finns olika sätt att se/räkna kostnader.

Till skillnad från andra varor/tjänster, går det inte sälja gårdagens flight, hotellrum, hyrbil idag.
Om flygbolaget inte har lyckats att sälja dagens flights stol, har de förlorat vinsten från denna stol för evigt.

Sedan kan det vara så att det är deras marknadsföring.
Låta folk att vänja sig att kolla på Qatar Airways biljett först då det brukar att vara billigaste (i alla fall till många destinationer i Business class).

Men tilbudene på billettene er jo ikke last-minute-tickets. Det er jo langt fram i tid. Og det koster å ekspandere så mye at man må dumpe prisene fordi det plutselig går tomme fly, det høres jo helt bakvendt ut. Da bør man jo nedskalere produksjonen.
 
A

Aurora

Guest
Turkish Airlines är Europas lönsammaste nätverksbolag, och tredje lönsammaste flygbolaget efter Ryanair och Easyjet. De har dels kostnadsfördelar i form av lägre personalkostnader. Samtidigt flyger de till många obskyra destinationer dit de mer eller mindre är det enda bolaget, så bara där kan de ta ut rätt saftiga priser som, medan de håller priserna lägre på mer populära destinationer med större konkurrens.

I hvor stor grad tror du det er obskure destinasjoner som gjør det? Har du noen priseksempler på obskur destinasjon? Skulle forundre meg at det ikke kom en ryanair-middle-east-edition og raska til seg iran, irak, kurdisistan etc. Turkish har jo hatt en del incidents på grunn av pilot error, men kan ikke si jeg har fått med meg at Turkish Airlines er på lavnivå som primera air/small planet ang. low timers / pay to fly. (Jeg tenker bare høyt, og er veldig nysgjerrig).
 

Jonas C

Medlem
I hvor stor grad tror du det er obskure destinasjoner som gjør det? Har du noen priseksempler på obskur destinasjon? Skulle forundre meg at det ikke kom en ryanair-middle-east-edition og raska til seg iran, irak, kurdisistan etc.

Sana'a Yemen gick på 8000kr för de billigaste biljetterna från ARN. Orkar inte rabbla upp alla destinationerna, men ta en titt på deras route map så får du nog en bild. Med tanke på att det saknas konkurrens på många av destinationerna så kan de ta ut rätt saftiga priser, likaså när det finns en stor efterfrågan att resa dit.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Sana'a Yemen gick på 8000kr för de billigaste biljetterna från ARN. Orkar inte rabbla upp alla destinationerna, men ta en titt på deras route map så får du nog en bild. Med tanke på att det saknas konkurrens på många av destinationerna så kan de ta ut rätt saftiga priser, likaså när det finns en stor efterfrågan att resa dit.
Japp, så här ser konkurrensen ut på Mogadishu Airport (källa: Wikipedia). Jag skulle välja TK...:

African Express Airways: Berbera, Dubai-International, Galkayo, Hargeisa, Nairobi-Jomo Kenyatta, Sharjah, Wajir[28]
Daallo Airlines: Djibouti, Dubai-International, Hargeisa, Jeddah, Nairobi-Jomo Kenyatta[29]
Felix Airways: Aden, Djibouti, Hargeisa, Jeddah, Riyan-Mukalla, Sanaa, Sharjah[30]
Fly-SAX: Nairobi-Jomo Kenyatta, Wajir[31]
Jubba Airways: Djibouti, Dubai-International, Galkayo, Hargeisa, Nairobi-Jomo Kenyatta[32]
Turkish Airlines: Djibouti, Istanbul-Ataturk[33]
 

Fredrik

Medlem
Samma gäller väl Indien-Mellanöstern att priserna är förhållandevis höga jämfört med mot Europa. Det är heller inte omöjligt att ARN(CPH/OSL) är olönsamma av sig själva men tillför feed till andra delar av nätverket och gör helheten lönsam.
 
Toppen